2025-01-20, 14:08
Medlem
awoke11s avatar
I respons till artikeln "Henrik Landerholm lt skattebetalarna st fr privata utlandsresor" , detta frekommer ovntat mer eller mindre hela tiden med svenska korrupta politiker, dock hr jag aldrig om ngra verkliga straff.

Varfr r det OK att sno skattepengar som hederligt folk och fretag har blivit tvingade att betala till staten, men s fort ngon inte vill betala skatt s blir det ett jvla liv? I mina gon r det mycket vrre att sno redan betalda pengar n att frska undvika skatt, vad tycker ni?
Citera
2025-01-20, 14:15
Medlem
adolf512s avatar
Ovilja att betala skatt gr emot sosse-ideologin som fortfarande r stark i Sverige.
Citera
2025-01-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
I respons till artikeln "Henrik Landerholm lt skattebetalarna st fr privata utlandsresor" , detta frekommer ovntat mer eller mindre hela tiden med svenska korrupta politiker, dock hr jag aldrig om ngra verkliga straff.

Varfr r det OK att sno skattepengar som hederligt folk och fretag har blivit tvingade att betala till staten, men s fort ngon inte vill betala skatt s blir det ett jvla liv? I mina gon r det mycket vrre att sno redan betalda pengar n att frska undvika skatt, vad tycker ni?
Det betyder ndvndigtvis inte att han r korrupt. Det handlar allts om belopp under 10 000kr som nu r terbetalda. Det handlar om att han frlngt resor. Det handlar om hemresor som i annat fall skulle ha fallit under staten. Nu vet jag inte om just det hr skulle falla under ringa tjnstefel och d utgr inget straffansvar.

Utver det hr s tror jag att alla som rest mycket i tjnsten frstr att det ibland kan uppst fel och missfrstnd.

Senast fr 3 dagar sedan s publicerades en artikel om en politiker som man ansg att polisanmla i Hrryda efter att ha tagit ut fr mycket i ersttning.
Citera
2025-01-20, 14:25
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ovilja att betala skatt gr emot sosse-ideologin som fortfarande r stark i Sverige.
Det har inte med sosseideologi att gra. Staten r envldig. Du r bara ett subjekt. De som tjnar staten kan glida rkmacka i vissa lgen.
Citera
2025-01-20, 14:28
Medlem
EnCartes avatar
Man ser andras pengar som sina. Inte att skatt r ngot som ska anvndas fr samhllets bsta.
Citera
2025-01-20, 14:50
Medlem
Fr moderater gller andra regler n fr sossar.
Svantesson som ska kunna ekonomi var folkbokfrd i en sommarstuga fr att stjla skattepengar.
Citera
2025-01-20, 16:55
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Fr moderater gller andra regler n fr sossar.
Svantesson som ska kunna ekonomi var folkbokfrd i en sommarstuga fr att stjla skattepengar.

En av de strre skatte-skandaler begicks ju av en sosse s.. Detta tillhr dock inte diskussion, vi kan utg ifrn att alla politiker r lika bengna till detta beteende.
Citera
2025-01-20, 16:57
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det betyder ndvndigtvis inte att han r korrupt. Det handlar allts om belopp under 10 000kr som nu r terbetalda. Det handlar om att han frlngt resor. Det handlar om hemresor som i annat fall skulle ha fallit under staten. Nu vet jag inte om just det hr skulle falla under ringa tjnstefel och d utgr inget straffansvar.

Utver det hr s tror jag att alla som rest mycket i tjnsten frstr att det ibland kan uppst fel och missfrstnd.

Senast fr 3 dagar sedan s publicerades en artikel om en politiker som man ansg att polisanmla i Hrryda efter att ha tagit ut fr mycket i ersttning.

Jag utgr ifrn att det vi ser ocks bara r toppen p ett isberg. Det finns mnga liknande skandaler, ta bara AKB nu senast, som r relaterat till stld av skattepengar beroende p vilket perspektiv man ser det..
Citera
2025-01-20, 17:26
Medlem
IQ60s avatar
Citat:

Nejnejnej. Ingen snor dina pengar utan du tvingas betala fr vrd och omsorg trots att du aldrig skulle beska en lkare om du ex fr en hjrtinfarkt.
Citera
2025-01-20, 17:28
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Jag utgr ifrn att det vi ser ocks bara r toppen p ett isberg. Det finns mnga liknande skandaler, ta bara AKB nu senast, som r relaterat till stld av skattepengar beroende p vilket perspektiv man ser det..
Kan du specificera hur AKB snodde skattepengar? Detta var ju s nytt att pressenninte skrivit om det nnu.
Citera
2025-01-20, 18:13
Medlem
Arcanes avatar
r det brottsligt att betala skatt?
Citera
2025-01-20, 19:20
Medlem
Citat:
Det r mycket som talar fr det. Man kan ju tycka att det br franleda ekonomiska sanktioner nr det blir fel ven om det inte alltid r en medveten handling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in