2025-01-14, 20:23
Jag vet att johannesört kan påverka de flesta läkemedel. Jag äter johannesört för min lindriga depp och ångest. Det hjälper verkligen!!

MEN! Vet att johannesört påverkar andra mediciner och då även minipiller.

Jag äter samtidigt minipiller, och nu har jag fått en mensblödning, vilket jag inte brukar ha.
Har ätit johannesört I ca 2 månader.
Kan det vara de som gör att jag blöder? Asså att minipillerna är verkningslösa?
Senast redigerad av rymdis12 2025-01-14 kl. 21:07.
Citera
2025-01-14, 20:31
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
Definitivt

Jag har väl blött näsblod (förutom vid misshandel ) 1 gång på 30 år om ens det, och det var när jag endaste gången i mitt liv hade druckit johannesört te på morgonen och det forsade på kvällen när jag tog ett glas rött

Oj! Och då "bara" på te!?
Citera
2025-01-14, 20:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Oj! Och då "bara" på te!?
Garanterat vill jag säga. Har inte följt upp undersökningen och är väl inte rädd för näsblod men verkar ju ovärt att göra om det när man är så säker tänker jag.

Jag är rätt rutinmässig av mig
Citera
2025-01-14, 20:37
Avstängd
Citat:
Asså att minipillerna är verkningslösa?
Nej det är något helt annat

Ens förmåga att blöda bör rimligen sällan. Ha att göra med andra medicinska fördelaktigheter

Men jag vet inte
Citera
2025-01-14, 20:38
Citat:
Nej det är något helt annat

Ens förmåga att blöda bör rimligen sällan. Ha att göra med andra medicinska fördelaktigheter

Men jag vet inte

Vad menar du?
Citera
2025-01-14, 21:05
Citat:
att det vid en dubbelkoll på TS, verkar som om du är undrande ifall medicinen du tagit kan vara verkningsls, pga inmundigade av johannesört och inte minst det symptom vi pratar om , att man blöder lättare vid vissa kombinationer.

jag är ingen Läkare, men min tes är att det inte alls är kopplat sålänge inte syftet med din medicin är något med blodet att göra, men visst har jag haft fel förut.

Jag tänkte inte att man blöder lättare utan att minipillerna inte håller full effekt och det är därför jag fått mens. Var otydlig tror jag.
Citera
2025-01-14, 21:08
Avstängd
Citat:
Jag tänkte inte att man blöder lättare utan att minipillerna inte håller full effekt och det är därför jag fått mens. Var otydlig tror jag.
jag är ju man men som jag kommer ihåg det handlar mens om att kvinnorna blir alldeles röda mellan bena.

lingonsylt-koppling kan vi väl kalla det då. en Läkare skulle säkert kunna svara på dina frågor bättre än mig.

men jag kan ju ha mina funderingar på varför ni går runt och käkar piller för att blöda hit och dit
Citera
2025-01-14, 21:11
Medlem
Johannesört slår ganska brett bl a på hur levern bryter ner många läkemedel. Gissningsvis riskerar du att bryta ner dina minipiller betydligt snabbare, och därmed öka risken bli gravid. Se t ex https://www.lakemedelsvarlden.se/lak...r-johannesort/
Citera
2025-01-14, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Johannesört slår ganska brett bl a på hur levern bryter ner många läkemedel. Gissningsvis riskerar du att bryta ner dina minipiller betydligt snabbare, och därmed öka risken bli gravid. Se t ex https://www.lakemedelsvarlden.se/lak...r-johannesort/

Tack! Får fundera vad jag vill ha då 😀 Må bra och ha mens eller inte mens men må sämre psykiskt
Citera
2025-01-14, 21:45
Moderator
fredrik686s avatar
Det är ju lättare att svara om du säger vilket preventivmedel du tar. Du skriver minipiller, så Mini-Pe?

I alla fall så påverkar johannesört så det snabbare bryts ner, och du får lägre nivåer av Mini-Pe i blodet och då såklart även en minskad effekt. Genombrottsblödningar och oplanerade graviditeter har rapporterats. Effekten av Johannesört på leverns enzymer kan kvarstå upp till 2 veckor efter avslutat intag av Johannesört.
Citera
2025-01-14, 22:21
Medlem
Det är bara två kvinnor som anmält att de blivit gravida när de ätit johannesört och p-piller, och de grundar varningarna på dessa två fall. De kvinnorna kan ha blivit gravida ändå. Minipiller är väldigt svaga, så är du orolig så skydda dig med kondom eller annat samtidigt. Johannesört är ett väldigt bra preparat, så hoppas du kan fortsätta med det.
Citera
2025-01-15, 04:50
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Det är ju lättare att svara om du säger vilket preventivmedel du tar. Du skriver minipiller, så Mini-Pe?

I alla fall så påverkar johannesört så det snabbare bryts ner, och du får lägre nivåer av Mini-Pe i blodet och då såklart även en minskad effekt. Genombrottsblödningar och oplanerade graviditeter har rapporterats. Effekten av Johannesört på leverns enzymer kan kvarstå upp till 2 veckor efter avslutat intag av Johannesört.

Äter vinelle,alltså desogestrel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in