• 1
  • 2
2025-01-25, 10:15
Medlem
Vi har ärvt en andelsbostad, vilket är något slags kluster av stugor vid havet som man för en viss månatlig summa, bokar någon vecka per år om man vill. Säljer man den så får man 10 000 kr och jag känner spontant att jag inte vill ha den då den ligger långt ifrån mig. Är det idiotiskt, kan det bli hett med denna sommarboendeform så den plötsligt efter 30 års tid och mer, är värd miljoner, vad tror ni? 🤔
Citera
2025-01-25, 10:16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
10 000:-?! Du måste missat några nollor
Citera
2025-01-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Nej, det är en bedömning gjord av ett proffs och stämmer nog, då jag läst reportage om att andelsstugor är mycket mindre värda än fristående stugor. När de byggdes trodde dock folk att värdet skulle öka på dem i takt med vanliga stugor, vilket inte skett. Kan bero på att stugorna ligger med ett par meter till närmaste granne och att risken finns att stugan är bokad av någon annan just den veckan på sommaren man kan nyttja den.
Citera
2025-01-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vi har ärvt en andelsbostad, vilket är något slags kluster av stugor vid havet som man för en viss månatlig summa, bokar någon vecka per år om man vill. Säljer man den så får man 10 000 kr och jag känner spontant att jag inte vill ha den då den ligger långt ifrån mig. Är det idiotiskt, kan det bli hett med denna sommarboendeform så den plötsligt efter 30 års tid och mer, är värd miljoner, vad tror ni? 🤔
Vad kostar den dig per månad?
Citera
2025-01-25, 11:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Timeshare

Det TS beskriver är ingen egendom, man äger ingenting, man har bara rätt att disponera stugan några förutbestämda veckor om året, "objektet" saknar praktiskt taget ekonomiskt värde, 10 000:- är bara en symbolisk summa, det kunde lika gärna vara en krona.

"Timeshares should not be considered investments since the vast majority of timeshare contracts lose value in the secondary market, and they do not generate income for owners."

https://www.investopedia.com/article.../timeshare.asp
Senast redigerad av trottwell 2025-01-25 kl. 11:33.
Citera
2025-01-25, 11:42
Medlem
kan du få 10 papp sälj direkt
Citera
2025-01-25, 12:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nej, det är en bedömning gjord av ett proffs och stämmer nog, då jag läst reportage om att andelsstugor är mycket mindre värda än fristående stugor. När de byggdes trodde dock folk att värdet skulle öka på dem i takt med vanliga stugor, vilket inte skett. Kan bero på att stugorna ligger med ett par meter till närmaste granne och att risken finns att stugan är bokad av någon annan just den veckan på sommaren man kan nyttja den.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Timeshare

Det TS beskriver är ingen egendom, man äger ingenting, man har bara rätt att disponera stugan några förutbestämda veckor om året, "objektet" saknar praktiskt taget ekonomiskt värde, 10 000:- är bara en symbolisk summa, det kunde lika gärna vara en krona.

"Timeshares should not be considered investments since the vast majority of timeshare contracts lose value in the secondary market, and they do not generate income for owners."

https://www.investopedia.com/article.../timeshare.asp
Aha! Tack för förklaringen.

Jag skulle behålla, 10tkr är ingenting (i det långa loppet)...
Citera
2025-01-25, 12:15
Medlem
Jag skulle säga så här! Om du har familj och känner att det skulle kunna fungera att åka dit varje år och tillbringa semestern, samt kanske där ifrån åka på utflykt, komma bort från stan, kanske går det att segla eller spela golf där, så behåll. Kan du hyra ut något år, vilket jag tror är troligt när det finns så många andra där, så kan det med vara bra.
Åtminstone skulle jag testat att se hur det fungerar i 1-2 år och sedan om det inte hade varit min grej, så hade jag sålt.
Att resa är snuskigt dyrt idag och att ta lån för att resa är direkt vansinne, så det finns ju gigantiskt med pengar på att spara på att ha det kvar, men det hela bygger i slutändan ändå på om du trivs med det eller inte.
Citera
2025-01-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad kostar den dig per månad?

2000 kr per år.
Citera
2025-01-25, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kan du få 10 papp sälj direkt

Är två arvingar, den ena vill behålla, så hen får överta kontraktet om vi inte vill nyttja hyresmöjöigheten, 10 000 kr är en struntsumma vad gäller hela arvet.
Citera
2025-01-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag skulle säga så här! Om du har familj och känner att det skulle kunna fungera att åka dit varje år och tillbringa semestern, samt kanske där ifrån åka på utflykt, komma bort från stan, kanske går det att segla eller spela golf där, så behåll. Kan du hyra ut något år, vilket jag tror är troligt när det finns så många andra där, så kan det med vara bra.
Åtminstone skulle jag testat att se hur det fungerar i 1-2 år och sedan om det inte hade varit min grej, så hade jag sålt.
Att resa är snuskigt dyrt idag och att ta lån för att resa är direkt vansinne, så det finns ju gigantiskt med pengar på att spara på att ha det kvar, men det hela bygger i slutändan ändå på om du trivs med det eller inte.

Lutar åt att vi testar en vecka i höst. Tydligen får man inte hyra under sommarveckor (!) men kan väl vars fint på hösten. Man är låst till en viss vecka varje år.
Citera
2025-01-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Finns det negrer och annat svartskalle drägg i närheten så hade jag sålt direkt. Är det mest vit befolkning så hade jag hållit kvar. Du skulle väl kunna tjäna en slant på det genom att vara lite driftig och hyra ut skiten?

Tror knappast ägarna blir glada om vi hyr ut vår förutbestämda vecka till någon annan familj. Är säkert inte tillåtet. Det här är långt ifrån en vanlig sommarstuga, det är mer en hyresrätt.

Om dessutom stugan ska delas med andra arvingen, så får vi ju bara en halv nyttjandevecka var.
Senast redigerad av Florman 2025-01-25 kl. 12:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in