Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-07, 22:02
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
är man över 40 år ska man nog akta sig för att vara "högpresterande" ändå. Det kan ju vara direkt farligt för hjärtat även för friska människor.

Nja maraton är ju inte direkt dödligt för en 45åring i bra form
Citera
2025-02-08, 06:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nja maraton är ju inte direkt dödligt för en 45åring i bra form

Fetma löses inte genom hård träning och att överbelasta hjärtat. Det är därför ambulanser och sjukvårdspersonal alltid finns redo att ingripa. Istället är lågintensiv träning, såsom promenader och lugn simning, i kombination med fasta en betydligt mer hållbar strategi. Många har gjort detta till en livsstil och det fungerar.

Det är för mig helt obegripligt att så många fortfarande tror på det förlegade kalorikonceptet. På sin höjd fungerar det på kort sikt, men i längden misslyckas de flesta som enbart fokuserar på att minska kaloriintaget utan att tänka på vad och hur ofta de äter. Vi har sett det gång på gång, inte minst hos deltagarna i Biggest Loser, där nästan samtliga gått upp ännu mer i vikt efter programmets slut. Det beror på kroppens naturliga strävan efter sin inre viktbalans en balans som inte kan förändras enbart genom kalorirestriktion. Istället handlar det om att förstå kroppens hormonella processer och framför allt när fettförbränning sker.

Fokus bör därför ligga på att äta näringsrik mat som mättar ordentligt vid varje måltid. Genom att kombinera detta med fasta ökar chanserna markant att fetman börjar reverseras på ett hållbart och hälsosamt sätt.
Citera
2025-02-08, 07:30
Medlem
Barbamonks avatar
Nu orkar jag inte läsa igenom men det är väl rätt solklart att livmedelsverket fegar likt vanliga läkare idag med bra råd.

Kolesterol har fått oförtjänt dåligt rykte genom åren. Det behövs i kroppen. Det finns studier som börjar ploppa upp sista åren som visar att högt kolesterol vid hög ålder inte ökar dödlighet och istället kan leda till längre liv. Att ta medicin kan istället leda till problem med sexhormonen.

Det är rätt enkelt att minska fetma och diabetes. Ät mindre kolhydrater och håll insulinet lågt. Alla jag träffat som provat har lyckats. Så mina råd skulle istället var mer smör, grädde, ägg, fisk, kyckling, fläsk och nötkött med eller utan grönsaker för folk med fetma och diabetes.

Tankeställare: Mångas kost består mestadels av kolhydrater. Kolhydrater höjer insulinet mest. Kolhydrater behövs inte för att överleva men ändå äter vi mest av det. Rätt konstigt när man tänker på det.
Senast redigerad av Barbamonk 2025-02-08 kl. 07:46.
Citera
2025-02-08, 08:52
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Vikten går ofta upp igen eftersom personen återgår till sin gamla, ohälsosamma kost och inte håller fast vid sin fasta. För att bibehålla en normal vikt krävs det att fastan blir en livsstil, exempelvis genom att fasta 16 timmar per dygn. Detta blir en naturlig del av vardagen om man följer mina kostråd och ökar intaget av fett och protein. Med en sådan kosthållning minskar hungerkänslorna, vilket gör fastan betydligt enklare och till och med naturlig.

Därför är traditionella kaloriråd med en fokusering på kalorier missvisande för personer med fetma. Fetma handlar sällan om ett överintag av kalorier, utan snarare om att fel mat äts för ofta. Lösningen är enkel i många fall: gör tvärtom: ät rätt mat mer sällan, med fokus på fett och protein istället för socker och snabba kolhydrater. 2-3 måltider max per dygn och äta sig långsamt mätt på naturlig mat.

Problemet med det omtalade kaloriunderskottet är att det låter enklare än det faktiskt är. Hur räknar man egentligen ut det? ”Gör av med mer energi än du får i dig”, visst låter det logiskt, men viktreglering är inte bara en fråga om enkel matematik.

Med min metod slipper du räkna kalorier och kan ändå äta dig mätt. Det enda du behöver hålla koll på är klockan, dvs ditt ätfönster och att undvika skräpmat. Enkelt, hållbart och naturligt.

Det håller fetma borta långsiktigt till skillnad mot kaloriräkning.

Jag börjar nu förstår vad en annan användare sade om dig. Det finns ingen ide att diskutera med dig då du verkar leva i din egna verklighet. Lycka till med din egna viktnedgång. Jag hoppas du hittar hem! Vill ändå tipsa dig om att ursäkter kommer du ingenstans med. Fortsätt jobba hårt och du kommer nå dina mål. Lycka till!
Citera
2025-02-08, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Jag börjar nu förstår vad en annan användare sade om dig. Det finns ingen ide att diskutera med dig då du verkar leva i din egna verklighet. Lycka till med din egna viktnedgång. Jag hoppas du hittar hem! Vill ändå tipsa dig om att ursäkter kommer du ingenstans med. Fortsätt jobba hårt och du kommer nå dina mål. Lycka till!

Vilka ursäkter? Jag är långt ifrån ensam om att diskutera detta. Det finns otaliga poddar där personer som lidit av fetma delar sina erfarenheter och berättar hur de misslyckats genom att följa era förlegade råd om att enbart minska kaloriintaget.

Det hjälper inte mot fetma. Visst kan det ge kortsiktiga resultat, men på längre sikt går nästan alla upp i vikt igen. Jag tror att ni blandar ihop personer som lider av fetma med fitnessentusiaster. För den som tränar aktivt kan det fungera att räkna och kontrollera kalorier för att finjustera intaget, men vid fetma ser situationen helt annorlunda ut.

Fetma löses nämligen inte genom att enbart sänka kaloriintaget. Det handlar snarare om hormonbalans och att få i sig rätt sorts kalorier, det vill säga näring. Nyckeln är att optimera kroppens hormoner på ett naturligt sätt för att skapa hållbara förändringar.
Citera
2025-02-08, 11:06
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Helt orimligt fokus på att det eventuellt är en ökad risk för tjocktarmscancer om man äter mycket rött kött.

Jag tar den risken, viktigare i att få i sig ordentligt med protein. Det är dessutom riktigt gott men en saftig bit rött kött.

Fast det är ju en sanning med modifikation, det är inte bara cancer risken som ökar, utan det finns också kopplingar mellan köttätande och inflammerade tarmfickor. Du vill sköta din tarm på bästa sätt, för den är väldigt viktig för kroppen.

Det tillverkas en stor del av serotoninet i just tarmen, samt även en stor del av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Därför är det viktigt att tarmen mår bra och inte är inflammerad.

Det är också viktigt att inte äta ultra processad mat, då den också är dålig för tarmen då den minskar antalet goda bakterier i tarmen och skapar obalans i tarmfloran.

Gut brain connection: Läs gärna för er som är intresserade, vad vi äter är vad vi blir.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-gut-brain-connection

Vill du veta mer om tarm hälsa så rekommenderar jag att du lyssna på professor Bengt Jeppson som forskar inom tarm hälsa.

https://poddtoppen.se/podcast/985517...inom-tarmhalsa

Survival of the wisest
Citera
2025-02-09, 17:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Livsmedelsverket en pålitlig fast punkt att förhålla sig till - gör tvärtom bara.
Citera
2025-02-10, 16:17
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Livsmedelsverket en pålitlig fast punkt att förhålla sig till - gör tvärtom bara.

Exakt, vad gäller rätt mycket åtminstone även om det kan finnas korn av sanning från gamla tiders visdom kvar för att förvilla lite. Alla dessa "tillsynsmyndigheter" är för längesedan utsatta för "regulatury capture" och är snarare omgjorda till propagandaorgan för de industrier som de ska "övervaka och reglera". Främst för att deras främsta födkrok är judaspengar direkt från dessa företag. Kan väl inte bli mer uppenbart?

Läkemedelsverkets största inkomstkälla är från läkemedelsföretagen, hur opartiska granskningar kan vi förvänta oss där t.ex.?

Repetera med i princip alla andra tillsynsmyndigheter och vi får samma resultat.

Ordet vi letar efter är KORRUPTION. Grov sådan. Men svensken tror tydligen att vi inte har något sådant i detta land eftersom våra EGNA siffror säger det. Kan inte bli sjukare
Citera
2025-02-10, 19:38
Medlem
Citat:
Fetma löses inte genom hård träning och att överbelasta hjärtat. Det är därför ambulanser och sjukvårdspersonal alltid finns redo att ingripa. Istället är lågintensiv träning, såsom promenader och lugn simning, i kombination med fasta en betydligt mer hållbar strategi. Många har gjort detta till en livsstil och det fungerar.

Det är för mig helt obegripligt att så många fortfarande tror på det förlegade kalorikonceptet. På sin höjd fungerar det på kort sikt, men i längden misslyckas de flesta som enbart fokuserar på att minska kaloriintaget utan att tänka på vad och hur ofta de äter. Vi har sett det gång på gång, inte minst hos deltagarna i Biggest Loser, där nästan samtliga gått upp ännu mer i vikt efter programmets slut. Det beror på kroppens naturliga strävan efter sin inre viktbalans en balans som inte kan förändras enbart genom kalorirestriktion. Istället handlar det om att förstå kroppens hormonella processer och framför allt när fettförbränning sker.

Fokus bör därför ligga på att äta näringsrik mat som mättar ordentligt vid varje måltid. Genom att kombinera detta med fasta ökar chanserna markant att fetman börjar reverseras på ett hållbart och hälsosamt sätt.

Ja, det är helt korrekt. Maten är 80 %. Träning 20 %.

Och trådstartaren har rätt i att Livsmedelsverkets kostråd med diverse osunda lightprodukter, bröd och frukt och täta mellanmål är direkt kontraproduktiva och i stort sett aldrig resulterar ens i en kortvarig viktminskning. Förmodligen kommer någon i en framtid att försöka beräkna hur många de där dumheterna har haft ihjäl.

En gissning från min sida är att det är anorektiska matfixerade flickor som väljer att gå dietistlinjen och sedan i vuxen ålder sitter och utformar dietråd på myndigheterna.

En sådan kvinna fungerar matmässigt helt annorlunda än en grovvuxen karl och har inte kapacitet att föreställa sig vad som är lämpligt.

Precis som Kurt-Sune skriver ovan är en karl oftast väldigt svälttålig och kan utan problem vara utan mat i 18 timmar efter en kraftig måltid. Som exempelvis en buffémiddag. Man hoppar kvällsmålet efteråt helt enkelt och mår bara bra av det.
Citera
2025-02-11, 07:46
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ja, det är helt korrekt. Maten är 80 %. Träning 20 %.

Och trådstartaren har rätt i att Livsmedelsverkets kostråd med diverse osunda lightprodukter, bröd och frukt och täta mellanmål är direkt kontraproduktiva och i stort sett aldrig resulterar ens i en kortvarig viktminskning. Förmodligen kommer någon i en framtid att försöka beräkna hur många de där dumheterna har haft ihjäl.

En gissning från min sida är att det är anorektiska matfixerade flickor som väljer att gå dietistlinjen och sedan i vuxen ålder sitter och utformar dietråd på myndigheterna.

En sådan kvinna fungerar matmässigt helt annorlunda än en grovvuxen karl och har inte kapacitet att föreställa sig vad som är lämpligt.

Precis som Kurt-Sune skriver ovan är en karl oftast väldigt svälttålig och kan utan problem vara utan mat i 18 timmar efter en kraftig måltid. Som exempelvis en buffémiddag. Man hoppar kvällsmålet efteråt helt enkelt och mår bara bra av det.

Instämmer helt. Småätande är förkastligt.

Fem råd för att hålla en hälsosam vikt och ha en allmänt sund livsstil:
* Dra ner på mängden kolhydrater som äts
* Undvik alkohol
* Lågintensiv träning i vardagen: cykla och promenera
* Periodisk fasta: ät en eller två gånger om dagen
* Tålamod: det tar tid för kroppen att anpassa sig

Allt jävla småätande av kolhydrater och med den insulinutsöndring detta medför gör att blodsockret åker bergochdalbana och suget efter mer socker sätter in. Baserar man energiintaget på fett får man aldrig hungerkänslor av det slaget. Men det tar tid för kroppen att ställa om. Förändringar görs med fördel gradvis under en längre tid. Går man genast in för ett ätfönster på säg fyra timmar och skippar precis alla kolhydrater så kommer man högst troligt bara att stå ut en dag eller två.
Citera
2025-02-11, 08:02
Medlem
Enda gången som det är OK att vräka i sig kolhydrater, det är efter träning där kroppen är i behov av snabb energi. Det är trots allt muskelglykogen som används vid träning. Så kolhydrater fyller på dina muskler med ny energi och kan inte lagras som kroppsfett.

Ska man äta kolhydrater, så gör det efter ett träningspass. Annars, försök att hålla det till ett absolut minimum.

Glöm inte bort följande; en sked med äppelcidervinäger i ett vattenglas innan du äter kolhydrater. När du sedan äter mat, börja med fett, protein, grönsaker och sist kolhydraterna för att få så lite insulinpåslag som möjligt. Sedan promenera 15-20 minuter efter maten. Muskelarbete är det bästa sättet för att förhindra ett stort insulinpåslag.
Citera
2025-08-05, 09:48
Medlem
Friindivids avatar
Flera intressanta inlägg i den här tråden. Min egen kosthållning överensstämmer i stort med Kurt-Sunes. Den är giltig för alla, inte bara målgruppen feta. Det är kostens näringsinnehåll och näringstäthet som bör vara avgörande vid alla livsmedelsval. Motion anser jag vara lika viktigt som kosten, men den bör inte gå till överdrift.

"Bantningsdoktorn" på HS, Stephan Rössner, hade länge mediamonopol på bantingsråd och för honom var kalorier in och ut, och anti-lchf det centrala. Hans roll övertogs sedan av Nyström, som positionerat sig som rebell i förhållande till Rössner, för att bygga sitt mediala varumärke:

https://www.tv4.se/artikel/5HTeWv3p2...-mot-stroemmen

Nyström avvisar Rössners kaloritänk och är mer inne på lchf, men inte helt och hållet, eftersom han är för lågkolhydratkost. Han avfärdar också allt vad bantning heter. Det håller jag iof med om, men är du medelålders förespråkar Nyström övervikt, ett BMI på 28, som hans eget. Både Rössner och Nyström är f.ö. överviktiga, rent kliniskt. Nyström varnar för att ett BMI under 25 är livshotande. Jag fattar inte hur en överläkare kan hävda, att du har "mindre dödlighet" vid BMI 28, än BMI 25. Dödligheten är lika hög i båda fallen. Vi är alla dödliga alltid. Hård träning leder till hjärtsjukdom och låg vilopuls indikerar förstorat hjärta. Och frukost är dåligt, för att Nyström hävdar att man då "smäller i sig kolhydrater". Vilken skrämselpropaganda. Och varför sluta snusa, när man blir tjock av det? Tja, varför bry sig om munhälsan, doktorn?

Både Rössner och Nyström är politiska aktivister, som någon har valt ut att bli kända och i media sprida politiskt driven vetenskap, finansierad av politiska agendor, vilka även styr över politiska myndigheter som Livsmedelsverket och dess kostråd. Det är samma intressenter som stänger in betesdjur året om. Inom en överskådlig framtid kommer Livsmedelsverkets råd - socker ok, mindre kött - vara obsolet, då alla köttprodukter på marknaden kommer att ersättas med fabriksframställda konstgjorda köttliknande produkter sammanställda av billiga gmo-grödor. Gmo-socker och aspartan däremot, kommer alltid att finnas på marknaden.

Jag tycker att man ska lyssna på sin egen kropp och vara oerhört selektiv i sitt matintag.
Senast redigerad av Friindivid 2025-08-05 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in