Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Att tiden mellan besiktning ändrades från 12 till 14 månader har sina orsaker.
EU tyckte att det räckte med vartannat år (24 mån.).
Men då monopolet nyligen avskaffats och en mängd privata aktörer startat verksamheter
ville inte Sverige utöka tiden så mycket, då hade branchen halverats i ett slag.
Personligen tycker jag EU har rätt och att tiden borde vara 24 månader då dagens bilar är tillförlitligare.
Tycker du? Kika på Statistiken över Tesla bilarna så är det ju ett stort steg ner till övriga bilmärken vad fel marginalen på besiktningen är. Tesla 3 bilarna är ju standard att det bländar och får nerslag på besiktningen.
Att man besiktiga bilar är ju en penna ko. Men Säkert och bra ur det perspektivet. Sen om det sitter en 2 barns morsa med telefonen och gillar killar på tinder så är ju olyckan lika så om det är ett rattfyllo. Godkänd bil spelar väl mindre roll om föraren inte är helt uppmärksam i trafiken.
Men många biltillverkare skjuter ju ut bilar på löpande band vilket gör att felmarginalen är hög. Tesla knäcker länkarmar. Andra verkar ha felaktigt installerade airbags / bälten osv som upptäcks efter några år. Andra bilmärken så är det fel på kontaktstycken eller laddningen osv.
Det var väl ett jäkla tjat som tystades ner på ett bilmärke där ett stort företag hade köpt bilar men att det rasslade i bilarna. Det visade sig ligga x antal bultar i bagaget inslängt. kom väl fram till att anställda på fabriken hade för kort tid på sig att skruva fast dragkrok/ krockbalk bak så de hivade in de bultar de inte han få dit innan bilen skulle till nästa station.
Att besiktiga bilar på ett seriöst sätt är bra. Dels trafiksäkert och miljömässigt. Så för min del kan ju en 1-4 års gammal bil ha mer fel än en 30 år gammal bil som är väl omhändertagen då man byter det som börjar bli dåligt i tid. Det jag mer ogillar idag är hur dyrt det har blivit att besiktiga bilar och vad de kan få för sig att slå ner på saker som inte hör hit. Staten ska väl inte häller bry sig alltid om vad det är gjort med bilar så länge de är modifierade på ett sätt som inte är farligt.