Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Om det ej går att tillräckligt fort skjuta ett effektivt andra skott med ett repetergevär, varför tror du att AK-4 och AK-5 är omställbara för patronvis halvautomatisk eld, eller för jakten dock värdelös automatisk eld ?
Dock värdefullt med helautomatisk eld i vissa stridssituationer, men ej för jakt.
Instruktörer som jag sett, sköt alltid s.k. "dubbel-skott" I framryckning växelvis.
Man kan undra om varför man skall skjuta "dubbel-skott" om ett välriktat skott på fienden räcker, för nu förlorar man ju halva magasinet om det första skottet tar som det skall och fienden faller.
Nu kan du dock inte jämföra användarfallet hos en skyttesoldat, med den hos en jägare. Som jägare skjuter jag aldrig nedhållande eld mot misstänkta punkter och jag har lyxen att bara skjuta när jag känner mig säker på att kulan ska ta. Mycket av syftet med dubbelskott är också att öka spridningen, för att öka sannolikheten att en av kulorna träffar.
Visst skadar det inte att ha ett automatladdat vapen vid jakt, givet att man har omdömet att använda den mjukare rekylen och den automatiska omladdningen, till att lägga mera fokus på att observera det påskjutna viltet, innan man eventuellt bestämmer sig för att skjuta ett välriktat andra skott, istället för att använda automatladdningen för att skjuta ett snabbare andraskott. Ett andraskott som då lätt bli ett sämre skott som kan göra mera skada än nytta.
Ska du jämföra ett militärt användarfall med att vara jägare, så är det så klart med prickskytten.