2025-01-18, 11:05
Medlem
Yungvidzibois avatar
Våldsdåden i samhället har eskalerat, det tror jag ingen (inte ens vänstern) kan motsäga sig. Men jag är övertygad om att våld alltid varit en del av samhället, det är bara hur det uttrycks som har intensifierats och blivit både farligare och allvarligare för allmänheten.
Man har gått från
Kniv > pistol > automatvapen > bomber och granater.
Vad händer härnäst? Börjar gängen använda ballistiska robotar för att hämnas?
Hur kommer det sig att vi gick från knivbråk till bombdåd?
Och till den viktigaste frågan, hur löser vi detta? Är det enbart genom stränga straff som högern är ute efter, eller något annat?
Citera
2025-01-18, 12:23
Medlem
yahoouks avatar
Även om det vore ställt bortom rimligt tvivel att hårdare straff hade lett till mer brottslighet så hade yttersta brunhögern med Åge Jommoson och Ebba Buske fortsatt förespråka än hårdare straff.
Blocka medierna för det är bl a så gäng skaffar våldskapital och marknadsför sig.
Citera
2025-01-18, 12:50
Medlem
Det blir nog väldigt svårt att stoppa. Det bästa vi kan hoppas på är att det "planar ut". 2024 minskade det dödliga våldet vilket väl får ses som en framgång. Men en återgång till primärt knivvåld är nog uteslutet. När kriget i Ukraina väl tar slut lär det inte direkt vara brist på vapen i omlopp heller.
Citera
2025-01-18, 12:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Våldsdåden i samhället har eskalerat, det tror jag ingen (inte ens vänstern) kan motsäga sig.

Tjipp!

Får väl anse mig ha åtminstone en åsikt från det håll jag misstänker du kallar vänster. Jag är inte helt säker på eskaleringen du talar om, iaf inte i generella termer. Eskalerar den är det i utanförskapsområden i övrigt är det väl "gängkriminaliteten" du tänker på?

Jag tänker oavsett att brotten ökar till största del på grund av att allt fler döms. Sverige har som bekant snart världens mest fängslade befolkning. Vi har överbeläggning på våra häkten.

Att kasta folk i fängelse för minsta lilla är vansinne.
Citera
2025-01-18, 13:23
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Våldsdåden i samhället har eskalerat, det tror jag ingen (inte ens vänstern) kan motsäga sig. Men jag är övertygad om att våld alltid varit en del av samhället, det är bara hur det uttrycks som har intensifierats och blivit både farligare och allvarligare för allmänheten.
Man har gått från
Kniv > pistol > automatvapen > bomber och granater.
Vad händer härnäst? Börjar gängen använda ballistiska robotar för att hämnas?
Hur kommer det sig att vi gick från knivbråk till bombdåd?
Och till den viktigaste frågan, hur löser vi detta? Är det enbart genom stränga straff som högern är ute efter, eller något annat?
Det kommer att sluta när motsättningar och missnöjet slutar pyra i samhället.
Ju mer risk för att samhället kollapsar, ju mer terror tillsätts.
Citera
2025-01-18, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tjipp!

Får väl anse mig ha åtminstone en åsikt från det håll jag misstänker du kallar vänster. Jag är inte helt säker på eskaleringen du talar om, iaf inte i generella termer. Eskalerar den är det i utanförskapsområden i övrigt är det väl "gängkriminaliteten" du tänker på?

Jag tänker oavsett att brotten ökar till största del på grund av att allt fler döms. Sverige har som bekant snart världens mest fängslade befolkning. Vi har överbeläggning på våra häkten.

Att kasta folk i fängelse för minsta lilla är vansinne.

Hur kan du påstå något sådant när vi har så lite folk i fängelset och så många offer? Du är helt fel ute och jag förstår inte varför du inte är i full färd med att bygga alla fritidsgårdar du har tjatat om i 30 år.

Men rent generellt sett så anser jag att varje enskild individ i samhället har rätt att leva i trygghet. Den som gör att folk inte kan leva ett tryggt liv ska hindras från att utöva sitt våld mot andra människor. Samhället ska garantera att en våldsbenägen person aldrig någonsin får chansen att skada eller döda en annan person.

Hur löser du det om inte med ett fängelse?
Citera
2025-01-18, 23:30
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hur kan du påstå något sådant när vi har så lite folk i fängelset och så många offer? Du är helt fel ute och jag förstår inte varför du inte är i full färd med att bygga alla fritidsgårdar du har tjatat om i 30 år.

Jag vet inte vad du mena..... Ahhhh!!!

Vi är ju hela världens socialtjänst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in