https://www.ekuriren.se/nyheter/eski...undar/rx4d228l
"Nedlåtande blickar, otrevlig attityd och rasistiskt språkbruk. Känslan av negativ särbehandling från personal har fått många somalier att sluta gå till den kommunala mötesplatsen Fröet i Fröslunda i Eskilstuna
– Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar, säger mamman Rahma Mohammed.
– De somaliska barnen får höra att de är faderlösa och lika svarta som statyn ute på torget. Vi har flera gånger fått höra att "varför har ni på er de här kläderna och varför luktar ni så illa"? Vi har blivit kallade för smutsiga svarta hundar och att vi ska dricka vatten från toaletten. Men det värsta är när vi fått höra att "det här är inte ett gorillahus". Jag och mina barn har blivit kallade för gorillor. Det är det värsta som någonsin har hänt mig, säger hon.
Föräldrarna har försökt ta upp problemet med ledningen flera gånger under 2023 och 2024, men utan framgång. De har nu valt att anmäla kommunen till Diskrimineringsombudsmannen".
Någon som har koll på verksamheten?
Vilken personal kallar somalier för smutsiga svarta hundar, faderslösa och gorillor etc?
Anställer kommunen nazister och SD-anhängare i sina kommunala verksamheter i u-områdena eller?