Citat:
Ursprungligen postat av
Lappaz
Tanken är att elden ska kunna värma länge. Har läst om dakota fire hole - men de värmer inget vidare.
Själv är jag van att ha värme runt omkring mig gärna 25 plus grader eller mer.
Någon som har bra förslag till ordentliga eldar?
Det är som regel inte bra att elda inomhus, men vi har i Sverige väldigt bra utvecklad teknik via kaminen som är energieffektiv. Allt man behöver då är att skaffa sig tillräckligt med ved av god kvalitet.
Det kan bli riktigt varmt och skönt om man så vill.
Det finns även väl utvecklad teknik genom bastu-installationer, men det är kanske inte så skönt sitta där långa perioder då det blir lite för varmt.
Ute i det vilda så skulle jag vilja tipsa om indianernas teknik för att ha en brasa inomhus. Det är inte så hälsosamt som den svenska lösningen men verkade fungera.
Att elda inomhus är inte att rekommendera. Eldar man utomhus så har man nackdelen att elden värmer medan man känner av kylan från de övriga sidorna. Man kanske kan lyxa sig med fyra brasor isådana fall eller helt enkelt ha varma kläder på sig.
Sedan finns det olika tekniker för att hålla liv i elden längre tid, även för att få till en bra brasa för att laga mat. Sök på youtube. Det är ofta ganska enkla lösningar där man skyddar elden inuti en rejäl vedstock och liknande, kräver bara att man förbereder det hela. En del gräver hål i marken för att uppnå liknande effekt att skydda elden eller snarare glöden. Men då är värmen mer riktad, det är inte lika effektivt om man vill värma upp sig själv.
Så, i krig är det numera så att fienden ser dig överallt. Drönare finns överallt. Det är inte så bra att ha rök som bolmar eller eld som avger massa ljus, så i krig skulle jag nog satsa på elbatterier och eluppvärmda kläder eller andra liknande lösningar som inte avger rök för att inte frysa ihjäl vid fronten. Finns en del små förpackningar som man kan bryta och den kemiska lösningen blandas och avger då värme under några timmar utan att lämna rök eller ljus ifrån sig.