2025-01-20, 10:17
Medlem
Hej,

Tänkte höra med någon här om ni har erfarenhet av detta och eller om ni har råd/tips.

Vi föräldrar har ansökt om ledighet för vårat barn som går i lågstadiet.

Vi har ansökt om 5 dagar för detta.
Anledningen till ansökan är skidsemester med skidskola.
Vi adderade även att vi gärna tar emot arbetsuppgifter för dom dagarna så eleven inte tappar något.

Rektorns motivering för avslag är "För lång sammanhängande ledighet".

Motiveringen ska grunda sig på individens situation i skolan. Något generellt förbud får inte finnas.
Jag kan bara tolka att där finns ett underliggande förbud mot ledighet generellt.

Vårt barn har både hög närvaro och ligger långt fram i dom flesta ämnen.

Vet att skolan kan bötfälla ogiltig frånvara med 1000:- om dagen.

Har någon erfarenhet av detta ?
Kan skolan bötfälla utan möjlighet till överklagan i högre instans ?
Citera
2025-01-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undergrnd
Hej,

Tänkte höra med någon här om ni har erfarenhet av detta och eller om ni har råd/tips.

Vi adderade även att vi gärna tar emot arbetsuppgifter för dom dagarna så eleven inte tappar något.

Motiveringen ska grunda sig på individens situation i skolan. Något generellt förbud får inte finnas.
Jag kan bara tolka att där finns ett underliggande förbud mot ledighet generellt.

känner igen det, detta är något som främst drabbar etniska svenskar, eftersom det är endast ni som ansöker om ledigt. Jag vet sådana som åker till somalia med sina ungar och är där i två månader mm o inget händer,

nä du kan inte överklaga, det är mkt vanligt att ungar med 100% närvaro mm o sköter sig får nej på ledighet såhär

gör som så att du sjukanmäler dina ungar o åker ändå
Citera
2025-01-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
känner igen det, detta är något som främst drabbar etniska svenskar, eftersom det är endast ni som ansöker om ledigt. Jag vet sådana som åker till somalia med sina ungar och är där i två månader mm o inget händer,

nä du kan inte överklaga, det är mkt vanligt att ungar med 100% närvaro mm o sköter sig får nej på ledighet såhär

gör som så att du sjukanmäler dina ungar o åker ändå

Tänkte ju göra detta från början. Men sen kände jag för att göra rätt då jag vet att mitt barn kommer ventilera vad han gjort den veckan.

Vi kommer åka ändå i detta fall.

Att sjukanmäla honom nu går inte då jag redan har en ansökan på plats.

... eller går och går... ja du förstår.
Citera
2025-01-20, 10:44
Medlem
Konstnarren5s avatar
Tacka fan för att studieresultaten är överlag dåliga i svenska skolan när föräldrar överordnar sig skolan.
Skolan har till viss del havererat just pga berättigade föräldrar som skall styra, ställa, krångla, kräva undantag för just sina barn osv.

Hoppas sålunda ni får problem eftersom ni kommer bryta mot de regler som finns för att verksamheten skall fungera och för att barnen skall kunna tillgodogöra sig utbildning. Skolan är och borde vara prioritet nr 1. Vad som är bekvämt för er föräldrar kommer som 2.
Citera
2025-01-20, 11:14
Medlem
Citat:
Hej,

Ni har tyvärr inget att säga till om i den här frågan.
Så är det med skolplikten. Ni får helt enkelt åka när alla andra åker och det är på loven.
Skolan säger ja eller nej och så är det.

Fråga familjen som fick böta 45.000 kr för de åkte till Thailand.
Citera
2025-01-20, 11:18
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ni har tyvärr inget att säga till om i den här frågan.
Så är det med skolplikten. Ni får helt enkelt åka när alla andra åker och det är på loven.
Skolan säger ja eller nej och så är det.

Fråga familjen som fick böta 45.000 kr för de åkte till Thailand.
Helt rätt. Loven är till för barnen/föräldrarna.
Citera
2025-01-20, 11:22
Medlem
Barn har lov, vad, 15 veckor per år. Om det inte är tillräckligt, och ni "måste" åka när det inte är högsäsong för att ni annars inte har råd, ja, då kanske ni ska spara ihop tills ni har råd.

Dock är det bara rektor som måste bevilja ledighet när denna överskrider 10 dagar på ett läsår. Ledighet under det brukar delegeras till klassföreståndare, så något säger mig att ni redan utnyttjat en massa ledighet när du rektor kopplats in.
Citera
2025-01-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Tacka fan för att studieresultaten är överlag dåliga i svenska skolan när föräldrar överordnar sig skolan.
Skolan har till viss del havererat just pga berättigade föräldrar som skall styra, ställa, krångla, kräva undantag för just sina barn osv.

Hoppas sålunda ni får problem eftersom ni kommer bryta mot de regler som finns för att verksamheten skall fungera och för att barnen skall kunna tillgodogöra sig utbildning. Skolan är och borde vara prioritet nr 1. Vad som är bekvämt för er föräldrar kommer som 2.

Tror dom dåliga resultaten sträcker sig längre än 5 dagar borta på ett år.
Skolverket ramverk säger att beslutet ska grunda sig på individen.
I detta fall verkar det som att skolan praktiserar generella förbud.
Citera
2025-01-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befem
Barn har lov, vad, 15 veckor per år. Om det inte är tillräckligt, och ni "måste" åka när det inte är högsäsong för att ni annars inte har råd, ja, då kanske ni ska spara ihop tills ni har råd.

Dock är det bara rektor som måste bevilja ledighet när denna överskrider 10 dagar på ett läsår. Ledighet under det brukar delegeras till klassföreståndare, så något säger mig att ni redan utnyttjat en massa ledighet när du rektor kopplats in.

Vissa faktorer ställer till det för ledighet under lov-veckan. Vi har definitivt råd. Det är ingen faktor.
Hög närvaro. Aldrig sökt tidigare.
Citera
2025-01-20, 11:30
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Tror dom dåliga resultaten sträcker sig längre än 5 dagar borta på ett år.
Skolverket ramverk säger att beslutet ska grunda sig på individen.
I detta fall verkar det som att skolan praktiserar generella förbud.
Dåliga skolresultat beror inte på EN enda sak. Många faktorer samverkar. Föräldrar/hemmet är dock en gemensam nämnare alla har.
Citera
2025-01-20, 11:31
Medlem
Sjukanmäl bägge barnen samtidigt. "Ja både 2 fick magsjuka samtidigt"
Citera
2025-01-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Dåliga skolresultat beror inte på EN enda sak. Många faktorer samverkar. Föräldrar/hemmet är dock en gemensam nämnare alla har.

Tack, då vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in