• 1
  • 2
2025-01-20, 09:21
Medlem
Expressen skriver idag om att Helge Fossmo arbetar på ett utslussningboende i kriminalvårdens regi, där arbetsuppgifterna bland annat består i samtal med de intagna och att kontrollerade intagna när de lämnar urinprov. Är det rimligt att en morddömd person arbetar inom kriminalvården?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...er-kriminella/

Citat:
Livstidsdömde Knutbypastorn Helge Fossmo är villkorligt frigiven sedan 2022.
Nu arbetar han i Kriminalvårdens regi på ett boende som ska vägleda intagna med kriminalitet, missbruk och psykiska problem i bagaget, ut till ett laglydigt liv.
– Vi andra var ju i allmänhet lite mera småbusar, och så kommer Knutbypastorn och ska fråga ut en om vad man gjort i sitt liv, säger en person som avtjänat sitt straff på boendet
Senast redigerad av CHILIEXPLOSION 2025-01-20 kl. 10:14.
Citera
2025-01-20, 09:24
Medlem
67arigGubbes avatar
Klart som fan det inte är rimligt!
Citera
2025-01-20, 09:35
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Det är kutym att individer med "erfarenhet" jobbar inom kriminalvården då de lättare förstår de intagna.
Citera
2025-01-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Det är kutym att individer med "erfarenhet" jobbar inom kriminalvården då de lättare förstår de intagna.

Ok, det visste jag inte. Men att anställa en morddömd tillhör nog inte vanligheterna. Det är ju tydligt att Fossmo väldigt duperande och manipulativ, vilket även Rättsmedicinalverket konstaterat i sitt utlåtande. Jag föreställer mig att föreståndaren och hennes dotter (som Helge vistas mycket med enligt artikeln) blev charmade under hans tid som intagen och inte kunde motstå att ge honom arbete.

Uppenbarligen tycker flera intagna att det är direkt obehagligt att Fossmo är där.

Citat:
– Det var jävligt skumt alltså. Han satt ju inte för att han snattat godis på Konsum. Vi andra var ju i allmänhet lite mera småbusar, och så kommer Knutbypastorn och ska fråga ut en om vad man har gjort i sitt liv, vad man har jobbat med och om man har flickvän och såna grejer. Det kändes obehagligt.
Citera
2025-01-20, 09:53
Medlem
GertBennys avatar
Man har ju hört att Kriminalvården i princip anställer vilka spån som helst, men detta tar priset haha.
Citera
2025-01-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Man har ju hört att Kriminalvården i princip anställer vilka spån som helst, men detta tar priset haha.
Kriminalvården har inte anställt honom
Citera
2025-01-20, 10:07
Medlem
Helge arbetar inte på anstalt eller är anställd av kriminalvården så ändra rubrik
Citera
2025-01-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Ok, det visste jag inte. Men att anställa en morddömd tillhör nog inte vanligheterna. Det är ju tydligt att Fossmo väldigt duperande och manipulativ, vilket även Rättsmedicinalverket konstaterat i sitt utlåtande. Jag föreställer mig att föreståndaren och hennes dotter (som Helge vistas mycket med enligt artikeln) blev charmade under hans tid som intagen och inte kunde motstå att ge honom arbete.

Uppenbarligen tycker flera intagna att det är direkt obehagligt att Fossmo är där.
Helge är inte dömd för mord, han är inte anställd av kriminalvården, han arbetar inte på anstalt.
Citera
2025-01-20, 10:10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Helge är heller inte dömd för mord han är dömd för anstiftan till mord.
Citera
2025-01-20, 10:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Jo det kan absolut finnas en vits med det.

Men här handlar det om en djupt manipulativ människa som förmått en annan människa till mord. Tveksamt hur pass reformerad man kan anse honom vara. Han borde inte jobba någonstans där han har möjligheten att påverka andra till något.
Citera
2025-01-20, 10:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Det där har jag hört till leda och detta användes alltid som "ursäkt" av de unga intagna när jag jobbade inom en SIS-institution. "Jag vill bara tala/var med xx för han har varit i svängen...". I själva verket handlade det om helt andra saker...
Citera
2025-01-20, 10:38
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Trodde först att det gällde Sture Bergwall (f.d Thomas Quick) och tänkte ja varför inte, borde väl gå.

Men Helge Fossmo är ju rakt igenom motsatsen till ett helgon. Görs ingen lämplighetsprövning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in