2025-02-04, 16:10
Medlem
Har ju hållt på med släktforskning från och till då det är mycket frågetecken kring min släkt på min pappas sida. Fick ju veta att min gammelfarfar ska ha flyttat ner till en stad nära min nuvarande bostadsort med några av sina barn, som ynglat av sig där. De jag kan se bor kvar i samma stad än idag, tremänningar i min ålder. (Borde väl vara pappas kusiners barn vill säga).

Jag lyckades även hitta en halvfarbror till mig som ingen haft kontakt med i släkten men som bemötte kontakten ganska kyligt.

Så ställer mig lite frågande till om det kan vara läge att försöka ta kontakt med dessa jämnåriga eller om det kan ses som för påträngande. Kanske hade varit mer relevant om det var typ kusiner eller halvsyskon?

Hur hade ni FB-folk gjort?
Citera
2025-02-05, 01:03
Medlem
A-apollons avatar
Grill-Fia är uppenbarligen en idiot som försöker sabba din trådstart.
Ja, säger jag berätta för dina nyfunna tremänningar att du forskat, funnit dem och vill bara tala om att du finns. Ger det inget gensvar hos någon av dem så är det väl bara att bocka av den punkten och gå vidare i livet.
Citera
2025-02-05, 01:52
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har ju hållt på med släktforskning från och till då det är mycket frågetecken kring min släkt på min pappas sida. Fick ju veta att min gammelfarfar ska ha flyttat ner till en stad nära min nuvarande bostadsort med några av sina barn, som ynglat av sig där. De jag kan se bor kvar i samma stad än idag, tremänningar i min ålder. (Borde väl vara pappas kusiners barn vill säga).

Jag lyckades även hitta en halvfarbror till mig som ingen haft kontakt med i släkten men som bemötte kontakten ganska kyligt.

Så ställer mig lite frågande till om det kan vara läge att försöka ta kontakt med dessa jämnåriga eller om det kan ses som för påträngande. Kanske hade varit mer relevant om det var typ kusiner eller halvsyskon?

Berätta att du finns. Men fråga inget. Snokare uppskattas inte. Du får veta saker om du skulle förtjäna det om 30-40 år.
Citera
2025-02-05, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Hade det varit ett syskon hade jag tagit kontakt. Man kan ju inte få mer än ointresse tillbaka. Mer avlägsna släktingar hade jag personligen inte kontaktat. Men är du nyfiken så kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in