2025-01-16, 23:26
Medlem
Vad hände med Foodora-fanskapet?

Som så många andra så har Foodora blåst mig på pengar flera gånger via sin vidrigt urusla service. Idag blev sista droppen. Avslutade Foodora Pro medlemskap och raderade kontot.

Budet hade nämligen klickat in sig som bud för min order, men satt sen på sitt jävla arsle i en timma innan han ens körde till restaurangen. Han kom med iskall mat som inte gick att värma då det var bröd involverat som bara blir smetigt om man kör maten i micron. Vid frågan om varför han var en timma sen så drog han en nervös lögn på bruten Svenska om att "maten inte var klar när jag kom till restaurangen... eller ... ehhh... fel i systemet... de fick laga ny mat..." (trots att den var klar för en timma sen och nu var iskall).

Vid rapportering till Foodora så trodde de inte på mig överhuvudtaget, sa att budet har följt alla regler och tidsbestämmelser, och gav mig 18% rabatt på nästa order som "kompensation" (55 kronor). De bad mig även ta ett "foto" på att maten var kall. Jag frågade "hur kan ett foto visa att maten är kall? har du nåt förslag på hur man tar ett foto på värme så berätta gärna!", och tog ändå en bild som jag skickade in. Supporten svarade att maten ser bra ut och inte kan kompenseras?! Hahah. Man blir ju fan full av skratt av hur korkat samtalet var.

Vilket jävla skitföretag. Man ska lita på https://se.trustpilot.com/review/foodora.se där andra råkat ut för liknande saker. Folk får aldrig kompensation där. Gillar denna där någons bud stod utanför dem i en timma enligt GPS och sedan bara tryckte "levererat" trots att maten ej var levererad, och återigen fick de bara en skrattretande rabattkod på 60kr av Foodora: https://trstp.lt/EBl9Kd8yS3

Så nej, aldrig igen. Det är väl tredje gången genom åren som Foodora visat hur värdelösa de är. Vartenda gång man kontaktar deras kundtjänst så är de ointresserade och dryga och bara inställda på att vara så snåla som möjligt. En annan gång så svarade de aldrig ens (har en 1+ år gammal ticket som fortfarande står "kundservice svarar dig snart").

Nu räcker det! Installerar aldrig appen igen. Även om det visar sig att andra är dyrare så återvänder jag fan inte till Foodora.

----------------

Jag ser att jag har två alternativ här i centrala Stockholm:

Vad jag hört så är båda pålitliga och är mycket bättre än Foodora. Har hört att Uber Eats är väldigt lätta att få pengar tillbaka vid saknade/förstörda varor utan tjafs (så länge man inte ljuger och utnyttjar återbetalningsfunktionen för ofta och blir blockerad, vilket jag aldrig skulle göra). Och att Wolt tydligen är absolut bäst enligt många här?

Men det är en annan sak jag tänker på: Foodora Pro hade rabatter på utvalda produkter i anslutna restauranger, t.ex. kanske en maträtt kostade 110kr normalt och 80kr med Foodora Pro.

Har Wolt eller Uber något liknande i sina medlemskap?
Senast redigerad av dextrodammit 2025-01-16 kl. 23:44.
Citera
2025-01-17, 00:14
Medlem
fittanstickerframs avatar
Jag har inte + men i det stora hela är jag ganska nöjd med Wolt. Med 20+ beställningar på 3 månader ungefär har det enda problemet varit en gång då föraren klickade att maten var levererad trots att han satt utanför och väntade.

Annars har det alltid varit restaurangerna som klantat något. Jag har haft ett supportärende då restaurangen glömde en av 2 påsar, då skickade Wolt budet en gång till utan extra kostnad.

Jag har liknande erfarenhet som du med Foodora. Leveranstider som hoppar från 20 minuter till 1,5 timme så fort man har beställt är ju sen gammalt. Wolt gör tvärtom och levererar ofta snabbare än uppskattat.

Wolt Market fungerar också väldigt bra när man glömt handla något och inte är sugen på att kliva ut i dåligt väder.
Citera
2025-01-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag har inte + men i det stora hela är jag ganska nöjd med Wolt. Med 20+ beställningar på 3 månader ungefär har det enda problemet varit en gång då föraren klickade att maten var levererad trots att han satt utanför och väntade.

Annars har det alltid varit restaurangerna som klantat något. Jag har haft ett supportärende då restaurangen glömde en av 2 påsar, då skickade Wolt budet en gång till utan extra kostnad.

Jag har liknande erfarenhet som du med Foodora. Leveranstider som hoppar från 20 minuter till 1,5 timme så fort man har beställt är ju sen gammalt. Wolt gör tvärtom och levererar ofta snabbare än uppskattat.

Wolt Market fungerar också väldigt bra när man glömt handla något och inte är sugen på att kliva ut i dåligt väder.

Tackar, jag är faktiskt lockad av Wolt. Gillade att höra att de faktiskt fixade ett bud när det saknades något i din order. Riktigt nice service ju.

Jag håller också med om att Foodoras leveranstider är galna, deras system räknar om tiden hela tiden och går inte att lita på, det kan stå "10 minuter" i en halvtimma utan att uppdateras, eller typ "15-25 minuter" direkt när budet har accepterat uppdraget, vilket sedan dras ut på till en timma. Eller "budet har din mat nu, 2 minuter" och tar sen 10 minuter för att budet hade annat att göra eller typ parkerar utanför och står stilla i tio minuter.

Givetvis kan alla budfirmor ha problem med dåliga bud, men Foodora är verkligen ökända för att skita totalt i kunden om något gått fel. De låter verkligen sina bud göra precis vad fan de vill.

Uber, och kanske även Wolt, visar ju budets bild och identitet och tidigare kundbetyg i appen, vilket bidrar till att buden får lite mer anledning att sköta sig och försöka förtjäna dricks och bra betyg.

Situationen med Ubers och Wolts erbjudanden verkar förresten vara så här:

Uber Eats med "One" prenumeration:
  • https://www.ubereats.com/se/uber-one
  • 5% rabatt på beställningar över 150kr, men inte om man bor i Sverige! Man ser den rabatten om man går in på Engelska sidorna, men inte på de Svenska. Kanske kommer till Sverige senare.
  • Det enda man får av den prenumerationen i Sverige verkar vara gratis leverans och 40% rabatt på "serviceavgiften" (de där typ 9 eller 19 kronorna extra som dras utöver allting, för att Uber sköter tjänsten).
  • De skriver också att de har "medlemskampanjer och specialobjekt" (antar de menar specialerbjudanden), vilket inte beskrivs mer än så. Därför undrade jag ifall de menar att vissa restauranger har extra rabatter via Uber One. Verkar dock vara för nytt/ej utbyggt ännu, eftersom det inte finns nån lista över erbjudanden. Det är nog bara lite random deals, typ "här är en 20kr kupong" etc då och då.
  • Enkelt att få återbetalning automatiskt vid fel, men de är även kända för att blockera dig om du gör det för ofta, vilket enligt vissa kan ske alldeles för lätt. Någon skrev att 3 felanmälningar på 57 ordrar ansågs vara "för ofta".
  • Gratis test i 4 veckor just nu i appen ser jag.

Wolt med Wolt Plus:
  • https://explore.wolt.com/sv/swe/wolt-plus
  • Gratis test i 30 dagar.
  • Gratis leveranser upp till 5 kilometer. Denna begränsning verkar Uber One inte ha (ser iaf inget i Ubers villkor om max-avstånd). Dock är ju en halvmil en lång sträcka som bör fungera för de flesta.
  • 5% pengar tillbaka om man gör takeaway och själv hämtar det man beställer.
  • Bra på leveranser av matkassar, som du nämnde.
  • De har ett rabattsystem där restauranger och butiker kan ge specialdeals till Wolt Plus-medlemmar, här: https://explore.wolt.com/sv/swe/wolt-plus/weeks (det verkar som att butikerna binder sig i 2-3 veckor per deal, och kan sedan fortsätta eller byta ut sina deals, men att det alltid finns diverse deals via tjänsten).
  • Har sett flera användare på Flashback säga att Wolt är de absolut bästa på leveranser och service. Verkar vara bra överlag med återbetalning vid fel (typ 50% eller mer i återbetalning), och de har inte lika strikta gränser som Ubers automatiska system.

Det är rätt uppenbart att Foodora Pro var lite tidigare med sin tjänst och har lyckats ansluta fler restauranger att ge rabatterbjudanden till Pro-medlemmar.

Men av vad jag ser här så är Wolt de som är närmast i bra erbjudanden, och kommer givetvis utökas med tiden. Dock kan det vara svårt att hitta platser inom 5km beroende på vart man bor. Otur om man bor 5.1km från favoritplatsen, t.ex.!

Jag ska testa att bli medlem på Wolt Plus vid nästa order eftersom alla mina restauranger och matbutiker ligger inom typ 1km!

Tack!
Senast redigerad av dextrodammit 2025-01-17 kl. 01:39.
Citera
2025-01-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Samma skrot varenda företag. Beställ mat direkt från restaurangen. Klä på dig och hämta maten själv. Hade du sett ryggsäckarna de fraktar maten i hade du förmodligen aldrig övervägt att beställa via en sådan app.

Maten är ju inpackad i diverse kartonger eller igenklistrade påsar, det är nog ingen fara. Jag har sett deras stora ryggsäckar, det verkar inte vara något skumt med det?
Citera
2025-01-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Maten är ju inpackad i diverse kartonger eller igenklistrade påsar, det är nog ingen fara. Jag har sett deras stora ryggsäckar, det verkar inte vara något skumt med det?

Såg deras tillhåll här i GBG personen bara dumpa väskan intill en överkörd råtta. Sedan dess har jag bojkottat samtliga. Har också kikat i deras väskor när jag åt burgare. De har ta mig fan aldrig rengjorts invärtes. Jovisst påsar i all ära men inte så hygieniskt om den legat i en behållare av bakterier, tidigare fick man i alla fall från de ställen jag beställde plastbehållare, nu är allt mer eller mindre i papp, så maten smakar kartong när den kommer fram efter 30 minuter.
Citera
2025-01-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Såg deras tillhåll här i GBG personen bara dumpa väskan intill en överkörd råtta. Sedan dess har jag bojkottat samtliga. Har också kikat i deras väskor när jag åt burgare. De har ta mig fan aldrig rengjorts invärtes. Jovisst påsar i all ära men inte så hygieniskt om den legat i en behållare av bakterier, tidigare fick man i alla fall från de ställen jag beställde plastbehållare, nu är allt mer eller mindre i papp, så maten smakar kartong när den kommer fram efter 30 minuter.

Ahh, du menar typ uteliggare som jobbar för Foodora och slänger väskan på marken i sitt zigenarläger? Hehe det var minsann en rolig historia. Men majoriteten av buden har bil och verkar inte så fattiga. Iofs kanske de lånar bilar av varandra lol.
Citera
2025-01-17, 02:16
Avslutad
Wolt fungerar inte för mig då jag försökte att göra Wolt + och det gick inte genom. Och alla rabatt kod som jag försökte men Wolt krediter är fortfarande 0kr.
Citera
2025-01-17, 05:22
Medlem
AlfaQhards avatar
Utomlands är Wolt guld värt. Har testat på alla kontinenter förutom Afrika. Inga problem, inget fifflande.

Problemet i Sverige är att det är 90% babbar och testosteron-slöa negrer som kör för både foodora och wolt samtidigt, och! Att de har en tendens att prioritera sig själva utöver arbetet och kunden. Vägrar leverera maten till dörren, vägrar köra ut maten vid rätt tidpunkt, vägrar följa enkla instruktioner.
Citera
2025-01-17, 07:16
Medlem
Ända hemkörning jag kommer beställa framöver är från Mac Donalds. Dom förseglar alla deras beställningar. Har varit med om att det saknas varor, minskat avsevärt efter att jag bara beställt från Donken.
Dock har jag slutat att beställa hemleverans. Absolut inte värt vad det kostar nu.
Uber är annars min favorit. Bil, snabbare leverans och fräschare mat.
Citera
2025-01-17, 08:16
Avstängd
67arigGubbes avatar
Alla 3 är ju samma sak?
Varför ska du ha nåt jävla pro medlemskap?där är ju ändå typ alltid fri leverans..

Foodora har förövrigt alltid kompenserat mig med full återbetalning om maten vart kall, saknas det något får man återbetalning direkt på dessa varor.

Är budet senare än utsatt tid tex står 10 min och de tar 15 och man klagar får man ofta en värdecheck på 100kr eller så.. vid längre dröjsmål än 30 min brukar man få full återbetalning.
Citera
2025-01-17, 09:44
Bannlyst
Samma erfarenhet av Foodora slutade helt använda det för något år sedan de verkar som att man aktivt letar efter utvecklingsstörda att anställa, synd att det inte går att använda för att buden är så urbota korkade att de inte klarar av att lämna av en jävla måltid.

Misstänker dock att Uber och Wolt är precis samma skit, det bästa är bara att acceptera att det helt enkelt inte går att få mat levererad till dörren, människor är helt enkelt för korkade för att klara av det.
Citera
2025-01-17, 11:36
Medlem
Det är så jävla dåligt så det finns fan inte gränser. Jag har testat både Foodora och Wolt, båda suger hästpung.

Det är 99% babbar och ni vet ju hur babbar är med hygien osv. De ställer sig väl å pissar vid vägkanten innan han leverar maten. Alla deras bilar är buckliga för de kör som babbar.

Jag rekommenderar av desas två ändå Wolt framför Foodora.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in