• 1
  • 2
2025-01-20, 11:08
Medlem
Merwinnas avatar
Kom att tänka på en strof jag hörde som barn någon gång, vet inte om det bara är den eller om den är en del i en längre dikt:

Om tidens ström tillbaks kunde rinna
och världen ånyo var ung
Jag ville jag vore en fången slavinna
och du vore Babylons kung

Google ger inget. Någon som vet var detta är ifrån, och diktarens namn?
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-20 kl. 11:10.
Citera
2025-01-20, 11:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Chat GPT tror att Erik Axel Karlfeldt ("Löven och kärleken", i samlingen "Fridolins lustgård och Dalmålningar på rim" från 1901) men den ljuger ju ibland, så trippelkolla.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-20 kl. 11:39.
Citera
2025-01-20, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Chat GPT tror att Erik Axel Karlfeldt ("Löven och kärleken", i samlingen "Fridolins lustgård och Dalmålningar på rim" från 1901) men den ljuger ju ibland, så trippelkolla.

Tack! Något som heter "Löven och kärleken" verkar dock inte finnas i den samlingen. Eller någon annanstans...
Citera
2025-01-20, 12:06
Medlem
Venators avatar
Citat:

Nej, Fridolins lustgård är det inte. Chat GPT levererar ju bara en sannolikhetsbedömning och inte en sökning i en textdatabas, så detta är ett ganska typiskt fel från tjänsten. "Jag ville jag vore" är ju också titeln på en dikt av Fröding ur samlingen Gitarr och dragharmonika, så frågan är om detta är någon form av pastisch?
Citera
2025-01-20, 12:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, Fridolins lustgård är det inte. Chat GPT levererar ju bara en sannolikhetsbedömning ...
Ajdå, så försmädligt. Jag testar fråga igen. Nu chansar den på

"Dikten du citerar är skriven av den svenska poeten Emil Hagström. Han var verksam under 1900-talet och är känd för sina bidrag till svensk poesi. Tyvärr finns det begränsad information om hans liv och verk i de tillgängliga källorna. För mer detaljerad information kan du besöka Litteraturbanken , som erbjuder ett omfattande arkiv av svenska klassiska verk och författare."

Jag tar dock händerna från den leveransen. ChatGPT är lite som är fråga en alkoholiserad professor, ibland imponerande, ibland knasigt.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-20 kl. 12:54.
Citera
2025-01-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ajdå, så försmädligt. Jag testar fråga igen. Nu chansar den på

"Dikten du citerar är skriven av den svenska poeten Emil Hagström. Han var verksam under 1900-talet och är känd för sina bidrag till svensk poesi. Tyvärr finns det begränsad information om hans liv och verk i de tillgängliga källorna. För mer detaljerad information kan du besöka Litteraturbanken , som erbjuder ett omfattande arkiv av svenska klassiska verk och författare."
En sökning på citatet i Litteraturbanken ger inga träffar.

Emil Hagström i Litteraturbanken.
Senast redigerad av Pynch 2025-01-20 kl. 13:08.
Citera
2025-01-20, 13:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag är nu osams med ChatGPT av detta skäl (åtminstone dagen ut), nån annan får ta vid. Var finns jourhavande poet eller bibliotekarie när man behöver dem.
Citera
2025-01-20, 13:49
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kom att tänka på en strof jag hörde som barn någon gång, vet inte om det bara är den eller om den är en del i en längre dikt:

Om tidens ström tillbaks kunde rinna
och världen ånyo var ung
Jag ville jag vore en fången slavinna
och du vore Babylons kung

Google ger inget. Någon som vet var detta är ifrån, och diktarens namn?

Kvinnlig lyriker, kanske…
Citera
2025-01-20, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Kvinnlig lyriker, kanske…

Ja, det bör det ju vara. Om ingen hittar det, börjar jag tro att jag kanske skrev det själv, när jag var kär för första gången!
Citera
2025-01-20, 14:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, det bör det ju vara. Om ingen hittar det, börjar jag tro att jag kanske skrev det själv, när jag var kär för första gången!

Det är ju en väldigt sympatisk förklaring! Kanske ni hade läst om 90-talisterna i skolan strax innan, för ingen slump att Chat GTP ändå föreslår Karlfeldt och vi har strofen från Fröding?
Citera
2025-01-20, 14:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är ju en väldigt sympatisk förklaring! Kanske ni hade läst om 90-talisterna i skolan strax innan, för ingen slump att Chat GTP ändå föreslår Karlfeldt och vi har strofen från Fröding?

Jag läste mycket äldre poesi när jag var barn och ung, på flera språk! I skolan hanns inte så mycket sådant med.
Citera
2025-01-20, 14:38
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag läste mycket äldre poesi när jag var barn och ung, på flera språk! I skolan hanns inte så mycket sådant med.

Ah, jag vet förstås inte när du gick i skolan och ska inte göra antaganden om en kvinnas ålder.

Men en trevlig förklaring att du kan ha skrivit den själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in