2025-01-14, 22:43
Medlem
Hej,

Har fått ett antal förslag på bredbandsleverantörer inför flytten och hoppas på att få lite råd (något att undvika eller något som utmärkt sig som extra bra och stabilt tex)

Har i dagsläget Telia som är lite dyrt, men har fungerat bra.

Bredband2
Halebop
Allente
Ownit
Boxer
Net at once
Comviq
Citera
2025-01-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej,

Har fått ett antal förslag på bredbandsleverantörer inför flytten och hoppas på att få lite råd (något att undvika eller något som utmärkt sig som extra bra och stabilt tex)

Bredband2
Halebop
Allente
Ownit
Boxer
Net at once
Comviq
Har Tele2 i vårt gruppavtal. 100/100 har funkat perfekt.
Citera
2025-01-14, 22:52
Medlem
Onanikrems avatar
Hade du Bahnhof på listan skulle jag välja dem. Annars från listan, Bredband 2 har jag bara bra erfarenheter av, och Telia, bara dåliga erfarenheter av.
Citera
2025-01-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej,

Bredband2
Halebop
Allente
Ownit
Boxer
Net at once
Comviq
Ownit eller Bredband2
Citera
2025-01-15, 23:40
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade du Bahnhof på listan skulle jag välja dem. Annars från listan, Bredband 2 har jag bara bra erfarenheter av, och Telia, bara dåliga erfarenheter av.
Jag håller med, Bahnhof erbjuder verkligen högsta kvalitet och värnar om folks privatliv. Telia är däremot sämst och dyrast, och de lever fortfarande på gamla meriter från tiden när de hette Televerket.
Citera
2025-01-19, 11:05
Medlem
Telia har klart bättre förutsättningar för att ha ett stabilt nät, men idag är nästan samtliga konkurrenter tillräckligt stabila.

Det som skiljer en bra leverantör från en dålig idag är hur lätt man kommer åt supporten om något strular.
Vem som är bra eller dåliga här låter jag dock vara osagt.

Prismässigt är telia är klart dyrast, och är pris viktigt, vilket det ofta är för en privatperson så går telia bort.
Telia tänker även minst på den personliga integriteten och tvivlar inte en sekund på att kasta en under bussen om antipiratbyrån eller liknande kommer och begär ut uppgifter.

Dock tillämpar telia sällan CGNAT, vilket alla andra operatörer gör, vilket är bra om man har egen server, men spelar ingen som helst roll för en vanlig användare. Hon övriga leverantörer är det inga problem att slippa CGNAT heller men till en extra kostnad som man dock sällan blir informerad om. Denna kostnad är dock bara någon 10:-/mån.

Av dem i listan hade jag valt Bredband2.
Citera
2025-01-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Har Tele2 i vårt gruppavtal. 100/100 har funkat perfekt.
Synd att inte Sappa finns med i ert erbjudande. Iof bor jag i en brf med gruppavtal, 1000/1000 med 70 kr i månaden i 5 år med Sappa som funkar klockrent för oss iaf.
Citera
2025-01-19, 13:55
Medlem
Routingen, beroende på var man bor samt vilken tjänst man abbonnerar på så ruotas signalerna olika,
En bra stabil leverantör kan vara helkass med dåliga svarstider på ett ställe och fungera ypperligt bra på ett annat.

Routing-protokollen utbyter information om nätverket och använder olika metoder och algoritmer för att bestämma den bästa vägen för datapaket baserat på faktorer som tillgänglighet, hastighet, trafikbelastning och andra parametrar.

Supporten, ska vara lättillgänglig via chat, epost eller telefon utan längre köer, dessutom bra om dessa kan svara själva på någonting utan att köra på manus och skicka dig vidare.
Citera
2025-01-19, 17:42
Medlem
PeterNosters avatar
Har haft Ownit i 20 år. Kollektivavtal 70:- för hastigheten 1000/1000

Nedladdning 935,48 Mbit/s
Uppladdning 899,77 Mbit/s
Svarstid 1,54 ms

Fast publik IP-adress
Utrymme för hemsida
5 e-postkonton
Citera
2025-01-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har haft Ownit i 20 år. Kollektivavtal 70:- för hastigheten 1000/1000

Nedladdning 935,48 Mbit/s
Uppladdning 899,77 Mbit/s
Svarstid 1,54 ms

Fast publik IP-adress
Utrymme för hemsida
5 e-postkonton
Just nu har ownit en kampanj, så där blir det billigare än dom andra , såvida det inte blir gruppanslutning på nya adressen.
Citera
2025-01-26, 18:25
Medlem
Hej, nu har jag beställt en tjänst från bredband2. Det är söndag och ingen support öppen.

Jag verkar ha ett så kallat passivt uttag, en cat6-kontakt som inte är strömmatad.

När jag kopplar den till routern (WAN-port) får jag ingen signal/tillgång till internet enligt routerns mjukvara.

Något jag kan/ska göra själv för att få det att fungera, eller är det troligtvis ej aktiverat? Jag har fått ett bekräftelse-SMS som säger att tjänsten är aktiverad dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in