• 1
  • 2
2025-01-18, 17:04
Medlem
https://www.gd.se/2025-01-18/misstan...bara-halsband/

"Undersköterskan skulle ta hand om en patients saker när denne skulle undersökas vid Gävle sjukhus.

I stället misstänks hon ha stulit damens halsband som var värt 48 000 kronor.

Nu har den anställda kvinnan åtalats för grov stöld.".

Så vem är undersköterskan som stjäl smycken från äldre sjuka människor och sedan säljer dem på pantbank?
Citera
2025-01-18, 17:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik uppdaterad.

/Moderator
Citera
2025-01-18, 17:10
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Jag måste säga att det var minst lika idiotiskt att ta med ett halsband värt 48 000 kronor till sjukhuset bara för att gå på undersökning. Dement gammal dam?
Citera
2025-01-18, 17:17
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jag måste säga att det var minst lika idiotiskt att ta med ett halsband värt 48 000 kronor till sjukhuset bara för att gå på undersökning. Dement gammal dam?
Så är det och jag har för mig att sjukvården säger att man inte skall ha med sig just smycken mm..

Gissar på ett bedrägeri och att "patienten" inte var av svensk härkomst, för vi har inte den kulturen att ha guld i den nivån runt halsen...

Vet att det i västsverige så får man en större plastpåse att stoppa ner sina personliga prylar i och den försluts, sen så får man måste klippa upp den efter narkos. Detta för att inte man skall bli bestulen.

Edit:
Faktiskt för många år sedan hade jag en granne som jobba natt på post op och han stal från patienter, han fick så klart sparken. Var på 90-talet. Så de nya påsarna är kanon då ingen från att man sövs tills man vaknar kan ta ens grejer.
Senast redigerad av beaver_se 2025-01-18 kl. 17:29.
Citera
2025-01-18, 18:24
Medlem
Citat:

Nu är det ju inte så att man alltid planerar sjukhusbesök, det kanske var akut och undersökning inför inläggning?

Jag har noga instruerat min man att ta hand om allt av värde om jag måste på sjukhus och inte själv är i skick att ta av det. Vill nog helst bli fraktad dit klädd i plastsopsäck för man kan inte ens ha kläder på sjukhus nuförtiden utan att det stjäls.
Citera
2025-01-18, 18:31
Medlem
Guldpriset har ju gått upp oerhört den sista tiden. Många äldre har gärna ett och samma halsband de sista 30 åren, behöver inte se så exklusivt ut, vikten ger värdet. Ett graderat brett Bismarck
Citera
2025-01-18, 19:36
Medlem
halaltarzans avatar
Jaha, och vem kan gå i god för att hon verkligen hade ett halsband värderat till 48 lax med sig till sjukan då?
Citera
2025-01-18, 19:53
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:

Varför det? Det är ju stölden som är det olagliga, inte att bära smycken. Allt för mycket sån här skit inom vården. Hoppas på ett kännbart straff och att hon blir avskedad
Citera
2025-01-18, 19:55
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Vad har hänt med Sverige? Jag jobbade som sjuksköterska på den gamla goda tiden, och då respekterade vi patienterna. Att stjäla fanns inte på kartan när Sverige var svenskt. Vilken skam inför sin arbetsgivare och arbetskamrater! När jag läser sådana här saker så tänker jag alltid att det är en invandrare, men det är kanske inte rättvist? Men jag gör det i alla fall.

Har själv jobbat inom vården. Så gott som alltid svenskar som stjäl tyvärr. Kvinnor i 30-45års åldern som är ensamstående mammor och behöver tigga pengar för de har dyrt levene. Ibland så stjäl dessa.
Citera
2025-01-18, 19:58
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomalieMed70IQ
Det är nästan uteslutande invandrare, och detta är ett resultat av ett mångkulturellt samhälle.

Successivt så försvinner tilliten mellan personer då det inte längre är homogent, och man inte har någonting gemensamt med människor som kommit hit på en bananbåt och inte ser likadana ut, har samma värderingar eller samma åsikter.

Dessa främlingar har ingen koppling till samhället i övrigt, och kommer nästan uteslutande från platser i världen där man inte litar på andra människor, då samtliga är lågintelligenta med en oförmåga att planera, organisera eller en total avsaknad av "second-order thinking", där man inte kan förutse de potentiella framtida effekterna av sitt beteende.

Många av dessa människor kommer från kulturer där inte ens deras språk innehåller preteritum eller futurum, med andra ord så talar de enbart om saker och händelser i nutid. Detta bör rimligtvis också kraftigt påverka en människas förmåga att tänka i dåtid, och framtid, och om man inte har förmågan att tänka på en eventuell hypotetisk framtid, så har man inte heller förmåga att förstå sig på de eventuella konsekvenserna av sitt beteende i framtiden.

Detta är vad vi ser med afrikaner och araber, de är helt enkelt intellektuellt oförmögna att fungera i utvecklade västerländska samhällen. Just därför är den här typen av brott, där gärningsmannen är såpass uppenbar, nästan uteslutande invandare, då de besitter en markant lägre intelligens.

Min uppfattning är att det främst är svenska kvinnor som stjäl. Finns säkert endel invandrare som stjäl också men där jag jobbade(inom hemtjänsten) var det uteslutande svenska kvinnor 30-45 år. Riktigt ruttet hursomhelst.
Citera
2025-01-18, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Okej så jag måste alltså sälja minnen av äldre släktingar som är fina och påminner mig om dem då enligt dig?

Varför i himlens namn skulle jag göra det?

Om du gillade bilar och fick en Porsche 911 GT3 i perfekt skick som arv av en gammal uppskattad farbror som vårdat den ömt, skulle du sälja den då bara för att det finns biltjuvar i världen?

Nej då, men verkligheten skvallrar dessvärre om halsband:klock tjuvar överallt, till affären, på sjukhus, igår idag och imorgon. Man behöver ej skylta med dessa om man ska till sjukhuset då det tyvärr finns folk till allt (uppenbarligen och dagligen).
Citera
2025-01-18, 20:53
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomalieMed70IQ
De gärningsmän som våldtagit äldre har uteslutande varit invandrare. Så mycket bryr de sig om våra äldre, att de våldtar dem.
Jo där kan jag hålla med och det är ju mycket värre. Men nu snackade vi om stölder inom vården vilket inte verkar tas på allvar. Tycker det är förjävligt när de äldre får sina ägodelar som de ofta fått i gåva eller liknande från nära och kära bli stulna. Saker som de sett fram emot att ge bort som arv en dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in