Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Mäklare är krämare mellanhänder som i alla fall jag vill skära bort om jag säljer bostad känner jag rent spontant men är det rätt är det korrekt har ni testat att sälja själva utan någon mäklare? Alltså gjort processen allt ifrån fotograferingen hyrt in folk till att lägga ut annonsen själv och sparat pengar på att slippa dela ut lön till någon östermalmsslisk som bara ler och leker viktig? Ej nödvändig för processen förutom möjligt om dom lyckas fiffla på någon kontakt och manipulera denna hårt om ett visst objekt. Tänker att det är som att sälja bilar helt onödigt du förlorar pengar bara på att ge jobbet till någon annan än dig själv.
Det finns en ”mäklare light” du kan använda:
https://www.hemverket.se/?utm_source...SAAEgJsmPD_BwE
Vanliga mäklare erbjuder normalt också skrivjobb, dvs de upprättar avtal/köpebrev och sköter annat pappersarbete.
Annars går det såklart bra att sälja även utan någon av ovan två varianter. Dock inget jag skulle råda någon som saknar grundläggande kunskaper gällande bostadsöverlåtelser.
På minussidan:
- svårt att nå ut till köparna, dvs du får sämre betalt
- köparna kan känna sig otrygga utan mäklare vilket ger färre spekulanter
- svårt för dig att hantera t ex handpenning så hela likviden bör betalas på ett och samma tillfälle
- om det gäller fast egendom (dvs tomtmark med ev hus på) så finns det juridiska formkrav som är tvingande, exempelvis hur köpebrevet ska se ut
- risk för juridiska efterverkningar (se hur det gick för Ebba Busch som gjorde affär med en instabil äldre man), både köpare och säljare kan råka illa ut
- knepigt att teckna försäkring mot dolda fel
- är du van att tala med banken om hur lån ska hanteras?
Jag tror att snålheten kan bedra visheten i detta fall. Det förväntas av marknaden att en mäklare agerar mellanhand eftersom det brukar handla om höga belopp som människor inte är vana vid. Kanske 10 gånger värdet av din bil.
Att du stör dig på att en mäklare ser ”sliskig” ut är väl ett svagt argument. Välj i så fall en firma med mer lowkey-profil.