• 1
  • 2
2025-01-14, 13:17
Avstängd
Mäklare är krämare mellanhänder som i alla fall jag vill skära bort om jag säljer bostad känner jag rent spontant men är det rätt är det korrekt har ni testat att sälja själva utan någon mäklare? Alltså gjort processen allt ifrån fotograferingen hyrt in folk till att lägga ut annonsen själv och sparat pengar på att slippa dela ut lön till någon östermalmsslisk som bara ler och leker viktig? Ej nödvändig för processen förutom möjligt om dom lyckas fiffla på någon kontakt och manipulera denna hårt om ett visst objekt. Tänker att det är som att sälja bilar helt onödigt du förlorar pengar bara på att ge jobbet till någon annan än dig själv.
Citera
2025-01-14, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Mäklare är krämare mellanhänder som i alla fall jag vill skära bort om jag säljer bostad känner jag rent spontant men är det rätt är det korrekt har ni testat att sälja själva utan någon mäklare? Alltså gjort processen allt ifrån fotograferingen hyrt in folk till att lägga ut annonsen själv och sparat pengar på att slippa dela ut lön till någon östermalmsslisk som bara ler och leker viktig? Ej nödvändig för processen förutom möjligt om dom lyckas fiffla på någon kontakt och manipulera denna hårt om ett visst objekt.

Har sålt flera bostäder/fastigheter utan mäklare. Inga problem alls.
Citera
2025-01-14, 13:26
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Mäklare är krämare mellanhänder som i alla fall jag vill skära bort om jag säljer bostad känner jag rent spontant men är det rätt är det korrekt har ni testat att sälja själva utan någon mäklare? Alltså gjort processen allt ifrån fotograferingen hyrt in folk till att lägga ut annonsen själv och sparat pengar på att slippa dela ut lön till någon östermalmsslisk som bara ler och leker viktig? Ej nödvändig för processen förutom möjligt om dom lyckas fiffla på någon kontakt och manipulera denna hårt om ett visst objekt. Tänker att det är som att sälja bilar helt onödigt du förlorar pengar bara på att ge jobbet till någon annan än dig själv.

”hyrt in folk till att lägga ut annonsen ”
Hur menar du ?
Citera
2025-01-14, 13:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Hur menar du ?
För att lägga ut en annons på Hemnet behöver du vara registrerad mäklare. Tror du kan lägga ut det utan problem på typ Booli och Objektvision dock.

Du har redan fått din fråga besvarad i tråden av Felix, men nej det finns inget krav på att ha mäklare för att sälja bostad även om det säkert är smidigare. Ett mellanting är att gå genom Hemverket som hjälper dig med annons och kontrakt mot en klumpsumma istället för provision vid försäljning.
Senast redigerad av Teu 2025-01-14 kl. 13:35.
Citera
2025-01-14, 13:36
Medlem
En duktig mäklare kan säkert sälja en fastighet till ett bättre pris än vad man själv kan lyckas med. Om objektet är attraktivt kan mäklaren eventuellt ha intresserade köpare i sitt register som är beredda att betala "lite mer". Men alla mäklare klarar inte det och är ofta mer intresserade av en snabb affär till ett lägre pris.
Citera
2025-01-14, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Hur menar du ?
Det finns företag som sysslar med det här fotograferare. Cirkus 10k för att rigga med ljus och fota hemmet precis som när du ser en mäklar-annons.

Jag vill ta bort onödiga mellanhänder under processen som vill ta del av brödet när dom max förtjänar smulor.
Citera
2025-01-14, 14:10
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:

Det finns en ”mäklare light” du kan använda:

https://www.hemverket.se/?utm_source...SAAEgJsmPD_BwE

Vanliga mäklare erbjuder normalt också skrivjobb, dvs de upprättar avtal/köpebrev och sköter annat pappersarbete.

Annars går det såklart bra att sälja även utan någon av ovan två varianter. Dock inget jag skulle råda någon som saknar grundläggande kunskaper gällande bostadsöverlåtelser.

På minussidan:

- svårt att nå ut till köparna, dvs du får sämre betalt
- köparna kan känna sig otrygga utan mäklare vilket ger färre spekulanter
- svårt för dig att hantera t ex handpenning så hela likviden bör betalas på ett och samma tillfälle
- om det gäller fast egendom (dvs tomtmark med ev hus på) så finns det juridiska formkrav som är tvingande, exempelvis hur köpebrevet ska se ut
- risk för juridiska efterverkningar (se hur det gick för Ebba Busch som gjorde affär med en instabil äldre man), både köpare och säljare kan råka illa ut
- knepigt att teckna försäkring mot dolda fel
- är du van att tala med banken om hur lån ska hanteras?

Jag tror att snålheten kan bedra visheten i detta fall. Det förväntas av marknaden att en mäklare agerar mellanhand eftersom det brukar handla om höga belopp som människor inte är vana vid. Kanske 10 gånger värdet av din bil.

Att du stör dig på att en mäklare ser ”sliskig” ut är väl ett svagt argument. Välj i så fall en firma med mer lowkey-profil.
Senast redigerad av JymdKjam 2025-01-14 kl. 14:41.
Citera
2025-01-14, 14:16
Medlem
sebastian66s avatar
Om du är så snål så ska du inte sälja alls såklart.
Det en mäklare är en massa du inte ens vill lägga ner tid på. Sedan tror jag inte du har erfarenheten att snacka med banken skriva kontrakt.
Ta en massa bilder fixa visningar på olika dagar och tider.
Har för mig du har en form av försäkring med som en mäklare kan ge både dig och köparen.
Tar en mäklare kanske 3% det får man kanske överleva för att slippa det mesta arbetet.
Citera
2025-01-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
En duktig mäklare kan säkert sälja en fastighet till ett bättre pris än vad man själv kan lyckas med. Om objektet är attraktivt kan mäklaren eventuellt ha intresserade köpare i sitt register som är beredda att betala "lite mer". Men alla mäklare klarar inte det och är ofta mer intresserade av en snabb affär till ett lägre pris.

Det där är ju lögner som mäklare kör med för att lura folk att anlita dom.

Det mäklaren möjligen kan hjälpa till med som kan vara nyttigt är att vara en lite mer objektiv mellanhand, mellan köpare och säljare. Men det fungerar enbart om man går via stora mäklarbyråer som har sitt rykte att värna om.

De flesta om inte alla banker lär tydligen inte låna ut pengar för bostadsköp om en legitimerad mäklare inte är inblandad. Har jag hört.

Men köper man något skyffe i obygden med jordgolv, så kan förstås alla slanta upp köpeskillingen och mäklare behövs ej (och de är heller inte intresserade).

https://youtube.com/shorts/Zk-hmTopx...fyvkEl3qaC-0W2
Senast redigerad av PetterRetard 2025-01-14 kl. 14:56.
Citera
2025-01-14, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om du är så snål så ska du inte sälja alls såklart.
Det en mäklare är en massa du inte ens vill lägga ner tid på. Sedan tror jag inte du har erfarenheten att snacka med banken skriva kontrakt.
Ta en massa bilder fixa visningar på olika dagar och tider.
Har för mig du har en form av försäkring med som en mäklare kan ge både dig och köparen.
Tar en mäklare kanske 3% det får man kanske överleva för att slippa det mesta arbetet.

Men säg att man har en ganska attraktiv villa värd 8 miljoner enligt vad grannar sålt för nyligen och då är ändå 3% hela 240.000 kr. Det är omöjligt att det är 240 arbetstimmar a 1000 kr för att sälja villan.

Så helt klart blir det en oerhörd vinstmarginal för mäklaren att håva in.

Jag säljer själv och det är bara lata och okunniga människor som anlitar mäklare. Märker att många tänker att det är även ett måste för att en försäljning ska få laglig kraft.

Visst är det en del jobb med banken och lite även lite annat pappersarbete, men det är inte värre än att man faktiskt själv tar kontakt med banken och själv tar kommunikationen. Banken finns också där för att få igenom affären.

Svårigheten är väl mer att nå ut till folk som är intresserade att köpa villan, men vi lever i moderna tider och det finns liksom inga svårigheter att nå ut till många för en rimlig summa.

Även försäkringen kan du fixa själv från försäkringsbolaget precis som mäklaren gör, enda skillnaden är att mäklaren redan från början har ett telefonnr och kanske en kontaktperson.

Men folk är så lata. De fattar inte hur mycket pengar de förlorar. 240.000 är ju ändå ett års sparande för många.
Citera
2025-01-14, 15:00
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men säg att man har en ganska attraktiv villa värd 8 miljoner enligt vad grannar sålt för nyligen och då är ändå 3% hela 240.000 kr. Det är omöjligt att det är 240 arbetstimmar a 1000 kr för att sälja villan.

Så helt klart blir det en oerhörd vinstmarginal för mäklaren att håva in.

Jag säljer själv och det är bara lata och okunniga människor som anlitar mäklare. Märker att många tänker att det är även ett måste för att en försäljning ska få laglig kraft.

Visst är det en del jobb med banken och lite även lite annat pappersarbete, men det är inte värre än att man faktiskt själv tar kontakt med banken och själv tar kommunikationen. Banken finns också där för att få igenom affären.

Svårigheten är väl mer att nå ut till folk som är intresserade att köpa villan, men vi lever i moderna tider och det finns liksom inga svårigheter att nå ut till många för en rimlig summa.

Även försäkringen kan du fixa själv från försäkringsbolaget precis som mäklaren gör, enda skillnaden är att mäklaren redan från början har ett telefonnr och kanske en kontaktperson.

Men folk är så lata. De fattar inte hur mycket pengar de förlorar. 240.000 är ju ändå ett års sparande för många.

Om du vet vad du håller på med så är det helt okej, såklart!

Men om du t ex ska sälja din bostadsrätt så måste du kunna besvara eventuella frågor om föreningens ekonomi och verksamhet.

En fråga: Hur säkerställer du att köparen har finansiering? Köparens bank lär inte ge ut sådana uppgifter till en privatperson pga banksekretessen.
Citera
2025-01-14, 15:03
Avstängd
Citat:

Klart att man kan. Men din bostad kommer inte att synas. Boverket är undantaget. Skulle själv föredra att köpa av mäklare. Så priset kan påverkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in