• 1
  • 2
2025-01-17, 08:14
Medlem
Vad tycker ni om personer med denna inställning? Jag tycker detta låter som att man vill se sig själv som lite finare och lite bättre än de som enbart ser filmer för att bli underhållna. Det är inget fel att gilla filmer av andra skäl. Men det är inte alla som vill djupdyka och tänka att åh denna film påminner om franska vågen. Eller åh vad genialt att man använder sig av den kameravinkeln i det ljuset.

Sen är det absolut inget fel att se film i andra syften än att bli underhållen. Det är det elitistiska synsättet jag stör mig på. Själv kan jag både uppskatta en djup Ingmar Bergman film. Samt en hjärndöd actionrökare från 80/90 talet.
Citera
2025-01-17, 08:19
Avstängd
Come and See krigsfilmen filmen eller Takovskijs filmer. Det är fruktanvärda scener. Den yttersta domen – livsdramat Andrej Rubljov är antagligen dom bästa filmerna som gjorts. Dom gör ont att se, så det är ingen underhållning, det är utbildning. Jag gillar utbildning framför löjlig underhållning.
Citera
2025-01-17, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vad tycker ni om personer med denna inställning? Jag tycker detta låter som att man vill se sig själv som lite finare och lite bättre än de som enbart ser filmer för att bli underhållna. Det är inget fel att gilla filmer av andra skäl. Men det är inte alla som vill djupdyka och tänka att åh denna film påminner om franska vågen. Eller åh vad genialt att man använder sig av den kameravinkeln i det ljuset.

Sen är det absolut inget fel att se film i andra syften än att bli underhållen. Det är det elitistiska synsättet jag stör mig på. Själv kan jag både uppskatta en djup Ingmar Bergman film. Samt en hjärndöd actionrökare från 80/90 talet.

Påstår man att man aldrig ser filmer för underhållning så missar man ju konceptet med varför film existerar så det argumentet håller inte riktigt om man försöker spela pretentiös.

Pretentiösa människor är så svåra för att man märker att det hela är ett spel för att se bra ut inför andra. Det är inte genuint.
Citera
2025-01-17, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Come and See krigsfilmen filmen eller Takovskijs filmer. Det är fruktanvärda scener. Den yttersta domen – livsdramat Andrej Rubljov är antagligen dom bästa filmerna som gjorts. Dom gör ont att se, så det är ingen underhållning, det är utbildning. Jag gillar utbildning framför löjlig underhållning.

Ja och det är ok. Men sen finns det de som bara vill slå sig ner i soffan efter en hård arbetsdag och se en lättsam underhållande film. Vilket också är ok.
Citera
2025-01-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Påstår man att man aldrig ser filmer för underhållning så missar man ju konceptet med varför film existerar så det argumentet håller inte riktigt om man försöker spela pretentiös.

Pretentiösa människor är så svåra för att man märker att det hela är ett spel för att se bra ut inför andra. Det är inte genuint.

Ja du har en bra poäng. På nåt plan måste de nog finna det underhållande ändå. Även om de gillar "djupare" filmer. Annars skulle de inte ha ett så stort intresse för film. Då är det bättre att säga "jag ser inte filmer enbart för att bli underhållen."
Citera
2025-01-17, 08:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj

Måste det ena utesluta det andra?

Jag gillar både ”utbildning” och underhållning.

Det är väl just det där TS menar, dvs att se ned på underhållning
Citera
2025-01-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Ja du har en bra poäng. På nåt plan måste de nog finna det underhållande ändå. Även om de gillar "djupare" filmer. Annars skulle de inte ha ett så stort intresse för film. Då är det bättre att säga "jag ser inte filmer enbart för att bli underhållen."

Ja det är inte vidare ärligt annars och därför det skaver. Jag har väldigt svårt för pretentiösa människor så jag skulle nog hugga till med nått motargument om nån sa så till mig 😅
Citera
2025-01-17, 08:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag låter folk se på filmer av vilken orsak som helst.

Förstår inte riktigt hur det på något sätt skulle påverka mig varför någon ser en viss film.
Citera
2025-01-17, 08:36
Medlem
particulum1s avatar
Jag anser inte att det är värt att känslomässigt investera i det, som att störa sig på människor med den attityden. Man själv går ju egentligen inte miste om något bara för att någon annan saknar intresse för att djupdyka i filmer. Ja, det skulle möjligtvis vara avsaknaden av en diskussion kring de mer ingående och djupgående aspekterna av filmen, förstås.

Men det kan man leva med utan känslomässig trauma
Citera
2025-01-17, 09:39
Medlem
Bartman777s avatar
Jag tänker att även om man ser en tung film med ett besvärligt tema så kan man likväl vara underhållen av det. Filmen Come And See som nämndes är ju också underhållning, även om jag inte sitter och ler eller skrattar när jag ser den.
Citera
2025-01-17, 10:06
Medlem
Bret-Harts avatar
Det värsta är väl filmer som man ska tycka om för att, hade Ingmar Bergman gjort en gladporr film så hade alla hyllat den som ett mästerverk bara för att......
Citera
2025-01-17, 10:15
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag låter folk se på filmer av vilken orsak som helst.

Förstår inte riktigt hur det på något sätt skulle påverka mig varför någon ser en viss film.
Om du höjer blicken lite så kan du få förståelse för problematiken.

Personligen anser jag att de bästa filmerna skapades mellan 1960-1990, de innehåller ett helt annat djup än dagens filmer. Varför det blivit så vet jag inte, men att många älskar Marvel exempelvis är något som påverkar filmutbudet, till det negativa för min del.

Verkar vara så överlag idag, att folk väljer snabba kickar i form av grafisk design före storytelling och mind games. CGI dödar själen på samma sätt som AI dödar konst och kreativitet på många sätt.

Med det sagt menar jag inte att du bör tycka som jag, ville bara förklara varför jag förstår att folk nedvärderar lättsam underhållning. Själv har jag insett att låta folk ha sina egna åsikter ifred, även om de i långa loppet påverkar mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in