• 1
  • 2
2025-01-14, 18:52
Medlem
Hallhyttas avatar
Jag läste att FiB Aktuellt och Lektyr ett tag hade kassetter som följde med tidningarna. Jag slog upp det på Tradera och visst fanns de där. Eftersom jag tillhör internetgenerationen har jag ingen jättestor erfarenhet av gamla herrtidningar, men av det lilla jag sett så var de inte nedlusade med litterär erotik. Därför utesluter jag erotiska noveller på band och riktar fokus på vilken musik dessa kassetter innehöll? Vad antogs målgruppen som "läste" herrtidningar lyssna på för musik?
Citera
2025-01-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallhytta
Vad antogs målgruppen som "läste" herrtidningar lyssna på för musik?

Många av kassetterna finns på Discogs så du kan ju kolla där.

https://www.discogs.com/search?q=fib+aktuellt&type=all
https://www.discogs.com/search?q=lektyr&type=all
Citera
2025-01-14, 19:09
Medlem
tastass avatar
Minns videokassetterna som uppenbart innehöll porrfilm, men har inget minne av ljudkassetter.
Citera
2025-01-14, 19:12
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jag har för mig att det var typ ”lastbilsmusik ”
Alt. Vanlig populärmusik

Däremot följde det med en cd vid tilllfälle som innehöll ”porr” (typ som sådana där betalnummer man kunde ringa)
Senast redigerad av Trevligt.konto 2025-01-14 kl. 19:15.
Citera
2025-01-14, 19:26
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Jag läste att FiB Aktuellt och Lektyr ett tag hade kassetter som följde med tidningarna. Jag slog upp det på Tradera och visst fanns de där. Eftersom jag tillhör internetgenerationen har jag ingen jättestor erfarenhet av gamla herrtidningar, men av det lilla jag sett så var de inte nedlusade med litterär erotik. Därför utesluter jag erotiska noveller på band och riktar fokus på vilken musik dessa kassetter innehöll? Vad antogs målgruppen som "läste" herrtidningar lyssna på för musik?
Det var lite omväxlande musik men oftast dansband och covers på populärmusik gjorda av studiomusiker. Bland annat var Bert Karlsson inblandad i herrtidnings- och bensinmackskassetterna via sitt bolag Mariann Records.

Men den som började i branschen med billiga musikkassetter som såldes på mackar, en del varuhus och i tidningskiosker, var en Leif Bigert, som via sina bolag Toniton och SOS (Sound Of Scandinavia) öste ut billiga kassetter med musik och även ofta blåste de kända artister som ibland förekom på kassetterna.

Det finns lite läsning i det här ämnet om du vill veta lite mer om skivbolagsskojaren Leif Bigert
https://www.blaskoteket.se/artiklar/...h-spekulation/
Senast redigerad av DoktorNo 2025-01-14 kl. 19:33.
Citera
2025-01-14, 19:26
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag kan minnas fel men jag tror inte att musikkassetterna följde med tidningarna. Dom såldes separat på bensinmackar. Innehållet var aktuella hits. Alltså ingen porr.
Citera
2025-01-14, 19:30
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag kan minnas fel men jag tror inte att musikkassetterna följde med tidningarna. Dom såldes separat på bensinmackar. Innehållet var aktuella hits. Alltså ingen porr.

Så var det. Populärmusik, ofta med sound-alike studiomusiker och dom följde inte med tidningarna.
Citera
2025-01-14, 19:52
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Det var mest covers, dansband och ibland någon one-hit-wonder.

Kassetterna följde inte med tidningarna utan fanns separat. VHS var det som följde med och inte sällan var det 8 år gammal porr eller svenska "amatörer".
Citera
2025-01-14, 19:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Lumpare var nog den mest givna målgruppen. För att översätta till idiotgenerationen: värnpliktiga män under grundutbildning. Alltså var det vanlig populär musk för lumpare.
Citera
2025-01-14, 20:02
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:

Precis samma typ av personer som abonnerade på Mr Music i slutet av 80/början av 90talet. Folk utan musiksmak. Fast då var det iaf originalartister. Men skitmusik.
Citera
2025-01-14, 20:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Så som jag minns det också, när man var på bilsemester hände det man köpte en eller par sådana kassetter, mest covers på kända rocklåtar.

Enda jag minns som följde med tidningarna på 70 - början av 80talet var "flexi" singlar med typ.. "Kåta katarina onanerar" I slutet av 80talet och senare under 90talet följde det ofta med vhs-kassetter med ganska värdelös porr blandat med reklam.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-01-14 kl. 21:01.
Citera
2025-01-14, 21:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Så var det. Populärmusik, ofta med sound-alike studiomusiker och dom följde inte med tidningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Så som jag minns det också, när man var på bilsemester hände det man köpte en eller par sådana kassetter, mest covers på kända rocklåtar.

Enda jag minns som följde med tidningarna på 70 - början av 80talet var "flexi" singlar med typ.. "Kåta katarina onanerar" I slutet av 80talet och senare under 90talet följde det ofta med vhs-kassetter med ganska värdelös porr blandat med reklam.

Det hade varit betydligt roligare om kassetterna innehållit egenproducerade låtar med ekivoka texter. Oavsiktligt humoristiska förstås! Det var iaf vad jag trodde när jag först såg dom. Tyvärr visade sig verkligen vara betydligt tristare.

Trots dom låga priserna antar jag att herrtidningarna måste ha fått någon slags provision för att låna ut sina namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in