2025-02-02, 04:21
Avslutad
Har kikkoman soja på maten varje dag när jag käkar "fried rice" alltså stekt ägg med ris en enkel variant samt vanliga kryddor, sambal oelek, vitlök. En rå motor riven eller hylad. Kastar i lite andra saker om jag har det hemma annars det ser ut sådär. Steker i smör. Enkelt gott med sojan som tillhör receptet styrketränar dessutom regelbundet. Är det något att tänka på kring testosteron att jag tillför soja i maten eller vad säger ni? Kollar Buff Dudes ibland och dessa verkar inte bry sig om soja för att marinera kyckling och sånt.

Är det lämpligt det jag sysslar med när jag tränar att få i sig lite soja varje dag? Det är en enkel smakförstärkare som passar rätten nämligen.
Senast redigerad av Congelado 2025-02-02 kl. 04:24.
Citera
2025-02-02, 04:28
Medlem
En tesked eller två gör dig inte till en soyboy.
Citera
2025-02-02, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Är det lämpligt det jag sysslar med när jag tränar att få i sig lite soja varje dag? Det är en enkel smakförstärkare som passar rätten nämligen.
Det är väl om du då får i dig för mycket salt. Och är det inte tråkigt att äta samma rätt varje dag?
Citera
2025-02-02, 05:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
En tesked eller två gör dig inte till en soyboy.

Sant, det är ju jäst till råga på allt.
Men äter/dricker soja typ surrogaten som säljs som "mjölk", "grädde" etc. kanske kan påverka testosteronet en del. Men inte värre än öl gör. (Öl innehåller östrogen eller derivat av östrogen, det är därför man kan få bitch-tits av öl, inte bara att man blir tjock).

Kikkoman-soja är ok.
Jag höll på att få bitch-tits för 10 år sedan, fick sluta med halva ölransonen.. Då blev kroppen som vanligt igen. Så öla inte, men soja som smaksättare är okej.
Citera
2025-02-02, 05:11
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Har kikkoman soja på maten varje dag när jag käkar "fried rice" alltså stekt ägg med ris en enkel variant samt vanliga kryddor, sambal oelek, vitlök. En rå motor riven eller hylad. Kastar i lite andra saker om jag har det hemma annars det ser ut sådär. Steker i smör. Enkelt gott med sojan som tillhör receptet styrketränar dessutom regelbundet. Är det något att tänka på kring testosteron att jag tillför soja i maten eller vad säger ni? Kollar Buff Dudes ibland och dessa verkar inte bry sig om soja för att marinera kyckling och sånt.

Såg nått om att fermenterad soja inte påverkar testosteron, vet inte om det är sant.
Citera
2025-02-02, 05:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Såg nått om att fermenterad soja inte påverkar testosteron, vet inte om det är sant.

Ja, jag vill minnas jag såg något på TV eller YT om detta. Det var några läkare eller forskare som var med i programmet. Typ 10-20 år sedan.
Citera
2025-02-02, 05:22
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, jag vill minnas jag såg något på TV eller YT om detta. Det var några läkare eller forskare som var med i programmet. Typ 10-20 år sedan.

Googlade lite nu, vissa påstår att det påverkar.

Bäst att skära ner på det om det är osäkert.
Citera
2025-02-02, 05:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Googlade lite nu, vissa påstår att det påverkar.

Bäst att skära ner på det om det är osäkert.

Vanlig Kikkoman i enlitersflaska köper jag 2-3 om året till matlagning, så det är "safe" att ha. (Vi är två i familjen). Men jag aktar mig för "sojagrädde" etc. Det är en krisprodukt som man kan ha "När kriget kommer" med ransonering och sånt.
Citera
2025-02-02, 05:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl om du då får i dig för mycket salt. Och är det inte tråkigt att äta samma rätt varje dag?
Är det så fel med salt?

Alltså det funkar bra. Man får i sig mycket och magen hanterar det lätt. Skönt att ha ris klart i kylen men bara kunna värma på stekpannan, vispa äggen som steker på och kastar i riset och kryddorna jag brukar samt river moroten klart.

Man kan äta mycket av detta "rena råvaror" gör det för musklerna och det är ganska gott. Mycket smak och bra protein samt lättsmält för magen. Svar inte tråkigt. Äta gröt med proteinpulver det är tråkigt och äckligt.

Citat:
Men äter/dricker soja typ surrogaten som säljs som "mjölk", "grädde" etc. kanske kan påverka testosteronet en del. Men inte värre än öl gör. (Öl innehåller östrogen eller derivat av östrogen, det är därför man kan få bitch-tits av öl, inte bara att man blir tjock).

Kikkoman-soja är ok.
Jag höll på att få bitch-tits för 10 år sedan, fick sluta med halva ölransonen.. Då blev kroppen som vanligt igen. Så öla inte, men soja som smaksättare är okej.
Har funderat på det där hur kan öl framstå som manligt när det fan är det mest östrogena du kan dricka vad det verkar? Håller mig till ljus sprit. Vodka, gin, ljus rom, tequila, grappa.
Citera
2025-02-02, 06:14
Medlem
Masingas avatar
https://werlabs.se/kunskapsbank/elektrolyter-vad-aer-det/

Elektrolyter kan hittas i en mängd olika livsmedel: Natrium: Salt, sojasås. Kalium: Bananer, potatis.
Citera
2025-02-02, 07:38
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Byt ut sojasås mot fisksås om du är nojjig. Det är dessutom godare.
Citera
2025-02-02, 09:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Kikkoman-soja är ok.

Så om en kvinna i och efter klimakteriet vill undvika åldersförändringar, så ska hon dricka öl..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in