Citat:
Ursprungligen postat av
Hallhytta
Jag läste att FiB Aktuellt och Lektyr ett tag hade kassetter som följde med tidningarna. Jag slog upp det på Tradera och visst fanns de där. Eftersom jag tillhör internetgenerationen har jag ingen jättestor erfarenhet av gamla herrtidningar, men av det lilla jag sett så var de inte nedlusade med litterär erotik. Därför utesluter jag erotiska noveller på band och riktar fokus på vilken musik dessa kassetter innehöll? Vad antogs målgruppen som "läste" herrtidningar lyssna på för musik?
Det var lite omväxlande musik men oftast dansband och covers på populärmusik gjorda av studiomusiker. Bland annat var Bert Karlsson inblandad i herrtidnings- och bensinmackskassetterna via sitt bolag Mariann Records.
Men den som började i branschen med billiga musikkassetter som såldes på mackar, en del varuhus och i tidningskiosker, var en Leif Bigert, som via sina bolag Toniton och SOS (Sound Of Scandinavia) öste ut billiga kassetter med musik och även ofta blåste de kända artister som ibland förekom på kassetterna.
Det finns lite läsning i det här ämnet om du vill veta lite mer om skivbolagsskojaren Leif Bigert
https://www.blaskoteket.se/artiklar/...h-spekulation/