2025-01-17, 05:31
Medlem
Vet inte om detta är pga corona jag har fått, blev starkt förkyld i december, kräktes 2-3 gånger, sen kom snuva, hosta, frös, trötthet och allt det där, Nu har det snart gått 7 veckor. Och senaste 3-4 veckorna har mitt luktsinne varit nedsatt, känner inte igen vissa saker när jag äter.

Och detta börjar bli jobbigt för mig,

Kommer detta släppa tror ni eller kommer det vara så här i flera år nu osv? När släpper detta isf tar där luktsinnet går tillbaka till sitt "normala jag", ni som haft och upplevt detta, får gärna berätta.

Hur långt tid tog det för er? Ska man luktträna? andra tips välkommer
Citera
2025-01-17, 05:46
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLugntBajsar
Vet inte om detta är pga corona jag har fått, blev starkt förkyld i december, kräktes 2-3 gånger, sen kom snuva, hosta, frös, trötthet och allt det där, Nu har det snart gått 7 veckor. Och senaste 3-4 veckorna har mitt luktsinne varit nedsatt, känner inte igen vissa saker när jag äter.

Och detta börjar bli jobbigt för mig,

Kommer detta släppa tror ni eller kommer det vara så här i flera år nu osv? När släpper detta isf tar där luktsinnet går tillbaka till sitt "normala jag", ni som haft och upplevt detta, får gärna berätta.

Hur långt tid tog det för er? Ska man luktträna? andra tips välkommer
Varför är det jobbigt? Det är ju bara bra att slippa känna lukter som avföring och parfym från svartskallar i trånga utrymmen.

Jag hade corona för tre år sedan och mitt luktsinne har inte återhämtat sig, men lika glad för det är jag.
Citera
2025-01-17, 07:50
Medlem
Oftast kommer luktsinnet tillbaka, TS. Jag tappade mitt efter första omgången med covid. Total anosmi och mat smakade därmed inte heller någonting. Jag åt mestadels råa grönsaker för att åtminstone uppleva någonting i form av den nyttiga känslan man får av texturen.

Jag var utan luktsinne i 6 månader och hade börjat acceptera att det var borta för alltid. Då kom det plötsligt tillbaka. Virus har alltid kunnat infektera olfaktoriska celler men det blev uppmärksammat under covid. Det varierar dock mellan olika virus och olika år. Visst kan luktsinnet försvinna för alltid men oftast kommer det tillbaka. Luktträning ska ha förmågan att snabba på den processen men det är inget jag är insatt i. Det skadar väl knappast att försöka tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Varför är det jobbigt? Det är ju bara bra att slippa känna lukter som avföring och parfym från svartskallar i trånga utrymmen.

Jag hade corona för tre år sedan och mitt luktsinne har inte återhämtat sig, men lika glad för det är jag.

Har det verkligen försvunnit helt då? Det är jobbigt. Lukten på bussen eller T-banan är det ingen som saknar men smaken av mat är trevligt att uppleva. Men alla är olika.
Citera
2025-01-17, 08:29
Avstängd
negrofobens avatar
Har några bekanta som tappat lukt och smak av covid för nått år sen och de känner sig rejält handikappade. Även om de slipper negerlukt och andra odörer uppväger det inte förlusten av dessa sinnen. Har läst att det kan gå att träna upp det men har inte sätt nåt resultat.
Citera
2025-01-17, 09:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har några bekanta som tappat lukt och smak av covid för nått år sen och de känner sig rejält handikappade. Även om de slipper negerlukt och andra odörer uppväger det inte förlusten av dessa sinnen. Har läst att det kan gå att träna upp det men har inte sätt nåt resultat.
Menar du att det går att träna upp eller inte. Eller menar du att det går att träna upp men att varken du eller dina bekanta sett något resultat?
Citera
2025-01-17, 13:27
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Har det verkligen försvunnit helt då? Det är jobbigt. Lukten på bussen eller T-banan är det ingen som saknar men smaken av mat är trevligt att uppleva. Men alla är olika.
Nu var det luktsinnet jag syftade på. Smaken med tungan påverkades inte lika mycket.
Citera
2025-01-17, 15:39
Medlem
Lukt och smak var helt borta i 8 månader för mig. Sen kom det tillbaka men helt skevt och jag hade även lukthallucinationer.

I februari har det gått fyra år sedan jag blev sjuk och nu börjar det bli normalt.

Men jag kan fortfarande inte äta lök. Lite går bra, och buljongtärningar, ketchup, kryddblandningar, färdigmat och korv går numera bra. Det gick inte innan pga lök i ALLT.
Citera
2025-01-17, 16:04
Medlem
Citat:
Oftast kommer luktsinnet tillbaka, TS. Jag tappade mitt efter första omgången med covid.
Jag vet inte på vad mitt problem beror på om det är svullnad i nästaket eller covid eller annat virus. Men jobbigt som helvete.

Citat:
men smaken av mat är trevligt att uppleva. Men alla är olika.
Personen du citerar verkar vara efterbliven.

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv

Det är jobbigt för att man inte kan njuta av det man handlar och ska äta, jag gillar godis, julmust, snabbmat, snacks, glass, kakor och bullar, tacos, kyckling curry med ris, princessbakelse och biljoner fler saker. Jag hoppas att det aldrig återhämtar sig för dig, hoppas även att du blir av med det helt och hållet.
Citera
2025-01-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tänk dig att aldrig mer kunna njuta av det du äter eller inte känna av det du äter.
Citera
2025-01-17, 17:24
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLugntBajsar
Tänk dig att aldrig mer kunna njuta av det du äter eller inte känna av det du äter.
Det är ett fenomen som astronauter drabbas av i rymden. Dom gillar ofta att ha med sig stark habanerosås, det lyckas man avnjuta där uppe i jymden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in