• 1
  • 2
2025-01-15, 10:44
Medlem
Hej!

Hur ser människor på en person med utländsk bakgrund som har bytt till ett svenskt namn? Tycker man att personen är fejk och därför otrovärdig?
Senast redigerad av Sexiuz 2025-01-15 kl. 10:48.
Citera
2025-01-15, 10:46
Avstängd
llundberg57s avatar
Att han vill integrera sig.
Citera
2025-01-15, 10:49
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att han vill vara bedräglig och bl a lura äldre.
Citera
2025-01-15, 10:50
Medlem
Farbaute666s avatar
Det kan ju finnas lite olika anledningar. Säg att en utländsk kvinna gifter sig med en svensk man, då är det ju hyfsat vanligt att hon tar hans svenska efternamn. En lite modern man som vill komma in i det svenska samhället kanske tar sin svenska frus namn.

En del romer har ju bytt till svenska namn för att deras gamla namn hade blivit alltför kopplade till kriminalitet.

Återigen vissa gör det för att de tror att det ska hjälpa dem att enklare få jobb, något som ju faktiskt fungerat ibland.
Citera
2025-01-15, 10:52
Medlem
Niggwards avatar
Tycker det är rätt konstigt. Är man adopterad in i en svensk familj funkar det ; men tycker det är konstigt om någon som ser 100% ut som en Ali, heter Ali men byter till Daniel.

Att ha ickesvenska namn är väl inte konstigt; är fan mer galet ifall Daniel Svensson ser ut som han kom direkt från Kabul.
Citera
2025-01-15, 11:04
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Tycker det är rätt konstigt. Är man adopterad in i en svensk familj funkar det ; men tycker det är konstigt om någon som ser 100% ut som en Ali, heter Ali men byter till Daniel.

Att ha ickesvenska namn är väl inte konstigt; är fan mer galet ifall Daniel Svensson ser ut som han kom direkt från Kabul.
Tycker du Daniel Afshinnejad ser svensk ut? Mig veterligen har han iransk bakgrund. Daniel är inte ett svenskt namn utan ett tämligen globalt namn som funkar överallt.
Citera
2025-01-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexiuz
Hej!

Hur ser människor på en person med utländsk bakgrund som har bytt till ett svenskt namn? Tycker man att personen är fejk och därför otrovärdig?

Bedragare de luxe!
Citera
2025-01-15, 11:06
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Tycker du Daniel Afshinnejad ser svensk ut? Mig veterligen har han iransk bakgrund. Daniel är inte ett svenskt namn utan ett tämligen globalt namn som funkar överallt.

Jag bryr mig inte. Jag har ögon; jag ser ifall de är blatte eller inte. Svårare än så är det inte; de kan ta vilket namn de vill. Skrev bara att jag tycker det är märkligt. De är allt
Senast redigerad av Niggward 2025-01-15 kl. 11:12.
Citera
2025-01-15, 11:25
Medlem
MrB00ZEs avatar
Tycker att det är sorgligt att personen känner att den inte passar in bara för att den har ett utländskt namn.

Man ska integrera sig i samhället, men inte så pass mycket att man ändrar på sin egna identitet.
Citera
2025-01-15, 11:57
Medlem
Roidberts avatar
Det är självklart helt okej att byta namn. Personen kanske inte vill bli diskriminerad p.g.a. sitt namn, och då kan det vara betydligt enklare att byta namn än att man gång på gång måste försöka övertyga sin omgivning.
Citera
2025-01-15, 12:44
Medlem
Tyder på att man har viljan att integrera sig, så ser positivt på det, även om jag är ganska negativ till invandring överlag. De som kommer hit och vill göra rätt för sig och har hög moral har jag ingenting emot även om de skulle vara analfabeter.
Citera
2025-01-15, 16:18
Medlem
Kapuffs avatar
Jag tar för givet att han är adopterad. Annars är det enbart för att lura arbetsgivare att dom är svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in