• 1
  • 2
2025-01-14, 11:29
Medlem
Hej,

Har funderat lite på vad folk har för passiva inkomster bortsett ifrån det "vanliga" börsen, osv.
Även om ni har någon sidosyssla utöver ert vanliga arbete kan vara interesant att höra om.

Berätta gärna om ni har någon!
Senast redigerad av Adhonores 2025-01-14 kl. 11:33.
2025-01-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Hej,

Har funderat lite på vad folk har för passiva inkomster bortsett ifrån det "vanliga" börsen, osv.
Även om ni har någon sidosyssla utöver ert vanliga arbete kan vara interesant att höra om.

Rätt tråkiga: utdelning och hyra. Inte så mycket, får väl in 100-150 per månad så jag behöver fortfarande jobba. Planen är att dubbla det (plus inflation) inom fem år för att sluta jobba 9-5.
2025-01-14, 12:24
Medlem
NyaHenriksss avatar
Köper o säljer säsongsprodukter.
Vinterprodukter är billiga på vår o sommar, säljs dyrt på vintern.
Sommarprodukter är billiga på höst o vintern, säljs dyrt på sommaren.
2025-01-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Köper o säljer säsongsprodukter.
Vinterprodukter är billiga på vår o sommar, säljs dyrt på vintern.
Sommarprodukter är billiga på höst o vintern, säljs dyrt på sommaren.

Det är väl knappast passiv inkomst, det är ju en stor del av att många företag gör
2025-01-14, 13:12
Medlem
5% Ränta.
Hyres intäkter.
2025-01-14, 13:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

Vad menar du med "passiva inkomster"? Vad för sorts sidosyssla skulle kunna vara passiv menar du? Passiva inkomster innebär ju att du inte behöver göra något för att de ska trilla in.

Intäkter som nämns i tråden, ex hyresintäkter och att köpa och sälja produkter är knappast passiva.
2025-01-14, 13:41
Medlem
Halvpassiv. Lite oregelbundet, vid uppstarter av steg kan det vara 8 timmar på en vecka, sedan kan det vara inget jobb för mig t o m i månader då de vet vad de ska göra - eller vi väntar på tillstånd. Så i genomsnitt 1 - 2 timmar per vecka efter vi registrerat.
En inhemsk sköter våra två småföretag på plats i SOAsien, jag bara lär upp honom lite gällande företagsledning - han kan "jobbardelen" redan - och jag kollar lite om de följer planerna.
2025-01-14, 13:48
Avstängd
Har inga egna, men en släkting har royalty på skrivna böcker samt att hon är en av
tonsättarna av en låt så hon får även stimpengar.

Allt går in i hennes EF och tas ut som lön.
2025-01-14, 13:59
Medlem
Aktieutdelning 135k (2024)
2025-01-14, 14:04
Medlem
Främsta källan av rent passiva inkomster är från tidigare investeringar i aktier och fonder.

De flesta andra "passiva" inkomster kräver ju någon form av aktivitet, även om det är utanför en anställning och ger då extra pengar.
2025-01-14, 14:48
Medlem
Dundersnubbens avatar
Utdelning och ränta. Men verkligen inga stora pengar, typ 30k förra året. Skulle behöva några miljoner för att det ska märkas.
2025-01-14, 15:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Hej,

Driver ett fastighetsbolag på sidan av. Enkelt om man inte har tummen mitt i. Hyr ut, fakturera, byt en kyl ibland, måla en vägg på sommaren osv. Branschen är klockren just nu när det är brist på lägenheter...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in