Citat:
Ursprungligen postat av
Arvidos
Uppenbart ser man globalt (iallafall här i Sverige och USA samt övriga delar i Europa) denna jargong att betala sina anställda skitlöner eller ingen löneutveckling alls så att VDn kan ta ut tre miljoner i lön årsvis och det enda förmånen man får är att få äta pizza på särskilda fredagar EFTER arbetstid och sedan framstå som god för att du fick en gratis middag.
Hur kan man ändra på detta? Hade jag varit VD hade jag försökt något som att ge alla ett presentkort värt 5000 kr på flygresor så att de kan eventuellt göra en weekend med sin kompis någonstans.
Jag är VD och jag vill dela vinst med alla anställda men det är i princip omöjligt att göra det genom löneökningar. Kostnaden för att ge någon lite högre lön är astronomisk. Och det går inte att sänka om det går sämre.
Ett presentkort på 5000 är ju ingenting och det är inte enkelt att ta som en kostnad. En middag däremot är en perfekt avdragsgill kostnad.
Så.. Problemet är inte din VD eller företagets ägare, det är skattesystemet och politikerna som vi röstar fram som gör det omöjligt att belöna anställda ekonomiskt.