2025-01-15, 10:35
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Kan man anmäla en läkare som jag upplever inte gjort sitt jobb?

Han avfärdade något som sedan visade sig vara en riktig sjukdom (astma) som psykiska besvär och panikattacker. Hans lösning på mina problem var inte att utreda mina andningssvårigheter utan att skriva ut anti-depressiva första gången jag träffade honom, såväl andra som tredje gången. Han har varit avfärdade mot mig sedan start och i princip sagt att "du får försöka stå ut" istället för att försöka hjälpa mig hitta rätt läkemedel och få rätsida på min astma.

Kan jag gå vidare med detta på något sätt? Han känns som en direkt fara för andra patienter som kanske har mer allvarliga sjukdomar än mig.
Citera
2025-01-15, 10:49
Moderator
Maviels avatar
Du kan vända dig till patientnämnden så hjälper de dig vidare.
Citera
2025-01-15, 12:34
Medlem
Hatten av för TS som tänker proaktivt på andra. Ja, försök anmäla/se till att infon om godtycklig feldiagnos når de ansvariga. Hen är en fara för patienterna.
Citera
2025-01-15, 17:38
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Hatten av för TS som tänker proaktivt på andra. Ja, försök anmäla/se till att infon om godtycklig feldiagnos når de ansvariga. Hen är en fara för patienterna.

Ja. Han är dessutom ST-läkare.
Citera
2025-01-15, 17:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptmyndig
Ja. Han är dessutom ST-läkare.

Vad vill du ha sagt med detta?
Citera
2025-01-15, 17:49
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad vill du ha sagt med detta?

Att han är inte tillräckligt erfaren för att avfärda folk.
Citera
2025-01-15, 22:19
Medlem
zombie-nations avatar
Förr så kunde man se om en läkare hade blivit anmäld, även om inget gjordes. Det var ett bra system, men numera har vi det inte så.

Att anmäla okunskap eller bemötande är slöseri med tid. Men jag tycker ändå att man ska det. Orkar du så gör det.
Citera
2025-01-15, 23:22
Medlem
Du kan också anmäla till IVO(skitmyndighet, men ialla fall).
Citera
2025-01-16, 14:11
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förr så kunde man se om en läkare hade blivit anmäld, även om inget gjordes. Det var ett bra system, men numera har vi det inte så.

Att anmäla okunskap eller bemötande är slöseri med tid. Men jag tycker ändå att man ska det. Orkar du så gör det.

Orkar nog det.

Skrev till chefen för vårdcentralen imorse och berättade om min upplevelse och att de bör dubbelkolla med hans patienter att de verkligen blivit undersökta ordentligt. Jag förklarade också att.jag nu kommer byta vårdcentral pga honom och hans bemötande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in