• 1
  • 2
2025-01-15, 10:42
Medlem
Lite snurrig fråga kanske, men jag undrar - jag väger betydligt mer precis när jag lägger mig jämfört mot när jag vaknar. Kan väga 3-4 kg mer under kvällen mot när jag kollar på vågen direkt vid uppvaknandet.

Går ju upp och kissar på natten men inte fasen kissar jag ut 3-4 kg (dvs 3-4 liter).

Så vart tar vikten vägen?
Citera
2025-01-15, 10:43
Medlem
Det är fel på din våg.
Citera
2025-01-15, 10:54
Medlem
Antagligen äter du mycket kolhydrater och salt. Även om man inte kissar ut all vätska så avdunstar det hela tiden genom huden. Kan bero på någon sjukdom också, du kanske borde kolla upp det om det hela tiden ligger runt 4 kg.
Citera
2025-01-15, 11:06
Medlem
Sqrbankens avatar
3-4 kg låter mycket men som precis nämnts så svettas du. Utöver detta så avger du koldioxid (bränner kalorier) bara genom att andas vilket du förhoppningsvis gör när du sover
Citera
2025-01-15, 11:09
Medlem
EnCartes avatar
1-1.5 kg brukar det skilja som mest för mig. Så jag tror du är väldigt fet.
Citera
2025-01-15, 12:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
3-4kg låter väldigt mycket men något kilo är inte omöjligt.
Svett, urin och kalorier.

Googlar man så hittade jag detta.
Kroppen förbränner kalorier dygnet runt – till och med när vi sover djupt så förbränner en person på 70 kilo cirka 500 kalorier under en natt.

Så frågan är, hur många kilo väger du?
Citera
2025-01-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Det är fel på din våg.

Nej det tror jag inte.
Citera
2025-01-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Antagligen äter du mycket kolhydrater och salt. Även om man inte kissar ut all vätska så avdunstar det hela tiden genom huden. Kan bero på någon sjukdom också, du kanske borde kolla upp det om det hela tiden ligger runt 4 kg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
3-4 kg låter mycket men som precis nämnts så svettas du. Utöver detta så avger du koldioxid (bränner kalorier) bara genom att andas vilket du förhoppningsvis gör när du sover

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
1-1.5 kg brukar det skilja som mest för mig. Så jag tror du är väldigt fet.

Alltså inte 3-4 kg konstant, utan som mest.

Vanligen brukar det ligga på kanske 2 kg.

Provade faktiskt dock att ställa en potta vid sängen i natt och vägde den efter, den vägde nästan 2 kg extra så kanske kissar ut väldigt mycket trots allt
Senast redigerad av GeneralSmal 2025-01-15 kl. 12:29.
Citera
2025-01-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
3-4kg låter väldigt mycket men något kilo är inte omöjligt.
Svett, urin och kalorier.

Googlar man så hittade jag detta.
Kroppen förbränner kalorier dygnet runt – till och med när vi sover djupt så förbränner en person på 70 kilo cirka 500 kalorier under en natt.

Så frågan är, hur många kilo väger du?

Väger strax över 90 kg.

Dricker dock väldigt mycket vatten just nu då jag går på en lågkolhydratdiet och har läst att man ska dricka extra mycket vatten då en hel del förloras i samband med att kroppens kolhydratreserver rensas ut. Bastar även ofta och då blir man törstig.

Kanske trots allt kissar ut mycket mer än vad jag trott. Vaknar inte genomsvettig i sängkläderna så vikten försvinner inte ut där.
Citera
2025-01-15, 12:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralSmal
Väger strax över 90 kg.

Dricker dock väldigt mycket vatten just nu då jag går på en lågkolhydratdiet och har läst att man ska dricka extra mycket vatten då en hel del förloras i samband med att kroppens kolhydratreserver rensas ut. Bastar även ofta och då blir man törstig.

Kanske trots allt kissar ut mycket mer än vad jag trott. Vaknar inte genomsvettig i sängkläderna så vikten försvinner inte ut där.

Då låter det konstigt att du kan förlora så mycke på en natt. Testa att fasta under ett par dagar och se om det fortsätter, i så fall borde du få bort 5-7 kilo på tre dagar. Se bara till att ha något att göra under dessa dagar så du inte kan ligga och tänka på mat hela tiden.
Fasta är nyttigt men det är tufft och själv brukar jag bli rätt grinig de få gånger jag testat.
Citera
2025-01-15, 12:38
Medlem
Du har ju skrivit båda inläggen i dag, att du går ner 4 kg och du undrar varför.
Därefter skriver du att du testat väga din potta och du pinkat 2 kg.
Allt skrivet samma dag.
Du vill ha uppmärksamhet.
Svaret är till dig att du måste skaffa dig en hobby och att livet ibland är lite långsamt och tråkigt. Bara acceptera och lägg ett pussel.
Citera
2025-01-15, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralSmal
Väger strax över 90 kg.

Du behöver inte dricka mer än att du blir otörstig. Klart du pinkar mycket mer än vanligt om du dricker mer. Lita på dina njurar, kroppen kommer ge dig törstsignal om den tycker du behöver det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in