2025-02-04, 16:30
Medlem
Hej. Måste uppgradera min Mac Pro som jag köpte ny 2013. Nu har jag inte råd med en ny så jag siktar in mig på en begagnad. Jag behöver kunna köra InDesign och Photoshop på den men funderar oxå på alternativa programvaror som Scribus (som jag har försökt installera på min nuvarande men den säger att den inte funkar på det Operativsystemet) och nått liknande för Photoshop. Behöver tips på vilken dator jag ska sikta in mig på. Behöver inte vara supersnygg på ytan (har en stor kalibrerings bar skärm som funkar perfekt). Vilket ställe är bäst att köpa ifrån? Vilka gratis programvaror rekommenderar ni istället för adobes? Hoppas på hjälp.
Citera
2025-02-04, 18:35
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitusTistel
Hej. Måste uppgradera min Mac Pro som jag köpte ny 2013. Nu har jag inte råd med en ny så jag siktar in mig på en begagnad. Jag behöver kunna köra InDesign och Photoshop på den men funderar oxå på alternativa programvaror som Scribus (som jag har försökt installera på min nuvarande men den säger att den inte funkar på det Operativsystemet) och nått liknande för Photoshop. Behöver tips på vilken dator jag ska sikta in mig på. Behöver inte vara supersnygg på ytan (har en stor kalibrerings bar skärm som funkar perfekt). Vilket ställe är bäst att köpa ifrån? Vilka gratis programvaror rekommenderar ni istället för adobes? Hoppas på hjälp.

Budget?

GIMP är ett bra alternativ till Photoshop:

https://www.gimp.org/downloads/
Citera
2025-02-05, 08:16
Medlem
Ärligt talat tycker jag det är extrema överpriser på begagnade datorer. Sen vet man ju inte vad dom gjort med datorn innan.
Spara ihop till en ny.
Eller Köp en Windows dator.
Citera
2025-02-05, 10:06
Medlem
Tycker du sparar pengarna och köper en Windows baserad dator.
El-kedjorna brukar ha kampanjer.

9-10k klassen (kampanj) får du en ny dator som kör Photoshop och InDesign utan besvär.

Är budgeten tunn så kan du strecka dig ner till 7-8.

En begagnad bärbar som klarar dina uppgifter kommer du behöva betala minst 4-5-6 tusen för.
Som ovan nämner så vet du inte hur dom skött datorn.
Kanske haft den i sängen/soffan så den gått varm från och till hela tiden?

Om du ska ha en MAC, Kolla på den här auktionen: https://riksauktioner.se/alla-objekt?category=17&page=2
(scrolla ner lite)
Senast redigerad av Cabalshitshow 2025-02-05 kl. 10:12.
Citera
2025-02-05, 15:24
Medlem
Om man tittar på alla benchmarks på Mac Mini M4 så är det tydligt att MacBook Air M4 kommer vara extremt mycket prestanda för pengarna. Så vänta lite... https://buyersguide.macrumors.com/#mac
Citera
2025-02-05, 16:10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitusTistel

Jag använder Adobe Photoshop (och Premiere) Elements hemma. Det är nedbantade versioner av de stora förlagorna och kräver ingen prenumeration.
Citera
2025-02-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag använder Adobe Photoshop (och Premiere) Elements hemma. Det är nedbantade versioner av de stora förlagorna och kräver ingen prenumeration.
Måste man ändå ha adobes "SVIT" när man gör det, typ som Steam... Vet inte vad man kallas det men var tvungen att hålla på med dokument för ett par år sen och var då tvingad att ladda hem sjukt mycket för att kunna göra nått så simpelt.

kommer aldrig hända igen. kör heller nått gammalt pirat i spå fall. men det finns väldigt mycket gratis som är ok i dag.

GIMP kan kännas lite bakvänt i början men det finns hur mycket kurser gratis på Youtube
Citera
2025-02-05, 17:24
Medlem
Stark-Senaps avatar
Just nu är Mac Mini med M4 PRO den mest prisvärda dator som finns på marknaden. Inkl alla Windows peze.
Citera
2025-02-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Just nu är Mac Mini med M4 PRO den mest prisvärda dator som finns på marknaden. Inkl alla Windows peze.
I standard utförande kanske.
Men börjar du lägga till mer ram och lagring finns det inte en chans att en Mac är mer prisvärd.
Citera
2025-02-05, 23:03
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
I standard utförande kanske.
Men börjar du lägga till mer ram och lagring finns det inte en chans att en Mac är mer prisvärd.

Apple har alltid väldigt dyr lagring utöver standard. Men då den har tre st. Thunderbolt 5 (upp till 120 Gbit/s), så lär det inte vara några problem för TS att koppla in extern lagring, som mer än väl har hastighet för hens behov.
Citera
Idag, 13:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap

Den hade man kunnat tänka sig, med en Studio display till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in