2025-01-17, 15:37
Medlem
Hej har nyligen kopplat in ett slutsteg och baslåda men skulle vilja få ut det mesta jag kan utav det. Har två frågor.

Min första fråga gäller hur man borde ställa in steget? Vill att man ”känner” basen mer och det vibrerar mer i bilen samt högre.

Bild på inställningarna:

https://ibb.co/QCNQ8JX

Andra frågan gäller ”speaker output” kablarna. Som jag förstått det så spelar det roll vilken + respektive - man väljer då det blir olika ohm. Har kopplat det som på bilden nedan. Finns det något bättre än så för mer effekt?

Bild på detta:

https://ibb.co/sC2HK8n
(de är inte ihopsatta ville bara visa vilken + och -)

Baslådan jag använder:

https://www.brl.se/sv/artiklar/madb1...iABEgKnjfD_BwE

Slutsteget jag använder:

https://www.brl.se/sv/artiklar/bass-...SABEgIjF_D_BwE

Är absolut inte kunnig och all hjälp uppskattas.
Citera
2025-01-17, 16:19
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskdkd
Min första fråga gäller hur man borde ställa in steget? Vill att man ”känner” basen mer och det vibrerar mer i bilen samt högre.
Vrid på "Bass boost" på slutsteget så blir det mer bas. Titta även i stereons inställningar om det inte finns en equalizer där du kan välja mer bas.

Bonn-sättet är ju att vrida på mer på GAIN, då spelar visserligen basen högre men det blir verkligen inte bra och skall inte användas på det viset.

Sedan skall du ställa in lågpassfltret - LPF - så basen inte spelar högre frekvens än nödvändigt (på det frekvensområdet övriga högatalare spelar), för det blir inte mer bastryck utan bara buller och dåligt ljud. Vanligen brukar man dela subbar till att inte gå över 80-100 Hz, så vrid LPF'en till ungefär klockan 10-11.
Subsonicfiltret bestämmer hur lågt basen skall gå, baslådan är avstämd till 40 Hz så vrid den inställningen till klockan 1-2.

Citat:
Andra frågan gäller ”speaker output” kablarna. Som jag förstått det så spelar det roll vilken + respektive - man väljer då det blir olika ohm.
Nej, det blir det inte. Där är du helt fel ute.
Det du kan förändra på så vis är fasen - så inte basen motarbetar övriga högtalare rent fysiskt genom ljudtrycket - "phase", men det behövs inte då du redan har fasväljare på slutsteget. Vrid på hög volym och låt en annan person flippa fasknappen mellan 180 och 0 - då brukar det bli skillnad i bastrycket.

Det du tänker på angående impedans - ohm - är att desto lägre impedans (ohm), desto mer effekt levererar slutsteget.
Men det är en egen historia för sig och inte någonting du kan göra någonting åt med den baslådan du har nu.
Citera
2025-01-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vrid på "Bass boost" på slutsteget så blir det mer bas. Titta även i stereons inställningar om det inte finns en equalizer där du kan välja mer bas.

Bonn-sättet är ju att vrida på mer på GAIN, då spelar visserligen basen högre men det blir verkligen inte bra och skall inte användas på det viset.

Sedan skall du ställa in lågpassfltret - LPF - så basen inte spelar högre frekvens än nödvändigt (på det frekvensområdet övriga högatalare spelar), för det blir inte mer bastryck utan bara buller och dåligt ljud. Vanligen brukar man dela subbar till att inte gå över 80-100 Hz, så vrid LPF'en till ungefär klockan 10-11.
Subsonicfiltret bestämmer hur lågt basen skall gå, baslådan är avstämd till 40 Hz så vrid den inställningen till klockan 1-2.

Det du kan förändra på så vis är fasen - så inte basen motarbetar övriga högtalare rent fysiskt genom ljudtrycket - "phase", men det behövs inte då du redan har fasväljare på slutsteget. Vrid på hög volym och låt en annan person flippa fasknappen mellan 180 och 0 - då brukar det bli skillnad i bastrycket.

Det du tänker på angående impedans - ohm - är att desto lägre impedans (ohm), desto mer effekt levererar slutsteget.
Men det är en egen historia för sig och inte någonting du kan göra någonting åt med den baslådan du har nu.
Hur ställer jag enklast in gain utan oscilloskop? Är nybörjare som sagt. Tacksam för svaren.
Citera
2025-01-17, 17:04
Medlem
Citat:

Har hört att bass boost får allt att låta dåligt. Hur mycket borde jag ställa ungefär?
Citera
2025-01-17, 17:04
Medlem
franges avatar
Citat:
Hur ställer jag enklast in gain utan oscilloskop? Är nybörjare som sagt. Tacksam för svaren.
Här har du en guide;

Citat:
Att ställa in "GAIN" korrekt på ditt slutsteg är väldigt viktigt för både högtalarnas och slutstegets hälsa, men självklart även för att uppnå optimal effektivitet och prestanda. Ett vanligt missförstånd är att GAIN är en volymkontroll och detta är felaktigt.

GAIN är till för att ställa in rätt förhållande mellan din stereos utsignal och slutsteget.

Om du vill ställa in GAIN för hand och utan Oscilloskop gör du följande:

Var i en tyst miljö där du hör minsta ljud tydligt och bra
Ställ GAIN på minimum
Ställ in volymen på din stereo på 75% av maxvolym. Exempel: Om stereon går till 36, multiplicera det med 0.75 och du får 27. (36 x 0.75 = 27)
Sätt på en favoritlåt som du verkligen kan och vet hur den ska låta, alternativt använd en textskiva med frekvensspår
Börja öka GAIN långsamt!
När du hör att ljudet/signalen börjar ändras på så sätt att du hör distorsion - Sluta vrida upp GAIN och ställ tillbaka den lite
https://support.brl.se/hc/sv/article...er-jag-in-GAIN
Citat:
Har hört att bass boost får allt att låta dåligt. Hur mycket borde jag ställa ungefär?
Du får pröva dig fram. Börja på noll och testa stegvis att öka.
Citera
2025-01-17, 17:17
Medlem
Citat:
Här har du en guide;

https://support.brl.se/hc/sv/article...er-jag-in-GAIN

Du får pröva dig fram. Börja på noll och testa stegvis att öka.
En sista fråga bara. Testade ställa in gain innan med bara örat fick ej bra resultat. Sett att det går med multimeter genom roten ur RMS x ohm. Då får man volten som man vill att slutsteget ska få ut. Hur räknar jag ut detta om du har någon koll?
Citera
2025-01-17, 17:32
Medlem
franges avatar
Citat:
En sista fråga bara. Testade ställa in gain innan med bara örat fick ej bra resultat. Sett att det går med multimeter genom roten ur RMS x ohm. Då får man volten som man vill att slutsteget ska få ut. Hur räknar jag ut detta om du har någon koll?
Det låter oerhört lustigt då att ställa in gain handlar om att volymen suben skall spela med skall matcha volymen övriga högtalare spelar med, för att det skall låta bra.
Och vilken volym övriga högtalare spelar med beror ju extremt mycket på vad det är för högtalare du har, hur de är monterade, och vad som driver dem (vad för huvudenhet/slutsteg)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in