• 1
  • 2
2025-01-14, 16:02
Medlem
Hej!
Nu undrar jag hur det kommer sig att det helt plötsligt blivit så att Å,Ä,Ö visar sig som konstiga tecken i både Chrome och Edge, även på svenska sidor? Har jag kommit åt nån inställning?

Som exempel kopierade jag en del av menyn här på Flashback:

AI - Artificiell intelligens
627 ämnen • 30 706 inlägg • 46 besökare
När når vi AGI?
av Nico77 Idag 15:54
Dator- och konsolspel
36 220 ämnen • 2 299 512 inlägg • 68 besökare
Death Stranding 2
av Fcuko Idag 14:59
Hårdvara: PC
73 631 ämnen • 573 543 inlägg • 38 besökare
Snygg handkontroll till laptopen?
av UppmarksamhetsHora Idag 12:41
IT-säkerhet
27 728 ämnen • 436 655 inlägg • 53 besökare
Kryptering av virtuell hårddisk är problematiskt (Virtual Box, Vmware, KVM, etc.)
av DrSvenne Idag 02:58
Mac och macOS
15 852 ämnen • 192 273 inlägg • 15 besökare
Det är idiotiskt att köpa Apple TV
av RoyBatty Igår 11:38
Nätverk och datorkommunikation
28 712 ämnen • 277 861 inlägg • 31 besökare

Tack på förhand!!
Citera
2025-01-14, 17:50
Medlem
StorKokoss avatar
Kopiera till ett textprogram först, notepad exempelvis och kopiera igen så kommer det gå bra
jag inte superguru på datorer men vet att kan göra så
Citera
2025-01-14, 21:26
Medlem
Neksnors avatar
Gissar att det handlar om någon inställning som heter textkodning, teckentabell, teckenkod eller liknande.
Bör finnas i webbläsarnas inställningar, men då två läsare har drabbats låter det som att det handlar om en inställning på systemnivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding
Citera
2025-01-15, 00:45
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Flashback är så föråldrat… ser följande i källkoden: <meta charset="ISO-8859-1">

Världen gick över till Unicode vid sekelskiftet.
Citera
2025-01-15, 21:00
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Flashback är så föråldrat… ser följande i källkoden: <meta charset="ISO-8859-1">

Nej det handlar inte bara om FB.

Det som TS beskriver gäller andra sidor också. Jag har samma problem, sen försvann det idag.... och så kom det tillbaks.
Citera
2025-01-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Nej det handlar inte bara om FB.

Det som TS beskriver gäller andra sidor också. Jag har samma problem, sen försvann det idag.... och så kom det tillbaks.

Det är det som är konstigt... FB (och någon mer sida) har alltid fungerat klandefritt fram till för en vecka sen ungefär, sen började problemen som ovan...

Men det är bara på datorn, går jag in på de sidorna via telefonen funkar de klockrent..
Senast redigerad av lucky-guy 2025-01-15 kl. 23:45.
Citera
2025-01-15, 23:48
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucky-guy
Det är det som är konstigt... FB (och någon mer sida) har alltid fungerat klandefritt fram till för en vecka sen ungefär, sen började problemen som ovan...

Men det är bara på datorn, går jag in på de sidorna via telefonen funkar de klockrent..

Jag hade slagit av anonsblockerare i min VPN och början av dagen. Nemas problemas.
Så slog jag på den igen. Då kom skiten tillbaks.

Jag har heller inga problem i mobilen. Där kör jag iofs inte VPN heller.
Citera
2025-01-19, 21:14
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gissar att det handlar om någon inställning som heter textkodning, teckentabell, teckenkod eller liknande.
Bör finnas i webbläsarnas inställningar, men då två läsare har drabbats låter det som att det handlar om en inställning på systemnivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding

Citat:

För min del så är det min funktion "Threat Protection Pro" i Nord VPN som Flashback hatar.

Med den avslagen, Anti-malvare, Advanced Browser Detection och Ad and tracker blocker... då funkar tecken.

Flashback hatar alltså att folk vill skydda sig mot hot. Jävla muppar!
Citera
2025-01-19, 21:40
Moderator
vhes avatar
Citat:
För min del så är det min funktion "Threat Protection Pro" i Nord VPN som Flashback hatar.

Med den avslagen, Anti-malvare, Advanced Browser Detection och Ad and tracker blocker... då funkar tecken.

Flashback hatar alltså att folk vill skydda sig mot hot. Jävla muppar!

Det var en rätt märklig slutsats att dra. Frågan är snarare på vilket sätt (och varför) "Threat Protection Pro" modifierar datan som skickas mellan dig och Flashback så att den inte längre renderas korrekt.
Citera
2025-01-19, 21:43
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det var en rätt märklig slutsats att dra. Frågan är snarare på vilket sätt (och varför) "Threat Protection Pro" modifierar datan som skickas mellan dig och Flashback så att den inte längre renderas korrekt.

Så kan det såklart vara. I alla fall så har jag bara problem med Flashback och en sida till än så länge.
Så då måste ju problemet vara Nord VPN och deras tjänst då som sagt ALLA andra sidor funkar utan konstiga tecken.

Vad tänker du om det?
Citera
2025-01-19, 21:49
Moderator
vhes avatar
Citat:
Så kan det såklart vara. I alla fall så har jag bara problem med Flashback och en sida till än så länge.
Så då måste ju problemet vara Nord VPN och deras tjänst då som sagt ALLA andra sidor funkar utan konstiga tecken.

Vad tänker du om det?

Ptja. Om det fungerar bra utan, och dåligt med, så gör den ju en modifikation av sidan på något sätt. Flashback kan knappast klandras för att den renderas konstigt när webbläsaren i slutändan inte får den data som Flashback skickade.

En teknisk modifikation som skulle kunna orsaka konstigheterna i startinlägget skulle vara att en proxy (t.ex. någon form av virus/annons-blockerare) tar text kodad i ISO-8859-1 (som en tidigare skribent noterade), och tolkade om den till UTF-8 utan att samtidigt ändra associerad header-tag i webbsidan. Varför den skulle göra så vet jag inte, men det skulle kunna vara en oavsiktlig bieffekt av slarvig kod, och i så fall endast märkas på sidor som inte skickar UTF-8 från början - något som samma tidigare skribent redan konstaterat är rätt ovanligt nuförtiden.
Citera
2025-01-19, 22:01
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ptja. Om det fungerar bra utan, och dåligt med, så gör den ju en modifikation av sidan på något sätt. Flashback kan knappast klandras för att den renderas konstigt när webbläsaren i slutändan inte får den data som Flashback skickade.

En teknisk modifikation som skulle kunna orsaka konstigheterna i startinlägget skulle vara att en proxy (t.ex. någon form av virus/annons-blockerare) tar text kodad i ISO-8859-1 (som en tidigare skribent noterade), och tolkade om den till UTF-8 utan att samtidigt ändra associerad header-tag i webbsidan. Varför den skulle göra så vet jag inte, men det skulle kunna vara en oavsiktlig bieffekt av slarvig kod, och i så fall endast märkas på sidor som inte skickar UTF-8 från början - något som samma tidigare skribent redan konstaterat är rätt ovanligt nuförtiden.

Det som en "tidigare skribent" skrev var svidande kritik till Flashback.

Citat:

Varför har använder sig i så fall Flashback av det, om nu hen har korrekt?

Så jag har alltså bara problem med Flashback och en sida till ett bussresebolag. INGA andra sidor.

Nord VPN är knappast en liten spelare eller ses som en av de sämsta VPN tjänstern

Det här kanske är något som borde lämnas över till grottfisk och zzpack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in