Citat:
Ursprungligen postat av
evertronaldo
Money Money Money !!!
Citat:
Ursprungligen postat av
haremrum
hehe tänkte skriva det, men tji fick jag
vi lever i en tid där ideal saknas och allt är till salu
köp köp kom å tjöp!
Det är såklart pengar men ska det få styra allt, även på bekostnad av kultur, historia och tydlighet?
Citat:
Ursprungligen postat av
TurretWithHatch
Jag vet inte i vilken tidsanda du lever i, men de flesta inklusive seniorer har ju inga problem med att använda smartphones och datorer för att leta upp arenan och vad den heter. Googles karttjänster lär uppdateras automatiskt vid namnbyten.
Enligt lag (2018:1653) om företagsnamn enligt 2 § "Ett företagsnamn får inte registreras om företagsnamnet strider mot lag eller annan författning eller mot goda seder eller allmän ordning".
Att bolaget skulle namnges till något obscent, och därpå arenan kommer alltså inte ske.
Jag kan dock hålla med dig om att det är trist att arenorna inte längre är fredade mot företagsnamn. Men har vi väl valt det systemet så är inte namnbyten hela världen.
Att många kan använda Google löser inte problemet med att arenor förlorar sin identitet och sitt kulturella värde när de ständigt döps om efter nästa företag som betalar bäst. Och det handlar inte bara om Google , det finns också böcker, artiklar och filmer som i så fall behöver uppdateras. Det är inte som att Dagens Nyheter går tillbaka och ändrar gamla artiklar eller att böcker skrivs om och filmer klipps om för att reflektera ett namnbyte.
Varje stad har en arena, och när den döps om gång på gång blir det svårt att hänga med. Och tänk om alla andra platser so skulle ha egna företagsnamn parkeringar, torg, bibliotek, sjukhus, för att nämna några. Än värre blir det om Tele2 Arena skulle byta namn till Friends Arena –då skulle förvirringen vara total.