2025-01-18, 16:53
Medlem
Soviet annekterade Königsberg efter andra världskriget. Efter Soviets fall är det inte självklart att Ryssland skall besitta denna enklav. Väst borde återta Königsberg och stärka säkerheten och kontrollen av Östersjön. Ryssland har visat att de inte vill vara en del av gemenskapen runt Östersjön och då skall de heller inte behöva ha en annekterad enklav heller. Det är illa nog att de har St Petersburg.

Ryssland har också klart visat hur man gör när man ”tar tillbaka” områden som de anser tillhör dem. Köningsberg tillhör inte Ryssland och samma retorik kan användas där och Putin et. al. borde utan problem acceptera en sådan frigörelse. Det kan göras med omröstning och/eller militärer. Ryssland är svagt nu. Men väst bör kanske inte provocera Ryssland utan vänta tills de är ännu svagare. Vi bör dock deklarera vår åsikt och intention att frigöra Königsberg.

Första steget är att ta tillbaka namnet Königsberg och sluta använda det ryska namnet.
Citera
2025-01-18, 17:08
Medlem
Baisianuss avatar
Hur ska detta återtagande ske? Genom en fullskalig invasion?
Citera
2025-01-18, 17:17
Medlem
SvenHelsings avatar
Skulle tro att en relativt bra början är att helt enkelt bara totalt spärra landvägen dit. Det borde vara förhållandevis enkelt att göra. Svårare är det med sjövägen, då det finns internationellt vatten mellan Ryssland och Königsberg. Flyg går förhållandevis enkelt att försvåra. Det går att flyga över internationellt vatten, men den flygrutten är mångdubbelt längre än mellan Belarus och Königsberg.

Och så får man ju göra Königsberg väldigt medvetna om att de är varmt välkomna i EU om de skulle få för sig att göra revolution.
Citera
2025-01-18, 17:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Soviet annekterade Königsberg efter andra världskriget. Efter Soviets fall är det inte självklart att Ryssland skall besitta denna enklav. Väst borde återta Königsberg och stärka säkerheten och kontrollen av Östersjön. Ryssland har visat att de inte vill vara en del av gemenskapen runt Östersjön och då skall de heller inte behöva ha en annekterad enklav heller. Det är illa nog att de har St Petersburg.

Ryssland har också klart visat hur man gör när man ”tar tillbaka” områden som de anser tillhör dem. Köningsberg tillhör inte Ryssland och samma retorik kan användas där och Putin et. al. borde utan problem acceptera en sådan frigörelse. Det kan göras med omröstning och/eller militärer. Ryssland är svagt nu. Men väst bör kanske inte provocera Ryssland utan vänta tills de är ännu svagare. Vi bör dock deklarera vår åsikt och intention att frigöra Königsberg.

Första steget är att ta tillbaka namnet Königsberg och sluta använda det ryska namnet.

Ja, jag tror det vore lämpligt att plocka av dom all mark som vetter mot Nordsjön, vilket även inkluderar Sankt Petersburg, samt frånta dom både Krim och Kolahalvön, nu när vi sett hur farliga de är.

Om det är läge nu, eller bäst att vänta lite vet jag inte. Jag har givetvis inte alla fakta på mitt bord, om hur vår upprustning fortskrider.

Men det är viktigt att visa för kommande diktatorer med en expansiv agenda, att det inte är lönsamt med sådana operationer, utan tvärt om visa att det kostar mark att bete sig så.
Citera
2025-01-18, 17:26
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja, jag tror det vore lämpligt att plocka av dom all mark som vetter mot Nordsjön, vilket även inkluderar Sankt Petersburg, samt frånta dom både Krim och Kolahalvön, nu när vi sett hur farliga de är.

Om det är läge nu, eller bäst att vänta lite vet jag inte. Jag har givetvis inte alla fakta på mitt bord, om hur vår upprustning fortskrider.

Men det är viktigt att visa för kommande diktatorer med en expansiv agenda, att det inte är lönsamt med sådana operationer, utan tvärt om visa att det kostar mark att bete sig så.
Kolahalvön och Sankt Petersburg är nog att gapa efter alldeles för mycket. Men Krim är en självklarhet. Det är ju inte ens erkänt ryskt.

Men när det gäller Königsberg så vore det rätt roligt om Europa helt enkelt bara körde taktiken att göra området helt värdelöst för Ryssland genom att helt enkelt inte tillåta någon trafik alls ut eller in i Königsberg, förutom på sina egna villkor.
Citera
2025-01-18, 17:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
rätt roligt om Europa helt enkelt bara körde taktiken att göra området helt värdelöst för Ryssland genom att helt enkelt inte tillåta någon trafik alls ut eller in i Königsberg, förutom på sina egna villkor.
Inte helt snällt mot den miljon helt vanliga människor som bor där att stänga av tillförsel av mat osv...
Citera
2025-01-18, 17:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Kolahalvön och Sankt Petersburg är nog att gapa efter alldeles för mycket. Men Krim är en självklarhet. Det är ju inte ens erkänt ryskt.

Men när det gäller Königsberg så vore det rätt roligt om Europa helt enkelt bara körde taktiken att göra området helt värdelöst för Ryssland genom att helt enkelt inte tillåta någon trafik alls ut eller in i Königsberg, förutom på sina egna villkor.

Sankt Petersburg skulle ju också betraktas som det "riktiga" Ryssland mer. Även om det ju faktiskt är historiskt svenskt. Königsberg inte så viktigt historiskt för ryssen. De fick det ju också som TS nämner som en slags barriär i egenskap av Sovjet.
Citera
2025-01-18, 17:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inte helt snällt mot den miljon helt vanliga människor som bor där att stänga av tillförsel av mat osv...
Inget hindrar EU från att tillåta att de köper mat från europeiska länder.

Men det är ju inte direkt så att Europa har någon skyldighet att underlätta för Ryssland att behålla den enklaven.
Citera
2025-01-18, 17:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Inget hindrar EU från att tillåta att de köper mat från europeiska länder.

Men det är ju inte direkt så att Europa har någon skyldighet att underlätta för Ryssland att behålla den enklaven.
Något, dvs. diverse lagar som finns i europeiska länder, hindrar att vi sänker/skjuter ned transportfartyg och flygplan som går mellan Kaliningrad och "huvud"-Ryssland.
Citera
2025-01-18, 17:39
Är det något att ha? Är bara en massa ryssar där nu tror jag?

Det är en annan sak om man förlorat en korridor till ett hav, som i norra Finland eller liknande
Senast redigerad av Riddarfjaerden 2025-01-18 kl. 17:42.
Citera
2025-01-18, 17:40
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Smällar man får ta för demokrati och frihet. Nån miljon ihjälsvultna hit eller dit. Det är ju bara ryssar ändå och därför inte riktiga människor. Dessutom är det inte folkmord när vi gör det. Vill man göra omelett måste man knäcka några ägg. Eller hur, grabbar?
Citera
2025-01-18, 17:41
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Något, dvs. diverse lagar som finns i europeiska länder, hindrar att vi sänker/skjuter ned transportfartyg och flygplan som går mellan Kaliningrad och "huvud"-Ryssland.
Ja, jag har ju redan skrivit tidigare i tråden att det blir svårt att hindra båtar och flygplan som åker över internationellt vatten. Men hindrar man bara allt som inte går över internationellt vatten så har man gjort det vansinnigt mycket jobbigare direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in