2025-01-17, 09:08
Medlem
Har hittills bara använt mig av google maps som har fungerat ganska hyffsat, men på senaste tiden har det bara kommit fler och fler pins på kartan som jag aldrig håller reda på. Funderar om det finns någon annan typ app man kan använda sig av för att lättare hålla reda på alla pins. Om man typ kan sätta taggar eller filter samt en beskrivning på varje pin.

Vet att google maps har mappar man kan sätta alla pins i men har upplevt att det börjar krångla efter man sorterat 3-4 pins. Efter det så måste man ändra mapp minst 2 ggr innan den faktist byter. Hur som helst så kommer det nog ta 5h+ att sortera alla pins jag har om jag ska använda deras laggiga system så tips på annat sökes!
Citera
2025-01-18, 10:40
Medlem
hehejadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuxez
Har hittills bara använt mig av google maps som har fungerat ganska hyffsat, men på senaste tiden har det bara kommit fler och fler pins på kartan som jag aldrig håller reda på. Funderar om det finns någon annan typ app man kan använda sig av för att lättare hålla reda på alla pins. Om man typ kan sätta taggar eller filter samt en beskrivning på varje pin.

Vet att google maps har mappar man kan sätta alla pins i men har upplevt att det börjar krångla efter man sorterat 3-4 pins. Efter det så måste man ändra mapp minst 2 ggr innan den faktist byter. Hur som helst så kommer det nog ta 5h+ att sortera alla pins jag har om jag ska använda deras laggiga system så tips på annat sökes!
Själv har jag min "huvudkarta" på Google Earth på datorn, alltså inte web-versionen utan den man laddar ner. Sen om jag är utomlands t.e.x har jag exporterat mappen med alla platser till webb versionen.
Citera
2025-01-18, 15:04
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Själv har jag min "huvudkarta" på Google Earth på datorn, alltså inte web-versionen utan den man laddar ner. Sen om jag är utomlands t.e.x har jag exporterat mappen med alla platser till webb versionen.

Jag kör lantmäteriets karta, ”Min karta”, funkar bra numera, även historiska flygfoton man kan växla mellan, nutid, 1975 och 1965, kul att se hur stället såg ut förr.
-Gratis och utan registrering givetvis
Senast redigerad av felstavadd 2025-01-18 kl. 15:06.
Citera
2025-01-18, 15:09
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuxez

Min karta är absolut bästa kartappen: https://minkarta.lantmateriet.se/
Citera
2025-01-19, 12:31
Medlem
hehejadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag kör lantmäteriets karta, ”Min karta”, funkar bra numera, även historiska flygfoton man kan växla mellan, nutid, 1975 och 1965, kul att se hur stället såg ut förr.
-Gratis och utan registrering givetvis
Fast nu frågade TS om kartor för att hålla reda på platser, vad jag vet så har inte Lantmäteriet någon funktion där man kan spara pins och annat man lägger på kartan?
Citera
2025-01-19, 15:36
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Fast nu frågade TS om kartor för att hålla reda på platser, vad jag vet så har inte Lantmäteriet någon funktion där man kan spara pins och annat man lägger på kartan?

Jodå, i appen ”Min karta” går det, markera platsen, välj ”spara” sen ändrar du namnet i rutan så sitter det en pin i kartan, om man kan göra det online i deras kartor har jag ingen aning om.
Var problematiskt och instabilt förr, jag blev av med alla mina ue-ställen när de gjorde nån ogenomtänkt uppdatering men det har funkat bra de senaste två åren iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in