• 1
  • 2
2025-01-19, 11:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag sg p en dokumentr fr ngra mnader sedan och fattigdomen som var hyfsat utbredd i vrlden. ven rika fanns med i dokumentren. Dokumentren handlade skillnader hos fattiga och rika.

Dom brjade frst filma en familj ngonstans i stra Turkiet, som var rik. Pappan jobbade 24/7 och hade aldrig tid fr familjen, frutom vid vissa hgtider. Mamman var supersnygg och vlkrydd. Pappan var ngot ldre, men en typisk hrdfrd fader i familjen som styr huset med vld. Snerna har tagit efter pappan och dttrarna fljer moderns fotspr. Manligheten i familjen kretsar kring jobb jobb jobb och kvinnorna ska fda barn och se fina ut hela tiden. vrigt s verkade alla vara njda i familjen d det fanns ingen stress.

Sedan filmade dokumentren om ngra fattiga p sidan om staden. D var det en ldre skelgd herre som sydde sandaler p golvet och slde dessa fr struntsummor. Sandalerna som han sydde s oljade han in dom, slog dom i golvet och bad sjuhelvetes mnga olika religisa ramsor fr det skulle strka sandalernas materialkvalit. Jag fick uppfattningen att det var ngot fel p han.

En annan individ var en kvinna som inte gjort ngot annat n att klaga. Hon sa att regeringen r korrupt och hon fr inga pengar. Allt hon gjorde p dagarna var att sopa golvet med ngon sliten kvast. Hennes barn satt och t ngon spya i en skl p golvet. Det var vll ngon grt antar jag. Kvinnan jobbade inget, nd hade hon 7-8 barn. Fadern syndes dock inte till, men det framgick att han var ute och sp eller ngot. Familjen var riktigt religis och religion kretsade kring familjen dygnet runt. Att be var viktigare n att tjna pengar.

Ja. Hela dokumentren visade egentligen folk som presterar och folk som inte presterar. D tnkte jag att dom dr fattiga, var dom offer eller puckon?

Jag kan frst att "allt kostar och allt r dyrt". Men fr i helvete! Man behver inte leva som ett svin bara fr att man inte har rd. Vad fan r detta fr jvla attityd hos mnskligheten idag? Har folk gett upp hoppet helt eller har dom kastat bort hjrnan? Folk har varit fattiga frr, men dom har inte medvetet gtt runt som svin och verkligen vilja framsttt som lodis.

S vad tror ni?
Kan det vara s att jordens fattiga r fattiga grundat p dumhet och dagens rika r rika p grund utav att dom gr bra beslut som gynnar sig sjlv? Eller r det regeringarnas beslut som gr folk dumma och fattiga?
Citera
2025-01-19, 11:04
Avstngd
Det finns ett ordsprk som heter att det r okej att fdas fattig, men dr du fattig har du levt ditt liv fel.
Citera
2025-01-19, 11:06
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag sg p en dokumentr fr ngra mnader sedan och fattigdomen som var hyfsat utbredd i vrlden. ven rika fanns med i dokumentren. Dokumentren handlade skillnader hos fattiga och rika.

Dom brjade frst filma en familj ngonstans i stra Turkiet, som var rik. Pappan jobbade 24/7 och hade aldrig tid fr familjen, frutom vid vissa hgtider. Mamman var supersnygg och vlkrydd. Pappan var ngot ldre, men en typisk hrdfrd fader i familjen som styr huset med vld. Snerna har tagit efter pappan och dttrarna fljer moderns fotspr. Manligheten i familjen kretsar kring jobb jobb jobb och kvinnorna ska fda barn och se fina ut hela tiden. vrigt s verkade alla vara njda i familjen d det fanns ingen stress.

Sedan filmade dokumentren om ngra fattiga p sidan om staden. D var det en ldre skelgd herre som sydde sandaler p golvet och slde dessa fr struntsummor. Sandalerna som han sydde s oljade han in dom, slog dom i golvet och bad sjuhelvetes mnga olika religisa ramsor fr det skulle strka sandalernas materialkvalit. Jag fick uppfattningen att det var ngot fel p han.

En annan individ var en kvinna som inte gjort ngot annat n att klaga. Hon sa att regeringen r korrupt och hon fr inga pengar. Allt hon gjorde p dagarna var att sopa golvet med ngon sliten kvast. Hennes barn satt och t ngon spya i en skl p golvet. Det var vll ngon grt antar jag. Kvinnan jobbade inget, nd hade hon 7-8 barn. Fadern syndes dock inte till, men det framgick att han var ute och sp eller ngot. Familjen var riktigt religis och religion kretsade kring familjen dygnet runt. Att be var viktigare n att tjna pengar.

Ja. Hela dokumentren visade egentligen folk som presterar och folk som inte presterar. D tnkte jag att dom dr fattiga, var dom offer eller puckon?

Jag kan frst att "allt kostar och allt r dyrt". Men fr i helvete! Man behver inte leva som ett svin bara fr att man inte har rd. Vad fan r detta fr jvla attityd hos mnskligheten idag? Har folk gett upp hoppet helt eller har dom kastat bort hjrnan? Folk har varit fattiga frr, men dom har inte medvetet gtt runt som svin och verkligen vilja framsttt som lodis.

S vad tror ni?
Kan det vara s att jordens fattiga r fattiga grundat p dumhet och dagens rika r rika p grund utav att dom gr bra beslut som gynnar sig sjlv? Eller r det regeringarnas beslut som gr folk dumma och fattiga?
Vad tror du sjlv? Framfr allt tror jag att du behver resa till de fattiga lnderna och skapa en uppfattning! Troligen som du sger r arbete en grundlggande faktor eller varfr inte entreprenrskap, men som sagt, stick ivg och kolla!
Citera
2025-01-19, 11:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Vad tror du sjlv? Framfr allt tror jag att du behver resa till de fattiga lnderna och skapa en uppfattning! Troligen som du sger r arbete en grundlggande faktor eller varfr inte entreprenrskap, men som sagt, stick ivg och kolla!

Varfr sticka ivg och kolla nr det finns live p youtube eller ngon annan inspelad film?
Visst, jag tror att mycket r vinklat.

Dokumentren har precis gjort som TV4 brukar gra, man vljer ut dom vrsta tnkbara som skapar tittare. Helst ngon tandls jvel som ber till Allah och r dummare n ett tg.

Det vore konstigt och se en dokumentr dr tv familjer, en rik och en fattig, bda jobbar 24/7 och har entreprenrskap. D brjar man undra vad som gr den rika familjen rik och fattiga familjen fattig om bda r lika duktiga p kamma in pengar.
Citera
2025-01-19, 11:30
Medlem
Det r ganska ltt att tjna mycket pengar, s ngot fel r det, p de som aldrig har ngra.
Citera
2025-01-19, 12:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett stt r att du backar tillbaka och spaltar upp saker som du tagit fr givet och ftt. S kollar du om de ftt desamma.

Hjlp vid fdseln
Barnpassning
Grundskola
Hgre utbildning
Pensionssystem.

Stter du kryss p att de du sg i dokumentren ftt allt detta p ett silverfat som du, fr vi analysera mer i detalj. Men brja s. Tex att en del har mnga barn r inte bara fr att de missat sexualundervisningen utan vem skall annars ta hand om dem om de lyckas bli gamla. Lite trist att s mnga springer runt med glasgon av idag och ser ner p hur det var frr eller i andra lnder. Jag skulle snarare sga att det r dumt.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-19 kl. 12:05.
Citera
2025-01-19, 12:09
Medlem
Min teori r att mnga fattiga har knappt ens gtt i frskolan som barn och d utvxlas inte hjrnan 100%.
Citera
2025-01-19, 12:13
Medlem
Det r nog snarare mellanklassen som r idioter, globalisterna vill bara ha kvar verklassen och en lttstyrd underklass.
Citera
2025-01-19, 12:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det r nog snarare mellanklassen som r idioter, globalisterna vill bara ha kvar verklassen och en lttstyrd underklass.

Att vilja ha en grupp som bara konsumerar r inget som globalister har hittat p. Har funnits sedan 1800-talet.
Citera
2025-01-19, 12:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Min teori r att mnga fattiga har knappt ens gtt i frskolan som barn och d utvxlas inte hjrnan 100%.

Kan sl tvrt om ocks. I frskolan s lr sig vissa barn att man ska ge upp och vara ett offer i systemet.
Citera
2025-01-19, 14:32
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Ser mnniskorna tillika miljardrerna i denna artikel lyckliga och smarta ut?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ras-sonderfall

Om inte, vad beror det p?

Sanningen r att i flera lnder idag kan du inte gra en klassresa utan likt Medicerna i Italien under 1400-talet var priviligierade jobb endast f frunnade.

Det r en balans som fordras fr att mnniskan ska vara lycklig. Det mste finnas ml att jobba mot fr att uppn vlstnd men det mste ocks finnas incitament till att fortstta utvecklas sjlsligt eller p annat stt om man ntt ekonomiskt oberoende.
Citera
2025-01-19, 17:33
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Det r ganska ltt att tjna mycket pengar, s ngot fel r det, p de som aldrig har ngra.

Dela grna med dig. Bertta hur ltt det r.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in