Citat:
Ursprungligen postat av
Excey
Soviet annekterade Königsberg efter andra världskriget. Efter Soviets fall är det inte självklart att Ryssland skall besitta denna enklav. Väst borde återta Königsberg och stärka säkerheten och kontrollen av Östersjön. Ryssland har visat att de inte vill vara en del av gemenskapen runt Östersjön och då skall de heller inte behöva ha en annekterad enklav heller. Det är illa nog att de har St Petersburg.
Ryssland har också klart visat hur man gör när man ”tar tillbaka” områden som de anser tillhör dem. Köningsberg tillhör inte Ryssland och samma retorik kan användas där och Putin et. al. borde utan problem acceptera en sådan frigörelse. Det kan göras med omröstning och/eller militärer. Ryssland är svagt nu. Men väst bör kanske inte provocera Ryssland utan vänta tills de är ännu svagare. Vi bör dock deklarera vår åsikt och intention att frigöra Königsberg.
Första steget är att ta tillbaka namnet Königsberg och sluta använda det ryska namnet.
Ja, jag tror det vore lämpligt att plocka av dom all mark som vetter mot Nordsjön, vilket även inkluderar Sankt Petersburg, samt frånta dom både Krim och Kolahalvön, nu när vi sett hur farliga de är.
Om det är läge nu, eller bäst att vänta lite vet jag inte. Jag har givetvis inte alla fakta på mitt bord, om hur vår upprustning fortskrider.
Men det är viktigt att visa för kommande diktatorer med en expansiv agenda, att det inte är lönsamt med sådana operationer, utan tvärt om visa att det kostar mark att bete sig så.