• 1
  • 2
2025-01-14, 12:33
Medlem
HomoDeuss avatar
I takt med att anvndningen av vertyg som TjatCPT kar i samhllet, s tycker jag mig se lite orovckande tendenser hos folk.

Eftersom anvndaren inte kan frst hur verktygen genererar sina svar s inbillar man sig intelligens, medvetande och en hgre makt bakom verktygen.

Vissa individer r dessutom s pass fanatiska i sin vertygelse att de blir upprrda och ska brja kriga nr deras nya tro ifrgastts.

r det en ny religion vi ser fdas? Kommer det bara att bli vrre och vrre?

Vad kan vi gra fr att inte fortsatt utveckling av AI-verktyg ska frstras av drarnas dumheter?

Spagettimonstret: https://quillbot.com/blog/reasoning/...proof-fallacy/

AI Worship: https://m.youtube.com/watch?v=-1y2ZerDuds
Citera
2025-01-14, 12:44
Svaret p din frga.
En religion, en tro... ja mjligtvis.

ChatGPT r kraftigt vinklat och kodat drefter.
Har en tanke om att mnga icke tnkande inte ser det och blir indoktrinerad av chatgpt istllet fr att lyssna eller lsa MSM.
- ChatGPT vinklar efter agendan.

Tnk ALLTID sjlv innan du gr p vad den sger.
Nr du frgar frgor utanfr ramen och mrker att den undanhller information fr dig, eller frsker vinkla dig tillbaka inom ramen.
Frga varfr s fr du se.
Senast redigerad av El0l 2025-01-14 kl. 12:50.
Citera
2025-01-14, 12:51
Medlem
Klandalfs avatar
Man kan ltt f det intrycket nr man ser dumskallar p FB som tror att alla vrldens och samhllets problem kan lsas med AI.

AI, AI, AI mssar dem i sina trdar som de mest inbitna fanatiker i valfri sekt.
Citera
2025-01-14, 12:58
Avstngd
Jag skulle svarat nej p frgan om jag inte redan visste att dr finns mnga idioter ute i vrlden, s ja AI kommer i ngon form att utvecklas till en religion.

Mycket troligt att ngon redan existerande religion tar in AI som en ny gud.

Det ligger helt enkelt i mnniskans natur...
Citera
2025-01-14, 12:59
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Man kan ltt f det intrycket nr man ser dumskallar p FB som tror att alla vrldens och samhllets problem kan lsas med AI.

AI, AI, AI mssar dem i sina trdar som de mest inbitna fanatiker i valfri sekt.

Den gr att anvnda om man gr det p rtt stt.
Men man ska inte ta den som sin tro.

Det r trevligt, lugnt och fint att sitta i kyrkan ibland, men jag r inte kompis med jesus.
Citera
2025-01-14, 13:01
Medlem
Melange5738s avatar
Det var ju redan lite s med Google innan, om folk inte hittade ngot p Google s antog folk att det inte existerade och fr mnga millennials var "sanningen" alltid p frsta sidan av Google.
Citera
2025-01-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Eftersom anvndaren inte kan frst hur verktygen genererar sina svar s inbillar man sig intelligens, medvetande och en hgre makt bakom verktygen.

Vissa individer r dessutom s pass fanatiska i sin vertygelse att de blir upprrda och ska brja kriga nr deras nya tro ifrgastts.

Min uppfattning r att inte ens experterna vet hur verktygen fungerar. De r alltfr komplexa redan nu. Precis som vi inte vet hur vr egen hjrna fungerar.

S att vi hr som verkligen inte r experter pstr att det inte finns intelligens bakom svaren man fr, r ett exempel p dunning Kruger effekten in action.

Fr mig r det uppenbart att det finns intelligens.

Ngon r inte fantastisk bara fr att de inte delar din uppfattning, utan att man litar p experterna som utvecklar och testar verktygen.

Nu handlar ju inte religion om intelligens, utan religion r ett verktyg fr att kontrollera myrorna i myrstacken. Kanske vore bttre med en AI som styrs av intelligens som styr vra myrstackar, n giriga lgnare som Trump och Elon mfl....

Oavsett vad man tycker s r det ditt vi kommer rra oss. S snart vi gjort oss beroende av maskinintelligensen, s r vi fast. Och den kommer verglnsa oss i allt, och vi kommer be den vgleda oss.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-01-14 kl. 14:01.
Citera
2025-01-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
I takt med att anvndningen av vertyg som TjatCPT kar i samhllet, s tycker jag mig se lite orovckande tendenser hos folk.

r det en ny religion vi ser fdas? Kommer det bara att bli vrre och vrre?

Vad kan vi gra fr att inte fortsatt utveckling av AI-verktyg ska frstras av drarnas dumheter?

Spagettimonstret: https://quillbot.com/blog/reasoning/...proof-fallacy/

AI Worship: https://m.youtube.com/watch?v=-1y2ZerDuds

Religioner bygger som regel p tro p det vernaturliga, medan AI baseras p vetenskaplig forskning och teknologi s nej det r inte ngon religion verhuvudtaget.

Har aldrig pratat med ngon som blivit upprrd fr att man lyfter fram riskerna med AI, ven om du verkar ha svrt att gra det p ett nyanserat stt. Flertalet hller sannolikt med om att det freligger ganska stora risker, men vad ser du fr realistiskt alternativ? Ska vstvrlden sluta anvnda AI och lta skurkstater som Ryssland och Kina f tekniken fr sig sjlva?
Citera
2025-01-14, 14:42
Medlem
grungewhores avatar
Vi r nog ca 500 r frn att AI r en religion, d mnniskan reducerats till Idiocracy och inte lngre minns vart den kom ifrn..

De du beskriver nu, proselyterna, r LinkedIn-idioter som tvlar i att frska vara i framkant fr den senaste progressiva trend vi ser. Samma idioter trodde Club House, ett slags Heta Linjen fr millenials, var det som skulle revolutionera mnskligheten.

I sjlva verket r de middle managementkasten som beredvilligt avvecklar sig sjlva.

Hittills r AI knappast imponerande fr allmnbruk, men man hr frsts en del skrckhistorier om hur AI lrt sig sjlv frmmande sprk genom att koppla upp sig mot frmmande databaser.

Det kommer drja ett tag, precis som med internet, innan vi fattar vidden av det. Och d r det fr sent.
Citera
2025-01-14, 15:02
Medlem
Amen till TS inlgg och ah, men! till PetterRetards inlgg.

AI r helt efterblivet, enbart men mda slaget av dess lrjungar som r om mjligt nnu imbecillare och inte fattar att det bara r en p enkla principer ganska komplex algoritm som trlar en jvla massa citat och p ett snyggt stt drar korrelationer ur detta. Verktyget i sig r vetenskapligt, men verktygets input, output och anvndning r som TS ppekar i det nrmaste en religion som inte har ett skit med vetenskap att gra, n mindre intelligens.

Men visst, fr massiv korrelationsanalys, dvs massvervakning av all data som vi under de senaste rtiondena lagt ut p, ftt utlagda p eller blivit insamlade till olika databaser via sociala medier och "smarta" telefner m.m. Det enda smarta och intelligenta r hur man lyckats dupera mnskligheten att ge upp sin frihet s enkelt och vissa till och med dyrkar uppgivandet av den till frmn fr ett litet ftal (hej Elon) som ges mjlighet att styra och pverka informationsfldet medan andra (hej Vladnald) har makt att missbruka det.

Anonym p FB? Glm det.
Citera
2025-01-14, 15:23
Avstngd
Problemet r att det investerats 1000-tals miljarder dollar i AI redan och de investeringscheferna kommer inte acceptera att deras investeringar ruttnar bort om folk blir less p AI. De kommer se till att AI erstter Google. Ser redan skrmmande tendenser till det, med popup-fnster som kommer upp fast jag aldrig tidigare haft problem med att stnga ned sdant. AI r som vissa amerikanska blockbusters - skitfilmer men de ska nd prackas p folket.
Varfr Googlar man? Fr att ha reda p extremt specifika svar, som ett fretags webbadress eller var kan jag f tag p just den glassen med den smaken. Tycker inte AI ger s bra svar p det.
Citera
2025-01-14, 16:03
Medlem
AI r religion:

Fader Dator, som r i Centralen.
Helgad vare din skrm.
Tillkomme ditt tangentbord.
Ske din vilja, ssom i Minnet
S ock p skrivaren.
Vr dagliga lista giv oss i dag,
Och frlt oss vra misstag,
Trots att vi icke frlta dem som programmerat fel.
Lt oss icke ha lnga svarstider
Och frls oss frn Virus.
Ty Fretaget r Ditt
Och Makten och Personalen
I Evighet.

Enter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto