2025-01-17, 15:28
Medlem
Enligt vad jag har hört avvecklades frakhamnen i Frihamnen för flera år sen (2019?), har också sett att de plockat bort de kranar som användes för att lasta av fartyg osv...

Ser dock ganska ofta att det ligger stora fraktfartyg där fortfarande. Just nu ligger tex en stor oljetanker där om man kollar www.marinetraffic.com.

Är det någon som vet varför?...Och hur de löser avlastning när all infrastruktur är borta?
Citera
2025-01-17, 16:14
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasev99
Enligt vad jag har hört avvecklades frakhamnen i Frihamnen för flera år sen (2019?), har också sett att de plockat bort de kranar som användes för att lasta av fartyg osv...

Ser dock ganska ofta att det ligger stora fraktfartyg där fortfarande. Just nu ligger tex en stor oljetanker där om man kollar www.marinetraffic.com.

Är det någon som vet varför?...Och hur de löser avlastning när all infrastruktur är borta?
Många fartyg har egna kranar och kan lossa och lasta själva.
Citera
2025-01-17, 16:14
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasev99

Du undrar vad Stockholm Stad har för planer för Frihamnen.

Varsågod!

Din länk suger för övrigt. Funkar inte.
Citera
2025-01-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Många fartyg har egna kranar och kan lossa och lasta själva.

Sant, tycker dock jag sett fartyg utan kranar på senare tid. Det är ju inte heller en oljehamn vad jag vet.
Citera
2025-01-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du undrar vad Stockholm Stad har för planer för Frihamnen.

Varsågod!

Din länk suger för övrigt. Funkar inte.

Tack för info, den besvarar dock inte frågan.

Länken fungerar för övrigt, sannolikt ett problem från din sida.
Citera
2025-01-17, 18:28
Medlem
HBTKuks avatar
Det är väl mycket lagerlokaler där. Finns även ett hus för kultur av nåt slag där.
Citera
2025-01-17, 19:31
Medlem
Verkar mest handla om kryssningsfartyg numera: http://www.stockholmshamnar.se/stock...er/frihamnen2/

Men just nu ligger det ett portugisiskt tankfartyg där: http://www.stockholmshamnar.se/fartygslista/
Citera
2025-01-27, 11:50
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Verkar mest handla om kryssningsfartyg numera: http://www.stockholmshamnar.se/stock...er/frihamnen2/

Men just nu ligger det ett portugisiskt tankfartyg där: http://www.stockholmshamnar.se/fartygslista/
Kan tycka att Viking Line borde flytta till samma terminal som Silja Line och låta kryssningsfartygen lägga till i stan. Ganska stor skillnad för turisterna om de hamnar i Stockholms inlopp eller i Värtahamnen.

Värst var något är när jag såg en stor yacht som hade fått ankringsplats i Frihamnen bredvid någon stor grushög. Han kan inte varit nöjd med den soppakostnaden upp hit.
Citera
2025-02-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Kan tycka att Viking Line borde flytta till samma terminal som Silja Line och låta kryssningsfartygen lägga till i stan. Ganska stor skillnad för turisterna om de hamnar i Stockholms inlopp eller i Värtahamnen.

Värst var något är när jag såg en stor yacht som hade fått ankringsplats i Frihamnen bredvid någon stor grushög. Han kan inte varit nöjd med den soppakostnaden upp hit.

Tror de flesta redan lägger till inne i Stockholm? Anledningen till att vissa lägger till i Frihamnen är som jag förstått det att vissa internationella fartyg passar på att byta passagerare i Stockholm. Dessa måste lägga till i Frihamnen eftersom terminalen inne i stan inte har kapaciteten för det.

Passagerarna som kliver av i Frihamnen är alltså på väg till Arlanda eller hem och då spelar det kanske inte så stor roll.
Senast redigerad av Seasev99 2025-02-12 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in