• 1
  • 2
2025-01-20, 10:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
En av Miljöpartiets hjärtefrågor är ju kollektivtrafiken och att folk ska sluta åka bil. Men en ny studie visar att efter pandemin verkar stockholmarna i större andel än innan ta bilen till jobbet.

Anledningen? Hur politiken gällande bussarna förts. Minskad turtäthet och ökad trängsel får stockholmarna att välja andra alternativ och troligtvis bilen.

Hur kan miljöpartiet acceptera detta resultat på nationell nivå? Borde det inte bli upprorsstämning på kansliet då detta går emot allt vad de vill göra?

Är detta ett tillfälligt problem eller är miljöpartiet i Stockholm en väg in för mer biltrafik i huvudstaden?

https://www.dn.se/sverige/sl-resorna...till-kontoren/
Citera
2025-01-20, 10:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Är det miljöpartiets fel att ekonomin är dålig?

"Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral. Man minskar trafiken, då reser färre och så minskar man trafiken ytterligare ... // Göteborg och Malmö haft en mycket bättre återhämtning av kollektivtrafiken efter pandemin ... // från Handelskammarens synvinkel. Vi ser hellre att man minskar biltrafiken i innerstaden och att fler reser kollektivt."

Mp kanske står bakom att man inte sätter dit de som dränerar SLs ekonomi med tjuvåkning och skadegörelse? Turtätheten är väl en sekundäreffekt.
Citera
2025-01-20, 11:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är det miljöpartiets fel att ekonomin är dålig?

"Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral. Man minskar trafiken, då reser färre och så minskar man trafiken ytterligare ... // Göteborg och Malmö haft en mycket bättre återhämtning av kollektivtrafiken efter pandemin ... // från Handelskammarens synvinkel. Vi ser hellre att man minskar biltrafiken i innerstaden och att fler reser kollektivt."

Mp kanske står bakom att man inte sätter dit de som dränerar SLs ekonomi med tjuvåkning och skadegörelse? Turtätheten är väl en sekundäreffekt.

Politik handlar väl också om vad man gör med de medel man har? Här blir det ju en prioritering, och de har valt att prioritera ner busstätheten.

Självklart är även plankandet och skadegörelsen kostsam, men det är ju många saker som kostar. Och många saker som kan prioriteras ner. MP har ju med sitt ledarskap här valt att dra ner turtätheten (och öka priset).
Citera
2025-01-20, 11:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur mycket handlar det här om egentligen?

"Enligt handelskammaren gjordes det ungefär 556 000 färre resor med SL-trafiken i Stockholms län under september till november 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar en minskning på cirka 0,5 procent. På bussarna i Stockholms innerstad gjordes det 461 000 färre resor under september till november 2024 jämfört med samma tidsperiod 2023. Det motsvarar en minskning på 5,8 procent.Inom tunnelbanetrafiken noteras däremot en ökning på 0,4 procent."

Är det 2 800 stockholmare som skippat dagens tur och retur för att de istället tar bilen eller för att de fortfarande jobbar hemma eller nåt annat skäl såsom att de inte jobbar alls?

Ur artikeln "Hur reser folk i stället? Vi har svårt att se att cykeln har tagit alla de 5,8 procenten i innerstaden. Det rör sig nog snarare om bil och hemarbete". Vore väl inte så knepigt få fram en siffra på om bilåkandet gått upp, som alltså saknas här. Vad säger data från tullsystemet?
Citera
2025-01-20, 11:37
Medlem
Fler som fryser, trängs, och åker kollektivt som slavar ses som positivt. Färre åker bil ses som bra. Göra folks liv sämre ses som bra. Sänka folks livskvalitet och frihet ses som bra. Vilken galen värld man lever i.
Citera
2025-01-20, 11:37
Medlem
Europes avatar
Att jag börjar önska mig att jag hade bil beror nog ändå i första hand på hur olidlig ljudnivån har blivit på de bussar jag åker med. Folk vrålar i sina mobiler, har högtalaren på när de har videosamtal, spelar klipp och musik på högsta ljudnivå o.s.v. Och det börjar redan vid femtiden på vardagsmorgnarna. Och ja, det är i första hand de med utomeuropeisk bakgrund som ägnar sig åt dylikt (inklusive latinamerikaner, trots att de är mer västerländska), men även en del östeuropéer, samt svenska kvinnor verkar ändå utgöra en stor andel av dem som skriker i mobilen.

Dessutom utgör kvinnorna, inte minst svenska kvinnor, en förkrossande majoritet av mobilzombiesarna, det vill säga zombiesar som inte ser sig för och är i vägen för andra i kollektivtrafiken för att de står eller hasar sig fram med blicken klistrad vid mobilskärmen.

Ovanpå det kommer alla som hostar på en oavbrutet under hela bussresan. Att jag allt mer vill slippa bussresorna har kort sagt samma orsak som jag vill slippa många andra saker: folk som tillåts fritt ägna sig åt sitt naturliga egoistiska beteende.
Citera
2025-01-20, 12:39
Medlem
Xer0s avatar
Jag tar ofta bilen när jag jobbar halvdag på kontoret.
Parkeringsavgiften är 20 kr timmen, altså 80 kr för 4:a timmar.

Om jag tar bussen kostar det 43 kr enkel, vilket blir 86 kr tur och retur.

Nu är inte bensin gratis, men skillnaden är för liten för att det ska vara värt att ta bussen.

Det billigaste är förstås att cykla, vilket jag gör på sommaren när det är fint väder.

Jag köper aldrig månadskort då jag bara är på kontoret två dagar i veckan. Där tror jag SL torskar rätt mycket, för innan pandemin så hade jag alltid SL kort. Men nu köper jag inte det längre. Och de har inte höjt priserna på enkelbiljetterna i år (pga politiskt motstånd) utan endast på månadskortet, vilket har gjort att månadskort lönar sig ännu mindre.
Senast redigerad av Xer0 2025-01-20 kl. 12:45.
Citera
2025-01-20, 12:53
Medlem
Anton Fendert (31 år) har inte erfarenheten eller kompetensen att vara trafikregionråd för sveriges huvudstad.

Han har redan gjort en rad felaktiga beslut under sin korta tid på posten.
Senast redigerad av Herr.Triumf 2025-01-20 kl. 13:07.
Citera
2025-01-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
En av Miljöpartiets hjärtefrågor är ju kollektivtrafiken och att folk ska sluta åka bil. Men en ny studie visar att efter pandemin verkar stockholmarna i större andel än innan ta bilen till jobbet.

Anledningen? Hur politiken gällande bussarna förts. Minskad turtäthet och ökad trängsel får stockholmarna att välja andra alternativ och troligtvis bilen.

Hur kan miljöpartiet acceptera detta resultat på nationell nivå? Borde det inte bli upprorsstämning på kansliet då detta går emot allt vad de vill göra?

Är detta ett tillfälligt problem eller är miljöpartiet i Stockholm en väg in för mer biltrafik i huvudstaden?

https://www.dn.se/sverige/sl-resorna...till-kontoren/

Man har budgeterat för flera år framåt för en viss intäkt av trängselavgifter som skall användas för miljöåtgärder.
Då måste man styra in en viss mängd trafik i centrum, annars spricker budgeten och miljöåtgärderna kan inte genomföras.
Ju fler bilar man kan tvinga in i centrum desto mer och dyrare miljöpolitik har man råd att genomföra för att få nöjda väljare.
Citera
2025-01-20, 13:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur mycket handlar det här om egentligen?

"Enligt handelskammaren gjordes det ungefär 556 000 färre resor med SL-trafiken i Stockholms län under september till november 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar en minskning på cirka 0,5 procent. På bussarna i Stockholms innerstad gjordes det 461 000 färre resor under september till november 2024 jämfört med samma tidsperiod 2023. Det motsvarar en minskning på 5,8 procent.Inom tunnelbanetrafiken noteras däremot en ökning på 0,4 procent."

Är det 2 800 stockholmare som skippat dagens tur och retur för att de istället tar bilen eller för att de fortfarande jobbar hemma eller nåt annat skäl såsom att de inte jobbar alls?

Ur artikeln "Hur reser folk i stället? Vi har svårt att se att cykeln har tagit alla de 5,8 procenten i innerstaden. Det rör sig nog snarare om bil och hemarbete". Vore väl inte så knepigt få fram en siffra på om bilåkandet gått upp, som alltså saknas här. Vad säger data från tullsystemet?

Artikeln nämner också att distansarbetet minskat.

Men det verkar som om även tullarna fotat mer fordon de flesta månader:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...tik/stockholm/

Klart miljöpartiet inte ensamt är ansvarig för detta. Men då det är en så pass viktig kärnfråga blir det ju ingen bra fjäder i hatten.

Det får även mig som stockholmare undra vad de väljer att prioritera istället, då skatten höjs i år.
Citera
2025-01-20, 14:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
SL är väl rätt billigt jämfört med andra delar av landet och man har dessutom mer alternativ och tätare turer samt kommer längre. Ändå gnälls det mest och man har dessutom själv röstat på t ex MP!

Jag har bott i sthlm i ca 30 år så då var det ur världen och vi behöver inte diskutera det!
Citera
2025-01-20, 15:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
SL är väl rätt billigt jämfört med andra delar av landet och man har dessutom mer alternativ och tätare turer samt kommer längre. Ändå gnälls det mest och man har dessutom själv röstat på t ex MP!

Jag har bott i sthlm i ca 30 år så då var det ur världen och vi behöver inte diskutera det!

Tror mest det är trängsel som kan vara problemet.
Jag har bott i Stockholm något längre än dig, men åker längre turer till arbetet de gånger jag åker kollektivt. Kostar en 15-20 min mer per restid, men jag kan sitta ner och koppla av. Kanske en ljudbok, eller bränna av några mail.

Men när man tvingas åka rusningstid på tunnelbanan eller bussar som är så pass fulla att man börjar svettas av all extra värme, börjar jag fundera om det inte vore billigare för den mentala hälsan att åka taxi eller egen bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in