• 1
  • 2
2025-01-17, 08:18
Medlem
moohs avatar
Jag tolkar denna kombination av skyltar som:
1) Parkeringsplats
2) Mellan klockan 6 och 18 krävs ett tillstånd att parkera här. Utanför dessa tider är det fritt för vem som helst.
3) Man får dock bara, oavsett tid på dygnet, parkera i parkeringsrutorna. (doh)
4) En info-text med telefonnummer för kontakt, om man nu så önskar.

Stämmer min tolkning? Det finns inget här som säger att detta bara gäller vardagar, eller hur? Det gäller alla dagar i veckan, oavsett vardag eller helg?

https://ibb.co/b73FYFW
Citera
2025-01-17, 08:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
1) Parkeringsplats
2) Mellan klockan 6 och 18 krävs ett tillstånd att parkera här. Utanför dessa tider är det fritt för vem som helst.

Stämmer min tolkning? Det finns inget här som säger att detta bara gäller vardagar, eller hur? Det gäller alla dagar i veckan, oavsett vardag eller helg?

Lägger till vardagar.

2) Mellan klockan 6 och 18 vardagar krävs ett tillstånd att parkera här. Utanför dessa tider är det fritt för vem som helst.

I övrigt stämmer din tolkning.
Citera
2025-01-17, 08:34
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
1) Parkeringsplats

Jag skulle tolka det som att villkoret "tillstånd 6-18" bara gäller vardagar, annars skulle det stå "alla dagar" också.
Citera
2025-01-17, 08:38
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
1) Parkeringsplats

Jag tolkar som du. Grundregeln vid p-skylt är fri parkering 24h, eventuella avsteg ska framgå via tilläggsskyltarna, enda avstegen som nämns är krav på tillstånd 6-18 samt p-förbud utanför markerade platser. Vad säger de om man ringer numret?
Citera
2025-01-17, 08:41
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lägger till vardagar.
2) Mellan klockan 6 och 18 vardagar krävs ett tillstånd att parkera här. Utanför dessa tider är det fritt för vem som helst.

I övrigt stämmer din tolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Jag skulle tolka det som att villkoret "tillstånd 6-18" bara gäller vardagar, annars skulle det stå "alla dagar" också.

Alright. Två svar som säger samma sak. Det tolkar jag som korrekt.
Så en skylt där tidsangivelse står, gäller dessa tider bara vardagar. Om begränsningen även gäller helger så står det "alla dagar".

Tackar för svaren.
Citera
2025-01-17, 08:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så en skylt där tidsangivelse står, gäller dessa tider bara vardagar. Om begränsningen även gäller helger så står det "alla dagar".

Tackar för svaren.

Om begränsningen gäller lördag samt dag före helgdag är det parentes runt tidsangivelsen, söndag och helgdag skrivs med röda siffror.
Citera
2025-01-17, 08:54
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om begränsningen gäller lördag samt dag före helgdag är det parentes runt tidsangivelsen, söndag och helgdag skrivs med röda siffror.

Jepp, det visste jag. Och det var nog kanske därför jag ställde frågan från början. Om det finns begränsningar på helger, måste det anges specifikt. Vi kommer ifrån den ursprungliga frågan lite, och jag anser den besvarad, men för att utveckla lite, detta är korrekt, va?

Skylt 1
6-18
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, övriga tider och helger är fria

Skylt 2
6-18
(9-11)
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, lördagar 9-11, övriga tider och söndagar är fria

Skylt 3
6-18
(9-11)
13-16 (i rött)
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, lördagar 9-11, söndagar 13-16, övriga tider
Senast redigerad av mooh 2025-01-17 kl. 08:59.
Citera
2025-01-17, 08:57
Medlem
Citat:

Tackar för svaren.

Jag skulle påstå att om det ska gälla andra dagar än vardagar så ska detta visas som följande.

Lördagar = Klockslag inom parentes
Söndagar och liknande helgdagar = Röda siffror

Dvs som på skylten i denna fråga.

https://www.korkortsteori.se/korkort...arkeringsskylt
Citera
2025-01-17, 10:41
Medlem
Citat:
Jepp, det visste jag. Och det var nog kanske därför jag ställde frågan från början. Om det finns begränsningar på helger, måste det anges specifikt. Vi kommer ifrån den ursprungliga frågan lite, och jag anser den besvarad, men för att utveckla lite, detta är korrekt, va?

Skylt 1
6-18
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, övriga tider och helger är fria

Skylt 2
6-18
(9-11)
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, lördagar 9-11, övriga tider och söndagar är fria

Skylt 3
6-18
(9-11)
13-16 (i rött)
Denna begränsning gäller bara vardagar 6-18, lördagar 9-11, söndagar 13-16, övriga tider
Det som anges inom parentes gäller dag före helgdag. Det som anges i röd text gäller helgdagar.
Begränsningen 24 timmar gäller endast vardagar, dock ej dag före helgdag.
Citera
2025-01-17, 13:24
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som anges inom parentes gäller dag före helgdag. Det som anges i röd text gäller helgdagar.
Begränsningen 24 timmar gäller endast vardagar, dock ej dag före helgdag.

Så...

Skylt 2
6-18
(9-11)

Om onsdag ör en "röd dag" så gäller 6-18 på måndag, 9-11 på tisdag och eftersom ingen begränsning anges i rött, så är onsdagen helt fri.
Citera
2025-01-17, 14:05
Medlem
Citat:
Så...

Skylt 2
6-18
(9-11)

Om onsdag ör en "röd dag" så gäller 6-18 på måndag, 9-11 på tisdag och eftersom ingen begränsning anges i rött, så är onsdagen helt fri.
Korrekt. Samt att 24 timmar inte innefattar vare sig tisdag eller onsdag i exemplet.
Citera
2025-01-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag tolkar som du. Grundregeln vid p-skylt är fri parkering 24h, eventuella avsteg ska framgå via tilläggsskyltarna, enda avstegen som nämns är krav på tillstånd 6-18 samt p-förbud utanför markerade platser. Vad säger de om man ringer numret?

Om ett fordon upptäcks att den har stått i 3 dagar på samma plats, får den göra det?
Hur vet man om fordonet får stå där eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in