2025-02-11, 19:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tänkte bara proteinbröd på sojamjöl, som är extremt proteinrikt (>50% protein), önskar feedback på följande recept:
  • Keso 200 gram
  • Yoghurt 2 dl
  • Pumpafrön 30 gram
  • Solrosfrön 30 gram
  • Hackade mandlar 30 gram
  • Sojamjöl 100 gram
  • Kokosmjöl 100 gram
  • Vatten 3 dl
  • Jäst
  • Salt

Total vätska är alltså 700 gram (vatten, keso, yoghurt), är detta för mycket eller för lite tror ni?

Räknar med att ett bröd landar på 16 gram protein och 185 kcal, givet att ovan räcker till 8 bröd. Sojamjölet står då för ca 40% av proteinet.

Vill ej att det ska bli för torrt, hur mycket vätska rekommenderas för att det ändå ska hålla ihop samt hur ska jäsningen ske?
Citera
2025-02-11, 19:10
Medlem
MarcoStars avatar
Blir det som ett fröknäcke eller vanligt bröd?

Jag brukar köpa Proteinbrödet från Nordic Wellness (Brödverket) och det har 22% protein.
Citera
2025-02-11, 19:16
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte bara proteinbröd på sojamjöl, som är extremt proteinrikt (>50% protein), önskar feedback på följande recept:
  • Keso 200 gram
  • Yoghurt 2 dl
  • Pumpafrön 30 gram
  • Solrosfrön 30 gram
  • Sojamjöl 100 gram
  • Kokosmjöl 100 gram
  • Vatten 3 dl
  • Jäst
  • Salt

Total vätska är alltså 700 gram (vatten, keso, yoghurt), är detta för mycket eller för lite tror ni?

Räknar med att ett bröd landar på 16 gram protein och 185 kcal, givet att ovan räcker till 8 bröd. Sojamjölet står då för ca 40% av proteinet.

Vill ej att det ska bli för torrt, hur mycket vätska rekommenderas för att det ändå ska hålla ihop samt hur ska jäsningen ske?

Vad tror du om att ha i lite honung? Blir lite sötare, är dessutom nyttigt, innehåller vitaminer och aminosyror.

Återkom gärna med resultat.
Citera
2025-02-11, 19:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Blir det som ett fröknäcke eller vanligt bröd?

Är tänkt som vanligt (grovt) bröd.

Citat:
Jag brukar köpa Proteinbrödet från Nordic Wellness (Brödverket) och det har 22% protein.

Om du syftar på detta bröd så verkar det landa på ungefär samma % kolhydrater som det jag räknat med ovan.

Vet dock inte hur mycket man kan lita på att innehållsförteckningen stämmer för sånt där köpe-proteinbröd, har väl rapporterats ett par år om att "LCHF-bröd" är bluff där marknadsföringsargumentet ofta är att kroppen inte "tar upp" alla kolhydrater:

https://www.dietdoctor.com/se/low-carb-brod-annu-en-bluff-avslojas
Citera
2025-02-11, 19:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Vad tror du om att ha i lite honung? Blir lite sötare, är dessutom nyttigt, innehåller vitaminer och aminosyror.

Återkom gärna med resultat.

Krävs rätt mycket honung för att det ska bli nån större smakskillnad tror jag tyvärr, och då springer kolhydraterna iväg.

Hellre fokus på frön, nötter och ev. kryddor (t.ex. spiskummin, fänkål, anis, muskot) som smaksättare.
Citera
2025-02-11, 19:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Är tänkt som vanligt (grovt) bröd.

Om du syftar på detta bröd så verkar det landa på ungefär samma % kolhydrater som det jag räknat med ovan.

Vet dock inte hur mycket man kan lita på att innehållsförteckningen stämmer för sånt där köpe-proteinbröd, har väl rapporterats ett par år om att "LCHF-bröd" är bluff där marknadsföringsargumentet ofta är att kroppen inte "tar upp" alla kolhydrater:

https://www.dietdoctor.com/se/low-carb-brod-annu-en-bluff-avslojas

Ja, det är det brödet. Det finns hos Ica maxi. Innehållsförteckningen ska förstås redogöra vad som finns i brödet, oavsett vad kroppen gör med det. Det enda bröd jag bakar själv ibland är ett danskt rågbröd. Har tänkt testa Manfreds kornbröd (från Saltå kvarns hemsida) nångång.

Du får berätta om ditt egna proteinbröd blev lyckat, så får vi väl prova! Antar att det inte är superminikeson du använder.
Citera
2025-02-11, 19:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja, det är det brödet. Det finns hos Ica maxi. Innehållsförteckningen ska förstås redogöra vad som finns i brödet, oavsett vad kroppen gör med det. Det enda bröd jag bakar själv ibland är ett danskt rågbröd. Har tänkt testa Manfreds kornbröd (från Saltå kvarns hemsida) nångång.

Exakt men det verkar som sagt fuskas en del så vet inte vad man ska tro.

Citat:
Du får berätta om ditt egna proteinbröd blev lyckat, så får vi väl prova! Antar att det inte är superminikeson du använder.

Jo, hade faktiskt tänkt det, ser du nåt problem?
Citera
2025-02-11, 19:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Exakt men det verkar som sagt fuskas en del så vet inte vad man ska tro.

Jo, hade faktiskt tänkt det, ser du nåt problem?

Har läst att det kan bli en vattnig deg som inte håller ihop med superminikeson, men har inte testat själv så vågar inte säga vad som stämmer.
Citera
2025-02-11, 19:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Har läst att det kan bli en vattnig deg som inte håller ihop med superminikeson, men har inte testat själv så vågar inte säga vad som stämmer.

Tänkte om man tar bara en del, tanken är att det ska hålla ihop på sojamjöl, kokosmjöl och yoghurt.
Citera
2025-02-11, 20:49
Medlem
Citat:
  • Keso 200 gram
  • Yoghurt 2 dl
  • Pumpafrön 30 gram
  • Solrosfrön 30 gram
  • Sojamjöl 100 gram
  • Kokosmjöl 100 gram
  • Vatten 3 dl
  • Jäst
  • Salt

Tror att det blir svårt att få det att jäsa utan vetemjöl, men prova du. Annars kanske degen funkar bättre med bikarbonat/bakpulver om den jäser dåligt.
Jag skulle även kompletterat med rågkross, rågmjöl och linfrön, + malt för smakens skull, kanske även russin. Rågkrosset och rågmjölet skulle jag ha skållat.
+ vetemjöl q.s.
700 g vätska ger väl ungefär en limpa/formbröd.
Citera
2025-02-26, 08:59
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem