2025-01-14, 18:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har jag läst på statsmedia som summerat bioåret 2024 och listat årets mest sedda filmer:

Citat:
BIOTOPPEN 2024

1. "Insidan ut 2"
2. "Dumma mej 4"
3. "Deadpool & Wolverine"
4. "Dune - Part 2"
5. "Den sista resan"
6. "Vaiana 2"
7. "Det slutar med oss"
8. "Gladiator II"
9. "Kung Fu Panda 4"
10. "Håkan Bråkan 2"

(Källan till statistiken är Sveriges Biografägareförbund)

Av dessa filmer har jag sett hela 0 st. Så jag kan inte tillföra något särskilt.

Men till er andra cineaster: var denna lista väntad, hur många av dessa 10 filmer har ni sett? På bio?
Citera
2025-01-14, 19:06
Medlem
Sqrbankens avatar
Nu är jag långt ifrån någon som flitigt tittar på film, än mindre besöker biografer, men det brukar bli åtminstone nått biobesök per år. Inget under 2024, dock. Var väll lite sugen på Gladiator II men efter att ha sett trailern så verkade filmen mest vara av typen stor och ihålig.

Det infinner sig helt klart ett skimmer av själlöshet över listan du delar. Känd Titel + iteration nästan rakt igenom.
Citera
2025-01-14, 19:15
Medlem
akutaccents avatar
Ett otroligt svagt bio-år vi har bakom oss. Vill se Nosferatu i år.
Citera
2025-01-14, 19:19
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jäkligt tråkigt att åtta av tio filmer på listan är uppföljare.
Jag har inte sett någon film på listan.
Citera
2025-01-14, 19:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent

Den var mest konstig. Men gillar man äldre filmer och den stilen så kanske man gillar den.
Citera
2025-01-14, 19:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu har jag läst på statsmedia som summerat bioåret 2024 och listat årets mest sedda filmer:

Av dessa filmer har jag sett hela 0 st. Så jag kan inte tillföra något särskilt.

Men till er andra cineaster: var denna lista väntad, hur många av dessa 10 filmer har ni sett? På bio?

Sett 6 av dem. De tecknade på listan var bäst, övriga sådär.
Citera
2025-01-14, 19:39
Medlem
Citat:

Bio blir mer och mer en niche-grej för en mindre grupp entusiaster av främst barnfamiljer och yngre tonåringar. Listan känns väntad och är i linje med vad den svenska biopubliken valt tidigare år. År 2023 såg det ut så här:

Citat:
Biotoppen 2023:
1 Barbie (882 694)
2 Oppenheimer (658 376)
3 Avatar: The Way of Water (636 786)
4 SuperMario Bros: Filmen (609 079)
5 Indiana Jones and the Dial of Destiny (278 079)
6 Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (240 462)
7 Håkan Bråkan (232 805)
8 Elementärt (231 834)
9 Den lilla sjöjungfrun (206 185)
10 Mästerkatten (204 933)

https://usercontent.one/wp/www.biogr...istik-2023.pdf

Notera att många filmer har lägre siffror än vad ett enskilt youtube-klipp från någon större svensk youtuber har. Filmer har inte längre den stora kulturella påverkan de brukade ha.
Citera
2025-01-14, 21:56
Medlem
Inhale82s avatar
Den sista resan är en väldigt vacker film med många bra budskap, och hemsk på samma sätt.

Jag är lite kluven till att jag tycker Filip "outar" sin pappa lite väl mycket i filmen, men samtidigt så är ju deras situation väldigt vanlig i Svenska familjer.
Vill inte spoila mer, men jag tycker alla borde se den som har föräldrar som börjar komma uppåt åren.
Citera
2025-01-14, 22:27
Medlem
Har inte varit på bio sen 2017 då jag såg Blade runner 2049.
Citera
2025-01-14, 22:28
Medlem
pn222jws avatar
"Den sista resan" - Bra behövd dokumentär om åldrande, allt fler kommer bli allt äldre i framtiden - det är sorgligt men det innebär också att en nära anhörig har varit väldigt omtyckt. Det vore ännu sorgligare om vuxna barn tyckte illa om en mamma eller pappa..."skönt att slippa den snart". Ganska nyligen var jag med om en förälders bortgång och jag kände på förhand att jag skulle komma att känna att det största inte var sjukdomsförloppet, utan det slutliga avskedet döden. Före det så går det att be om ursäkt eller att vara hänsynsfull och omhändertagande. Sen är det slut.
Citera
2025-01-14, 22:44
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Går inte så mycket på bio trodde jag. Men har ändå sett 4st av dessa.
Citera
2025-01-15, 00:42
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent

Statsmedierna och statsfilmen tycktes glömma följande filmer:

Anora
The Wild Robot
Tótem
How to Make Millions Before Grandma Dies
The Breaking Ice
The Roundup: Punishment
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto