2025-01-14, 14:57
Medlem
Säljer en fåtölj på blocket, la upp för 3000 och fick ett bud av en köpare på 2200,
jag svarade med att skriva att jag kunde köra hem den till dem för 2800 om de inte bodde allt för långt bort.
Hon svarade vart de bodde och att de kunde betala 2800kr om det inte finns synliga tecken på användning såsom revor eller fläckar och att de gärna fick den levererad.
Sen slutar hon svara och är väldigt långsam med att höra av sig, tillslut hör hon av sig o säger att hon har kollat runt vad andra fotöljer går för och har kommit fram till att hon kan betala 2200 och hävdar att jag kan sälja den till någon annan om jag får ett bättre erbjudande... Jag hade tidigare nämnt att jag hade fått ett annat bud över 2200, men eftersom det har gått så lång tid är inte den köparen längre intresserad...

Hur gör man här, om jag förstått det rätt så har vi ingått ett avtal då hon accepterade mitt motbud på 2800 inkl leverans, eller? Läst lite om folk som säger att man kan "be" kronofogden driva in ens pengar...

Tack för svar o sorry om detta har blivit frågad 100 gånger redan...
Citera
2025-01-14, 14:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elonion97
Säljer en fåtölj på blocket, la upp för 3000 och fick ett bud av en köpare på 2200,
jag svarade med att skriva att jag kunde köra hem den till dem för 2800 om de inte bodde allt för långt bort.
Hon svarade vart de bodde och att de kunde betala 2800kr om det inte finns synliga tecken på användning såsom revor eller fläckar och att de gärna fick den levererad.
Sen slutar hon svara och är väldigt långsam med att höra av sig, tillslut hör hon av sig o säger att hon har kollat runt vad andra fotöljer går för och har kommit fram till att hon kan betala 2200 och hävdar att jag kan sälja den till någon annan om jag får ett bättre erbjudande... Jag hade tidigare nämnt att jag hade fått ett annat bud över 2200, men eftersom det har gått så lång tid är inte den köparen längre intresserad...

Hur gör man här, om jag förstått det rätt så har vi ingått ett avtal då hon accepterade mitt motbud på 2800 inkl leverans, eller? Läst lite om folk som säger att man kan "be" kronofogden driva in ens pengar...

Du har ju ingen skriftligt och vid muntligt/ sms så tror jag du får det svårt att få det till ett bindande
avtal. Ni höll fortfarande på och förhandlade som jag ser det.
Citera
2025-01-14, 15:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

I Sverige gäller anbud-accept-modellen (om inget annat avtalats mellan er). Således blir ni bindande när motparten ger en ren accept på partens anbud. Eftersom din trådstart är så undermåligt formulerad är det omöjligt att veta huruvida ett bindande avtal har uppstått eller ej. Det tycks snarare vara så att ni förhandlade (gav anbud och orena accepter) och kom således aldrig fram till en ren accept.
Citera
2025-01-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du har ju ingen skriftligt och vid muntligt/ sms så tror jag du får det svårt att få det till ett bindande
avtal. Ni höll fortfarande på och förhandlade som jag ser det.
Vi har skrivit på blocket meddelande där vi varit identifierade med bank id... Räcker inte det som "skriftligt"? Jag gav ett motbud med min fråga varpå hon svarade att de kunde ta den för 2800 om det inte fanns några synliga tecken på användning såsom revor eller fläckar, även hemkörningen accepterade hon... Jag svarade då att det inte fanns några fläckar eller revor...

Är inte det ett avtal där?
Citera
2025-01-14, 15:15
Avstängd
Citat:
Vi har skrivit på blocket meddelande där vi varit identifierade med bank id... Räcker inte det som "skriftligt"? Jag gav ett motbud med min fråga varpå hon svarade att de kunde ta den för 2800 om det inte fanns några synliga tecken på användning såsom revor eller fläckar, även hemkörningen accepterade hon... Jag svarade då att det inte fanns några fläckar eller revor...

Är inte det ett avtal där?

Men för att få rätt måste du ju stämma henne. Om du skickar henne på kronofogden så räcker det ju
med att hon svarar" Jag bestrider " så är det upp till dej att i tingsrätt bevisa att ni har ett avtal.
Inte värt för dessa pengar.
Citera
2025-01-14, 15:52
Medlem
Citat:

Hur gör man här, om jag förstått det rätt så har vi ingått ett avtal då hon accepterade mitt motbud på 2800 ink leverans, eller? Läst lite om folk som säger att man kan "be" kronofogden driva in ens pengar...

Du kan inte driva in pengar via kronofogden för någon la en bud som den senare inte fullföljde.
Det är inte ett giltigt avtal tyvärr. Människor på blocket är ofta speciella.
Citera
2025-01-14, 22:51
Medlem
biljardballes avatar
Ja, kör på. Kontakta Blocket, Kronofogden och Sverker Olofsson samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in