2025-01-26, 22:45
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Columbia vill inte ta emot sina egna kriminella. Det är också helt rätt av de.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Två timmar tog det sen gav Columbia med sig.

Trump rules.

Colombia heter det, varför skriver ni med u? Ser efterblivet ut
Citera
2025-01-26, 22:48
Medlem
Trump och Colombia i jättebråk

Det svängde snabbt

På söndagen nekades två amerikanska militärflyg med migranter från att landa i Colombia.
Detta efter ett besked från Colombias president Gustavo Petro.

Trump skriver vidare att han har beordrat sin administration att vidta flera ”akuta och beslutsamma vedergällningsåtgärder” mot Colombia som svar.

Det handlar bland annat om tullar på upp till 25 procent, med hot om 50 procent om en vecka, reseförbud till USA för colombianska tjänstemän och deras anhängare, samt förstärkta gränskontroller för colombianska medborgare och varor.

Donald Trump skriver att åtgärderna ”bara är början”.

Senare på söndagen verkar Colombias president Gustavo Petros ha ändrat sin hållning.
Han erbjuder nu sitt eget presidentflygplan för att hjälpa till att få hem migranter till Colombia, skriver Fox News.

https://www.expressen.se/nyheter/var...s-nya-attack-/

Diskussioner:
Var det rätt av Trump att göra såhär ?
Var det fel av Colombia att neka ?
Citera
2025-01-26, 22:58
Medlem
"Jive Miguel came in from Bogota /Meet me at Midnight at Mr. Chow's"

Fox News är i och för sig ingen speciellt trovärdig källa här, men vi får väl se vilka slags hemliga förhandlingar som kan tänkas vara på gång...
Citera
2025-01-26, 22:59
Medlem
Christopher.s avatar
EU borde göra samma sak, dvs länder som vägrar ta emot sina egna medborgare så stryper man alla bidrag och inför sanktioner mot länderna. Trump verkar vara den enda politikern i modern tid som fattar vettiga beslut.
Citera
2025-01-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sossetroll, vik hädan.

Sierra du i SDs trollfabrik och skriver
Citera
2025-01-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Inte för att jag vet hur rättssäkerheten ser ut i Colombia men gissningsvis är det nog inte väldigt ovanligt att kriminella, för att uttrycka sig försiktigt, så att säga "försvinner".

Poff säger det så finns inte längre den kriminelle att se i något register eller på stan.

Är inte det en risk som man tar redan när blir kriminell i ett sånt land?

Sverige pratar om liknande åtgärder.
Citera
2025-01-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Det svängde snabbt

På söndagen nekades två amerikanska militärflyg med migranter från att landa i Colombia.
Detta efter ett besked från Colombias president Gustavo Petro.

Trump skriver vidare att han har beordrat sin administration att vidta flera ”akuta och beslutsamma vedergällningsåtgärder” mot Colombia som svar.

Det handlar bland annat om tullar på upp till 25 procent, med hot om 50 procent om en vecka, reseförbud till USA för colombianska tjänstemän och deras anhängare, samt förstärkta gränskontroller för colombianska medborgare och varor.

Donald Trump skriver att åtgärderna ”bara är början”.

Senare på söndagen verkar Colombias president Gustavo Petros ha ändrat sin hållning.
Han erbjuder nu sitt eget presidentflygplan för att hjälpa till att få hem migranter till Colombia, skriver Fox News.

Diskussioner:
Var det rätt av Trump att göra såhär ?
Var det fel av Colombia att neka ?

Trump hanterade problemet mellan 2:a och 7:e hålet på dagens golfrunda.
Skönt med en riktig president igen.

Och att Colombia ens funderar på att neka sina egna medborgare inträde visar ju på vilka typer det handlar om.
Citera
2025-01-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det enda parti i Sverige som fattar hur man ska göra är SD. Men jag tror att M och KD och L kommer gå med på att göra det SD och Trump vill. Saker som SD säger anammas ofta av M efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Columbia vill inte ta emot sina egna kriminella. Det är också helt rätt av de.
Ja sanningen är ju att ska man nu bli av med demborde de ju forslas till något Guantanamo, där de låstes in och nyckeln kastades i havet..
Men Colombia lär nog göra processen kort.
Citera
2025-01-26, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Då kanske de hamnar på terrorlistan de med...
USA har endast en viss mängd makt till godo innan alla övriga tillsammans kommer att tjäna på att gå emot Amerika.
Om Donald vill "offra" en bit av den på Colombia så är det möjligt ja. Att Trump har blivit president innebär inte att USAs totalmakt är större än innan. Det är och förblir ett statiskt läge tills mer eller mindre makt tillförs.
Citera
2025-01-26, 23:21
Medlem
ncr04s avatar
Nu har Colombias president härsknat till ordentligt:
Citat:
I ett längre inlägg på X går han till hård attack mot USA:s president.

”Jag gillar inte er olja, Trump. Den kommer att utplåna mänskligheten på grund av girighet. Kanske, någon dag, över ett glas whisky som jag accepterar trots min gastrit, kan vi prata uppriktigt om detta. Men det är svårt eftersom du betraktar mig som en lägre ras, vilket jag inte är, skriver Gustavo Petro på X.

”Du gillar inte vår frihet, okej. Jag skakar inte hand med vita slavförespråkare”, skriver han vidare.

Han antyder att han säger upp alliansen med USA.

”Det jag vill ha vid Colombias sida är frihetsälskare. Om du inte kan stå vid min sida, går jag någon annanstans”, skriver Gustavo Petro.

”Du kommer aldrig dominera oss”, fortsatte han.

I slutet av inlägget hotar den colombianska presidenten med motåtgärder mot USA.

”Jag gör samma sak”, skriver han innan han i nästa inlägg meddelar att han beordrat handelsdepartementet att höja tullen på amerikanska varor med 25 %.

”Ministeriet ska hjälpa till att styra våra exportvaror till hela världen, förutom till USA. Våra exportvaror måste breddas”, skriver han.
Citera
2025-01-26, 23:21
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Hahahahhahaahahahah, Colombias president går full keyboard-warrior och svarar med ett långt inlägg med caps-lock!

https://x.com/petrogustavo/status/1883624818811236502

Citat:
Översatt: COLOMBIA FROM TODAY IS OPEN TO THE ENTIRE WORLD, WITH OPEN ARMS, WE ARE BUILDERS OF FREEDOM, LIFE AND HUMANITY.
Citera
2025-01-26, 23:22
Medlem
Doctors avatar
Petro sa nej till att låta amerikanska militärplan landa, han nekade inte att ta emot sina medborgare. Hade USA skickat dem med civila plan så hade det inte blivit någon konflikt.

Det tolkar MAGA-folket som att Petro vek ned sig, men det gjorde han inte.

Sen förstår de fortfarande inte vem som betalar tullarna som Trumpen drar fram direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in