Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-25, 00:37
  #1
Medlem
Outsides avatar
Varför används ordet "mupp" för någon som är korkad eller konstig eller vad det nu betyder egentligen, vet faktiskt inte exakt eftersom det är ett så otroligt fult ord.

Jag kan inte vara ensam om att tycka att det är ett enormt störande och barnsligt uttryck att använda nedlåtande mot andra?
Citera
2006-08-25, 10:26
  #2
Medlem
Mockens avatar
Det kommer från programmet Mupparna som gick på TV på 70/80-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Muppet_Show
Citera
2006-08-25, 11:13
  #3
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
... Jag kan inte vara ensam om att tycka att det är ett enormt störande och barnsligt uttryck att använda nedlåtande mot andra?
Ibland behöver vi undersåtar en säkerhetsventil, möjligheten att gissla våra översåtar. Politisk satir är rent av hälsosam för samhället. Public Service är väl tillbaka i SR-P1 på söndag!

Att peka på pompösa pampars svagheter är inte att vara nedlåtande. Sparka gärna uppåt, men trampa inte på de svaga.

Litterära och mytiska figurer har nog "i alla tider" varit referenser för att positionera hövdingarna och hövdingarnas rövslickare. Harald Blåtand och Erik läspe och halte togs ner på jorden genom att attributen påminde om deras mänskliga villkor.

Nog kan man skoja om Lejonkungen, Skalle-Per och deras två muppar. Mot detta konsortium står Dunderklumpen, pompös som en prost och rund som en herrgårdsost.

I ett ännu större sammanhang huserar Dicken och Trådlöse Kasper, alternativt Dicken och Kermit.

Man kallar inte de grymmaste storfräsana för muppar, så termen muppar är rätt skonsam, bara lite lagom löjeväckande. Skrattande Skatan och Kådisen vore betydligt elakare, om någon nu skulle komma på att kalla de två mupparna så.
Citera
2006-08-25, 20:16
  #4
Medlem
polyesterpams avatar
jag hade ingen aning for ett tag sen att mupp var nan slags nedsattande benamning for personer med utvecklingsstorning. trodde mest att det var slang i stil med snubbe.
Citera
2018-11-26, 18:06
  #5
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
jag hade ingen aning for ett tag sen att mupp var nan slags nedsattande benamning for personer med utvecklingsstorning. trodde mest att det var slang i stil med snubbe.

Bump

Trodde det betydde ungefär naiv vänstermänniska.
En hipster som tror på allt som står i Metro och som har IQ 95.
Citera
2018-11-26, 21:08
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
It's not quite a mop, and it's not quite a puppet. It's a muppet.
Det är inte riktigt en mopp, och det är inte riktigt en marionett. Det är en muppet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback