2025-01-17, 16:31
Medlem
Jag undrar om det finns någon här som är bra på frågor gällande stressrespons och träning.
Jag har tränat ganska mycket förut. Men sedan 10 år tillbaka så har jag mått rätt dåligt på grund av massa saker i livet. Jag har varit utbränd tre gånger och är väl nu i någon slags utmattning/depression. Går hemma arbetslös.
Har också ADHD
Överallt står det om träning som medicin, träning hjälper mot allt, depression stress osv osv.
MEN…. Jag upplever att min kropp är extremt känslig. Som att den är i ständig beredskap och tolkar all stress som negativ. Jag kan tex inte köra styrkepass på gymmet (obs kör inte stentungt men ändå så jag får ta i). Jag gillar också att sitta på motionscykeln då jag upplever att jag kan sitta där och köra på i typ 45-50 min i bra tempo, men samtidigt ha en kontrollerad och ganska lugn andning.
MEN… efter dessa pass så blir jag helt paj. Får sjukdomskänsla, ont i halsen, stel i nacken, kroppen orkar typ inte röra sig. Detta kan hålla i sig i flera dagar. Verkar som det min kropp klarar utan att gå i paj är typ 30 min på promenadbandet i lugnt tempo.
Någon med erfarenhet eller kunskap om detta?
Citera
2025-01-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Jag undrar om det finns någon här som är bra på frågor gällande stressrespons och träning.
Jag har tränat ganska mycket förut. Men sedan 10 år tillbaka så har jag mått rätt dåligt på grund av massa saker i livet. Jag har varit utbränd tre gånger och är väl nu i någon slags utmattning/depression. Går hemma arbetslös.
Har också ADHD
Överallt står det om träning som medicin, träning hjälper mot allt, depression stress osv osv.
MEN…. Jag upplever att min kropp är extremt känslig. Som att den är i ständig beredskap och tolkar all stress som negativ. Jag kan tex inte köra styrkepass på gymmet (obs kör inte stentungt men ändå så jag får ta i). Jag gillar också att sitta på motionscykeln då jag upplever att jag kan sitta där och köra på i typ 45-50 min i bra tempo, men samtidigt ha en kontrollerad och ganska lugn andning.
MEN… efter dessa pass så blir jag helt paj. Får sjukdomskänsla, ont i halsen, stel i nacken, kroppen orkar typ inte röra sig. Detta kan hålla i sig i flera dagar. Verkar som det min kropp klarar utan att gå i paj är typ 30 min på promenadbandet i lugnt tempo.
Låter som att du har nedsatt immunförsvar.
Boosta med Zink, Magnesium och C-Vitaminer.
Ät bra kost. skippa alla gifter ett tag. Alkohol, läsk, socker som göder inflammationer.
Kanske testa Silveriodine.
Kreatin för ork, naturligt finns det i kött men svårt få i sig bra mängder..
Citera
2025-01-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Låter som att du har nedsatt immunförsvar.
Boosta med Zink, Magnesium och C-Vitaminer.
Ät bra kost. skippa alla gifter ett tag. Alkohol, läsk, socker som göder inflammationer.
Kanske testa Silveriodine.
Kreatin för ork, naturligt finns det i kött men svårt få i sig bra mängder..
Börja med de pass du känner att du klarar av. 30 minuter promenad ena veckan blir 35 minuter vecka 2.
Efter 6 veckor går du 1 timma.
Öka smått...
Citera
2025-01-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Börja med de pass du känner att du klarar av. 30 minuter promenad ena veckan blir 35 minuter vecka 2.
Efter 6 veckor går du 1 timma.
Öka smått...

Så kan det nog vara. Zink har jag hemma men magnesium är slut och C-vitamin har jag inte. Blir promenader och vitaminer ett tag. Tack!
Citera
2025-01-17, 17:21
Medlem
Citat:
Har också ADHD

Du är utbränd helt enkelt och behöver tid att läka ut det. Du behöver förmodligen dra ner träningen rejält en period.

Har också adhd och har lätt att för att göra för mycket och haft perioder i livet där jag har bränt ut mig och bara fortsätter mata på.

Förslag är börja styrketräna 1 helkroppspass i veckan, kör inte till fail.
Byt ut cardio mot lugna promenader, du ska inte svettas av att ta promenader.
Börja med mindfullness, andningsövningar, lätt yoga. Skaffa ny hobby, börja läsa eller något annat som du vill lära dig eller känns meningsfullt för dig.
Om du verkligen vill gå till gymmet för att du ändå mår bra av att ha den rutinen så gör en rörlighetsrutin som du går till gymmet och gör.

När du börjar känna dig bättre så ska du inte gasa på igen. Fortsätt ett tag till. Sen efter ett tag så kan du börja lägga till en sak i taget sakta men säkert. Du kanske ska lägga om träningen helt. Ett förslag är 1-2 baslyft 5 dagar i veckan om du verkligen tycker om gymmet. Annars håll dig till 1-2 helkroppspass i veckan.

Du ska inte köra tills du känner dig matt efter träningen, då gör du för mycket. Du ska ha mer energi när du går från gymmet än när du kom dit.

När du når det stadiet så kan du fundera på om du verkligen vill träna mer eller om det räcker.
Citera
2025-01-17, 19:19
Medlem
StorKokoss avatar
Har du testat dig för HIV?
Citera
2025-01-17, 20:09
Medlem
Börja enkelt och uteslut vitaminbrist- köp någon burk med magnesium mm o börja äta.

Men träning- enkel gymträning - börja där. Se till att äta lite proteiner efter passet.

Ut o gå men håll dig på puls ca 100-120 o kön efter, ingen musik utan bara ut o gå

Jag har också ADHD, träning funkar bra för mig, jag har svårt att ta det lugnt men måste ibland.

Undvik alkohol o kaffe
Citera
2025-01-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Har du testat dig för HIV?

Haha en gång… typ år 2000. Var inget då iaf. Kanske har man dragit på sig skiten sen. Vem vet?
Citera
2025-01-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Börja enkelt och uteslut vitaminbrist- köp någon burk med magnesium mm o börja äta.

Men träning- enkel gymträning - börja där. Se till att äta lite proteiner efter passet.

Ut o gå men håll dig på puls ca 100-120 o kön efter, ingen musik utan bara ut o gå

Jag har också ADHD, träning funkar bra för mig, jag har svårt att ta det lugnt men måste ibland.

Undvik alkohol o kaffe

Yep, alkohol och kaffe är borta. Det funkar ju verkligen inte överhuvudtaget längre.
Citera
2025-01-17, 23:59
Medlem
Citat:
Har också ADHD

Testa att köra simning. Frisim 200 meter så upprepa det några gånger det kommer göra susen för dig 🙂
Citera
2025-01-30, 23:44
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:

Vad som hjälper mot utbrändhet är att inte gå tillbaka till de aktiviteter/miljöer som orsakade den.
Utbränd tre ggr? Klart du blivit känslig.
Stor försiktighet framåt och någon vettig och erfaren samtalskontakt, kanske.
Citera
2025-02-06, 16:10
Medlem
Du är lättstressad i grunden, och den positiva stressen du annars skulle få av träning förstör ditt stressystem så du blir ännu mer utmattad.
Jag vill tipsa om att börja överdrivet lågt som hantelcurls, 20 armhävningar och 20 situps, eller springa 2 km.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in