• 1
  • 2
2025-01-17, 08:02
Medlem
Hur minns ni David Lynch? Vad gillar ni bäst av det han gjort?

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...d-lynch-ar-dod

https://www.svt.se/kultur/david-lynch-ar-dod
Citera
2025-01-17, 08:14
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Hur minns ni David Lynch? Vad gillar ni bäst av det han gjort?

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...d-lynch-ar-dod

https://www.svt.se/kultur/david-lynch-ar-dod

Twin Peaks var ju en revolutionerande tv-serie ALLA satt klistrade och följde den serien när det begav sig. Något man aldrig hade sett innan
Citera
2025-01-17, 08:25
Wild at Heart förändrade mitt liv.

Tack David. Godspeed.
Citera
2025-01-17, 08:26
Medlem
Jag tillhör dem som aldrig tittat på Twin Peaks, varken när serien gick på TV första gången eller senare. Kanske dags att göra det nu? Streamar den någonstans?
Citera
2025-01-17, 08:26
Medlem
vichy6s avatar
Lyssnade på temat till Twin Peaks i morse. Såg aldrig serien, episk?
Citera
2025-01-17, 08:30
Medlem
blowns avatar
Jag skulle opereras i höstas och för att ha något att göra under sjukskrivningen köpte jag Twin Peaks på blueray, "the whole mystery" med "missing pieces". Oklart vad det innebär men enligt mina sökningar ska det vara så komplett det går. Allt material från pilot till filmen Fire walk with me.
Därefter piratade jag säsong 3 och såg den i raskt tempo.

Värt att nämna är väl att jag aldrig sett Lynchs verk tidigare. Jag är lite för ung för Twin Peaks sändningar.

Det är som en lång feberdröm alltihop. Detaljerna har flutit ihop, men det har lik förbannat påverkat mig starkt. Jag går och tänker på serien och karaktärerna varje dag och har gjort det sedan jag såg klart serien för ett par veckor sedan.

Tack Lynch för detta spektakel. Jag vet inte varför det är så bra, men bra är det

R.I.P.
Senast redigerad av blown 2025-01-17 kl. 08:34.
Citera
2025-01-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Jag tillhör dem som aldrig tittat på Twin Peaks, varken när serien gick på TV första gången eller senare. Kanske dags att göra det nu? Streamar den någonstans?

Säkert på soap2day kan du streama. Helt otrolig serie, du kommer förstå när du sett första twin peaks. Serien är tidslös.
Citera
2025-01-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Lyssnade på temat till Twin Peaks i morse. Såg aldrig serien, episk?

Alltså ja.
Citera
2025-01-17, 08:46
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag skulle opereras i höstas och för att ha något att göra under sjukskrivningen köpte jag Twin Peaks på blueray, "the whole mystery" med "missing pieces". Oklart vad det innebär men enligt mina sökningar ska det vara så komplett det går. Allt material från pilot till filmen Fire walk with me.
Därefter piratade jag säsong 3 och såg den i raskt tempo.

Värt att nämna är väl att jag aldrig sett Lynchs verk tidigare. Jag är lite för ung för Twin Peaks sändningar.

Det är som en lång feberdröm alltihop. Detaljerna har flutit ihop, men det har lik förbannat påverkat mig starkt. Jag går och tänker på serien och karaktärerna varje dag och har gjort det sedan jag såg klart serien för ett par veckor sedan.

Tack Lynch för detta spektakel. Jag vet inte varför det är så bra, men bra är det

R.I.P.

Tack för ditt inlägg. Nu vill jag också se. Bra med människor som vågar ta ut svängarna, speciellt i den miljön.
Citera
2025-01-17, 08:49
Medlem
vichy6s avatar
D.Lynch blev 78 år. Tribut för väl använda år!
Citera
2025-01-17, 09:05
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tack för ditt inlägg. Nu vill jag också se. Bra med människor som vågar ta ut svängarna, speciellt i den miljön.

Jag visste inte alls vad som väntade. Jag har nog gått igenom alla steg från "vad fan är det här, varför slösar jag min tid" till tårar. Det är ganska speciellt. Och tempot är något helt annat än man är van vid idag. Långsamt.

Första och andra säsongen är i stil med dåtidens såpoperor. Det är meningen att det ska vara lite glättigt och överspelat. Sen blir det mer konstigt, mörkare och obehagligare ju längre man ser. Säsong 2 är lite seg i mitten, men säsongsavslutningen gör det värt varenda sekund.
Citera
2025-01-17, 09:26
Medlem
Kändisskvaller ? Hade han bara ett barn ?

Angående filmer så håller jag med film-Ronny på TV4 att två bästa är tidiga Blue Velvet (en av de mer skrämmande skurkar någonsin) och Elefantmannen.

För de som vill öva på Lynch stil i lite mer lugn och sansad film finns The Straight Story från 1999 (utgiven av Disney).

https://youtu.be/cZTpTFb7xE0?si=nYyJK2v5F5pHRYJV
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-01-17 kl. 09:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in