• 1
  • 2
2025-01-14, 20:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.ekuriren.se/nyheter/eski...undar/rx4d228l

"Nedlåtande blickar, otrevlig attityd och rasistiskt språkbruk. Känslan av negativ särbehandling från personal har fått många somalier att sluta gå till den kommunala mötesplatsen Fröet i Fröslunda i Eskilstuna
– Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar, säger mamman Rahma Mohammed.
– De somaliska barnen får höra att de är faderlösa och lika svarta som statyn ute på torget. Vi har flera gånger fått höra att "varför har ni på er de här kläderna och varför luktar ni så illa"? Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar och att vi ska dricka vatten från toaletten. Men det värsta är när vi fått höra att "det här är inte ett gorillahus". Jag och mina barn har blivit kallade för gorillor. Det är det värsta som någonsin har hänt mig, säger hon.

Föräldrarna har försökt ta upp problemet med ledningen flera gånger under 2023 och 2024, men utan framgång. De har nu valt att anmäla kommunen till Diskrimineringsombudsmannen".

Någon som har koll på verksamheten?
Vilken personal kallar somalier för smutsiga svarta hundar, faderslösa och gorillor etc?
Anställer kommunen nazister och SD-anhängare i sina kommunala verksamheter i u-områdena eller?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-01-14 kl. 20:54.
Citera
2025-01-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich

"Nedlåtande blickar, otrevlig attityd och rasistiskt språkbruk. Känslan av negativ särbehandling från personal har fått många somalier att sluta gå till den kommunala mötesplatsen Fröet i Fröslunda i Eskilstuna
– Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar, säger mamman Rahma Mohammed.
– De somaliska barnen får höra att de är faderlösa och lika svarta som statyn ute på torget. Vi har flera gånger fått höra att "varför har ni på er de här kläderna och varför luktar ni så illa"? Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar och att vi ska dricka vatten från toaletten. Men det värsta är när vi fått höra att "det här är inte ett gorillahus". Jag och mina barn har blivit kallade för gorillor. Det är det värsta som någonsin har hänt mig, säger hon.

Vilken personal kallar somalier för smutsiga svarta hundar, faderslösa och gorillor etc?
Anställer kommunen nazister och SD-anhängare i sina kommunala verksamheter i u-områdena eller?
somalier och zigenare brukar hitta på massa skit för att få ut ersättningar , inget att ta fasta på-
Citera
2025-01-14, 20:54
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
somalier och zigenare brukar hitta på massa skit för att få ut ersättningar , inget att ta fasta på-
Är det en skola eller?

Sjukt oavsett. Alla borde fängslas.
Citera
2025-01-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Är det en skola eller?

Sjukt oavsett. Alla borde fängslas.
nog bara hittepå för att få ersättning som sagt var.
Citera
2025-01-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
nog bara hittepå för att få ersättning som sagt var.
Fast hur skulle det gå till?
Citera
2025-01-14, 21:17
Medlem
slagskotts avatar
Vi gillar ju hundar i sverige, vilken normal svensk skulle kalla någon det ?
Citera
2025-01-14, 21:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Vi gillar ju hundar i sverige, vilken normal svensk skulle kalla någon det ?
Jaa, vilka är det som ser hundar som orena djur och inte tvekar att kalla de som de ogillar för det?
Citera
2025-01-14, 21:26
Medlem
M4gnussons avatar
Svensk media väcker som vanligt fler frågor än de besvarar. Hade varit relevant för förståelsen av det här att veta om de blivit förolämpade av svenskar eller av någon rivaliserande invandrargrupp. Men i och med att det offentliga Sverige medvetet gjort sig blint för vissa frågor så får vi andra fortsätta undra och gissa.
Citera
2025-01-14, 21:31
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Nej det gör dem inte. Däremot araber som kan vara extremt rasistiska mot afrikaner.
Citera
2025-01-14, 22:19
Medlem
Muslimer kan fan inte öppna käften förrän lögnen kommer. Ingen svensk skulle förolämpa en hund på det sättet. Inte gorillor heller. Somalier är för korkade för att ens hitta på en bra lögn. Fy vad äckligt.
Citera
2025-01-14, 23:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Föräldrarna har försökt ta upp problemet med ledningen flera gånger under 2023 och 2024, men utan framgång. De har nu valt att anmäla kommunen till Diskrimineringsombudsmannen".

Vem kan det vara som förolämpar somalierna på det sättet? Det framgår inte av artikeln, men ett par ord ger en ledtråd.

1 ”Hundar”. Svenskar gillar hundar. För vilka är hunden ett smutsigt djur? Jo, muslimer.

2 ”Faderlösa”. En märklig förolämpning i vara öron. Det är förmodligen en lite halvdålig översättning av ett begrepp som araber har för folk som inte tillhör någon klan. För personer som tillhör en klankultur är det en mycket grov förolämpning att påstå att någon inte tillhör en klan. Det är de lägst stående som står utanför klansystemet. (Vilket gäller t.ex. alla svenskar.)
Citera
2025-01-15, 00:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det skulle inte förvåna mig om det var kurder som gjort detta. Jag har ju sett kurdiska ungdomar vandalisera stället förr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in