Flera intressanta inlägg i den här tråden. Min egen kosthållning överensstämmer i stort med Kurt-Sunes. Den är giltig för alla, inte bara målgruppen feta. Det är kostens näringsinnehåll och näringstäthet som bör vara avgörande vid alla livsmedelsval. Motion anser jag vara lika viktigt som kosten, men den bör inte gå till överdrift.
"Bantningsdoktorn" på HS, Stephan Rössner, hade länge mediamonopol på bantingsråd och för honom var kalorier in och ut, och anti-lchf det centrala. Hans roll övertogs sedan av Nyström, som positionerat sig som rebell i förhållande till Rössner, för att bygga sitt mediala varumärke:
https://www.tv4.se/artikel/5HTeWv3p2...-mot-stroemmen
Nyström avvisar Rössners kaloritänk och är mer inne på lchf, men inte helt och hållet, eftersom han är för lågkolhydratkost. Han avfärdar också allt vad bantning heter. Det håller jag iof med om, men är du medelålders förespråkar Nyström övervikt, ett BMI på 28, som hans eget. Både Rössner och Nyström är f.ö. överviktiga, rent kliniskt. Nyström varnar för att ett BMI under 25 är livshotande. Jag fattar inte hur en överläkare kan hävda, att du har "mindre dödlighet" vid BMI 28, än BMI 25. Dödligheten är lika hög i båda fallen. Vi är alla dödliga alltid. Hård träning leder till hjärtsjukdom och låg vilopuls indikerar förstorat hjärta. Och frukost är dåligt, för att Nyström hävdar att man då "smäller i sig kolhydrater". Vilken skrämselpropaganda. Och varför sluta snusa, när man blir tjock av det? Tja, varför bry sig om munhälsan, doktorn?
Både Rössner och Nyström är politiska aktivister, som någon har valt ut att bli kända och i media sprida politiskt driven vetenskap, finansierad av politiska agendor, vilka även styr över politiska myndigheter som Livsmedelsverket och dess kostråd. Det är samma intressenter som stänger in betesdjur året om. Inom en överskådlig framtid kommer Livsmedelsverkets råd - socker ok, mindre kött - vara obsolet, då alla köttprodukter på marknaden kommer att ersättas med fabriksframställda konstgjorda köttliknande produkter sammanställda av billiga gmo-grödor. Gmo-socker och aspartan däremot, kommer alltid att finnas på marknaden.
Jag tycker att man ska lyssna på sin egen kropp och vara oerhört selektiv i sitt matintag.