SR kör som huvudnyhet att invandringen inte påverkar andelen våldsbrott samtidigt som SVT har en nyhet om att man kan få poäng för utförd misshandel.
Studie: Fler invandrare ökade inte våldsbrotten
Citat:
”Utifrån vår analys har vi sett att det finns liten till ingen koppling mellan proportionen av invandrare i en kommun och rapporterade våldsbrott”, säger en av författarna, Amber Beckley, docent i kriminologi och lektor vid Örebro universitet.
Poängjakten: Här filmas pojkar när de misshandlas – för att unga kriminella vill samla poäng
Citat:
Polisen kallar den farliga trenden för poängjakten, som går ut på att unga filmar misshandel av andra unga och publicerar det på sociala medier för att få poäng inom kriminella kretsar. I Örebro utreds nu flera fall av polisen.
Studien sträcker sig bara fram till 2020 men rimligtvis bör man ju ha sett den ökande trenden med våldsbrott, sprängningar och liknande som pågår i Sverige nu.
Jag förstår ju att detta är något som SR vill lyfta fram som något positivt, vilket det är om det stämmer, men gör det verkligen det?
Hur lyckas de få fram ett sådant resultat med studien? Är det bara med hjälp av / p.g.a vilka som anses vara första generationens invandrare eller andra generationen? Har SR bara plockat det göttigaste i kakan? Har jag blivit lurad av påverkanskampanjer och Sverige är mycket säkrare än vad jag tror?