• 1
  • 2
2025-01-17, 01:08
Medlem
Kapten-Booms avatar
Lite konstigt påstående kanske men, blir man "vuxen" snabbare på en mindre ort än i Stockholm?

Alltså vuxen kring allt detta med relationer, familjebildning, ja hela rubbet. Min uppfattning är att det är så, på en liten ort växer man upp fortare medan man i Stockholm har ena benet kvar i barndomen en större del av livet.

Mindre ort: Man blir av med oskulden tidigt, får erfarenhet av sitt första förhållande nån gång mellan 16-18, träffar "den rätte" när man är 20 nånting, är morsa/farsa när man är typ 26 och då har man även typ en villa.

Stockholm: Hela tonåren är egentligen en förlängning på barndomen, killarna spelar dataspel och tjejerna shoppar. Väldigt vanligt att bli av med oskulden efter att man passerat 20. Erfarenhet av sitt första förhållande är vanligt i åldern 25-30, och det är allt som oftast inte förrän efter 30 som folk träffar nån för nåt mer långvarigt. Att stockholmare får barn sent är väl ingen nyhet, kvinnorna är ofta över 35 och männen runt 40.

Ovanstående är min uppfattning. Stockholmare ligger 5-10 år efter på alla "vuxenpunkter" i livet. Behöver givetvis inte nämna att man bor kvar i barndomshemmet betydligt längre än på en mindre ort där trösklarna på bostadsmarknaden är en bråkdel mot Stockholm.

Ja vad säger ni? Min uppfattning är som sagt att stockholmare är sena på "allt".
Citera
2025-01-17, 01:11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Ja det stämmer in på mig mig iaf. /omogen stockholmare
Citera
2025-01-17, 01:23
Medlem
"Bra" trollning. Javisst, man blir som alla andra om man inte bor i Stockholm (utom kanske i Eskilstuna). Vad bra att "man" förblir bonde och utan kritiskt tänkande och bildar WT-familj som kan utöva fårfarmning och föda upp får som man sätter på som genererar fler får som genererar skattepengar till zozzestaten. Satans 08r som tänker ett spår till och planerar sina liv och inte blir"vuxna". Som sagt "bra" trollning och GFY.
Citera
2025-01-17, 01:25
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Lite konstigt påstående kanske men, blir man "vuxen" snabbare på en mindre ort än i Stockholm?

Alltså vuxen kring allt detta med relationer, familjebildning, ja hela rubbet. Min uppfattning är att det är så, på en liten ort växer man upp fortare medan man i Stockholm har ena benet kvar i barndomen en större del av livet.

Mindre ort: Man blir av med oskulden tidigt, får erfarenhet av sitt första förhållande nån gång mellan 16-18, träffar "den rätte" när man är 20 nånting, är morsa/farsa när man är typ 26 och då har man även typ en villa.

Stockholm: Hela tonåren är egentligen en förlängning på barndomen, killarna spelar dataspel och tjejerna shoppar. Väldigt vanligt att bli av med oskulden efter att man passerat 20. Erfarenhet av sitt första förhållande är vanligt i åldern 25-30, och det är allt som oftast inte förrän efter 30 som folk träffar nån för nåt mer långvarigt. Att stockholmare får barn sent är väl ingen nyhet, kvinnorna är ofta över 35 och männen runt 40.

Ovanstående är min uppfattning. Stockholmare ligger 5-10 år efter på alla "vuxenpunkter" i livet. Behöver givetvis inte nämna att man bor kvar i barndomshemmet betydligt längre än på en mindre ort där trösklarna på bostadsmarknaden är en bråkdel mot Stockholm.

Ja vad säger ni? Min uppfattning är som sagt att stockholmare är sena på "allt".

Hur stor är en "mindre ort"?
Vad är din analys kring de som bor i en mellanstor eller bara ganska stor svensk stad, dvs typ inte i Stockholm, Göteborg, Malmö?
Citera
2025-01-17, 03:59
Medlem
Xer0s avatar
Folk på mindre ort börjar jobba direkt efter gymnasiet så är de ju klara då. Medan folk i stan gärna ska ha en master och ett sabbatsår och vips så har 7 år gått innan de fått sitt första jobb.

Om man tar kvällskurser för att kunna bo kvar i studentlägenheten när man är 26 så är man ju knappast redo att bli förälder.

Man tjänar mer pengar i stan, och man behöver ej bil vilket automatiskt gör att man har en halv miljon extra att lägga på boendet.

Men man har sämre livskvalitet.
Senast redigerad av Xer0 2025-01-17 kl. 04:01.
Citera
2025-01-17, 05:15
Medlem
Incendios avatar
Tittar jag på mina jämnåriga så var det både ja ovg nej. Jag bor i och gick i skolan i en mellanstor stad. På högstadieskolan gick både stadsbarn och barn från småbyarna och samhällena söder om stan. Minns att jag, i början av sjuan, slogs av att eleverna från landet såg yngre ut. De använde fortfarande barnkläder, de hade gummistövlar, använde cykelhjälm, få av tjejerna sminkade sig osv(medan sånt var en dödssynd i stan). De var också lite barnsligare till sättet. De lekte, de erkände att de gillade att var ute, de kunde titta på barnprogram osv. Däremot så hade de fått mer frihet och ansvar än vad vi i stan fått. De kunde köra traktor och allsköns andra fordon, de kunde ofta hantera vapen, de fick ge sig ut och tälta själva, de fick vara ute själva om nätterna, de hade liksom mer life skills.
Sedan slutade de oftast att var barnsliga efter ett tag i sjuan, när de fått klart för sig vilka normer som rådde i skolan. I min generation upplever jag att föräldrar i stan och på landet var lika anti alkohol och rökning, så när det gäller sådant handlade det mer om personlighet och vad för slags umgängeskrets man hade.
Citera
2025-01-17, 06:45
Medlem
halaltarzans avatar
Men det fanns ju så mycket trevligt att göra i Sthlm som singel, t.ex. att springa på krogen och ragga som en tonåring (slutade själv med vid typ 45). Och ville man inte ha barn och så att säga bli vuxen så var ju Sthlm perfekt.
Citera
2025-01-17, 08:51
Usch fy, hatar stan ! Så stressande och så mycket oljud.
Citera
2025-01-17, 10:12
Medlem
Beror väl lite mer på brist på saker att göra. Ju större städer desto mer utbud på aktiviteter för ungdomar. I mindre byar så är det mer supa och para sig. Att skaffa en respektive och föröka sig tidigt är ju också för att det inte finns så mycket mer att göra. För att öka spänningen efter några år tar de en respektive från en vän och förökar sig lite med den. Så vet inte om vuxet eller inte, men lite andra hobbies
Citera
2025-01-17, 11:50
Medlem
Briasccas avatar
Jo det tror jag är riktigt.

Bostadsplatsen och uppväxtorten påverkar vuxenblivandet, men jag undrar om inte en småstadsperson eller lantis som flyttar in till Stockholm, mognar snabbare där än den fjollträskbo som är uppväxt på platsen.

Har man bott på en liten ort flyttar man väl till Stockholm eller liknande storstad för att vara vuxen där och inte leka runt med omogna stockholmare?

Jag växte upp i en småhåla och flyttade till Stockholm för bli vuxen och etablera mig, och inte leka med ungdomarna. Det hade jag ju gjort hemma.
Citera
2025-01-17, 11:56
Avstängd
Jag vet inte hur många sk mindre orter som finns kvar, men oftast så har de sitt lugnare tempo där barnen växer upp och går klart skolan, sedan om de stannar kvar i orten så är jobbet där och de jobbar istället för att gå via högskola. Där är som tidigare nämnt i tråden en skillnad på 4 år vilken tidpunkt man kommer ut i arbetslivet.

Jag skulle då säga att man blir snabbare vuxen när man kommer ut i arbetslivet, ekonomiskt självständig börjar planera att bli tillsammans med någon, skaffa barn och ett hus. I små orter bor man fortfarande i hus, de är billigare än i storstaden så de behöver inte spara halva livet till kontantinsatsen utan kan snabbt ta ett lån och börja leva sitt vanliga svenssonlliv med familj, hus och en volvo.

Skillnaden kan bli uppemot 5-10 år bara på de punkterna att snabbare komma ut i arbetslivet och snabbare ha råd med ett eget hus.

Men allt detta förutsätter såklart att den mindre orten har ett bra jobb att erbjuda, saknas det så blir det tvärtom kanske en otroligt depressiv passivitet om man stannar i småorten. Då kan de lika gärna spela dataspel till de blir pensionärer.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-01-17 kl. 11:58.
Citera
2025-01-17, 11:57
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom

Snarare tvärt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in