• 1
  • 2
2025-01-14, 10:55
Medlem
Tanken är att elden ska kunna värma länge. Har läst om dakota fire hole - men de värmer inget vidare.
Själv är jag van att ha värme runt omkring mig gärna 25 plus grader eller mer.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=...7&opi=89978449

Någon som har bra förslag till ordentliga eldar?
Senast redigerad av Lappaz 2025-01-14 kl. 10:57.
Citera
2025-01-14, 10:57
Medlem
Klandalfs avatar
Svensk fackla

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swedish_torch
Citera
2025-01-14, 11:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Tanken är att elden ska kunna värma länge. Har läst om dakota fire hole - men de värmer inget vidare.
Själv är jag van att ha värme runt omkring mig gärna 25 plus grader eller mer.

Någon som har bra förslag till ordentliga eldar?

Det är som regel inte bra att elda inomhus, men vi har i Sverige väldigt bra utvecklad teknik via kaminen som är energieffektiv. Allt man behöver då är att skaffa sig tillräckligt med ved av god kvalitet.

Det kan bli riktigt varmt och skönt om man så vill.

Det finns även väl utvecklad teknik genom bastu-installationer, men det är kanske inte så skönt sitta där långa perioder då det blir lite för varmt.

Ute i det vilda så skulle jag vilja tipsa om indianernas teknik för att ha en brasa inomhus. Det är inte så hälsosamt som den svenska lösningen men verkade fungera.

Att elda inomhus är inte att rekommendera. Eldar man utomhus så har man nackdelen att elden värmer medan man känner av kylan från de övriga sidorna. Man kanske kan lyxa sig med fyra brasor isådana fall eller helt enkelt ha varma kläder på sig.

Sedan finns det olika tekniker för att hålla liv i elden längre tid, även för att få till en bra brasa för att laga mat. Sök på youtube. Det är ofta ganska enkla lösningar där man skyddar elden inuti en rejäl vedstock och liknande, kräver bara att man förbereder det hela. En del gräver hål i marken för att uppnå liknande effekt att skydda elden eller snarare glöden. Men då är värmen mer riktad, det är inte lika effektivt om man vill värma upp sig själv.

Så, i krig är det numera så att fienden ser dig överallt. Drönare finns överallt. Det är inte så bra att ha rök som bolmar eller eld som avger massa ljus, så i krig skulle jag nog satsa på elbatterier och eluppvärmda kläder eller andra liknande lösningar som inte avger rök för att inte frysa ihjäl vid fronten. Finns en del små förpackningar som man kan bryta och den kemiska lösningen blandas och avger då värme under några timmar utan att lämna rök eller ljus ifrån sig.
Citera
2025-01-14, 11:11
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Ugh.
Rysk man gör stor eld och fryser.
Svensk man gör liten eld och värmer sig.
Ugh.
Citera
2025-01-14, 11:15
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så, i krig är det numera så att fienden ser dig överallt. Drönare finns överallt. Det är inte så bra att ha rök som bolmar eller eld som avger massa ljus, så i krig skulle jag nog satsa på elbatterier och eluppvärmda kläder eller andra liknande lösningar som inte avger rök för att inte frysa ihjäl vid fronten. Finns en del små förpackningar som man kan bryta och den kemiska lösningen blandas och avger då värme under några timmar utan att lämna rök eller ljus ifrån sig.

Rök och ljus är inte största problemet när det gäller drönare. Det är värmesignaturen.
Citera
2025-01-14, 11:20
Medlem
Citat:
Det är som regel inte bra att elda inomhus, men vi har i Sverige väldigt bra utvecklad teknik via kaminen som är energieffektiv. Allt man behöver då är att skaffa sig tillräckligt med ved av god kvalitet.

Det kan bli riktigt varmt och skönt om man så vill.

Det finns även väl utvecklad teknik genom bastu-installationer, men det är kanske inte så skönt sitta där långa perioder då det blir lite för varmt.

Ute i det vilda så skulle jag vilja tipsa om indianernas teknik för att ha en brasa inomhus. Det är inte så hälsosamt som den svenska lösningen men verkade fungera.

Att elda inomhus är inte att rekommendera. Eldar man utomhus så har man nackdelen att elden värmer medan man känner av kylan från de övriga sidorna. Man kanske kan lyxa sig med fyra brasor isådana fall eller helt enkelt ha varma kläder på sig.

Sedan finns det olika tekniker för att hålla liv i elden längre tid, även för att få till en bra brasa för att laga mat. Sök på youtube. Det är ofta ganska enkla lösningar där man skyddar elden inuti en rejäl vedstock och liknande, kräver bara att man förbereder det hela. En del gräver hål i marken för att uppnå liknande effekt att skydda elden eller snarare glöden. Men då är värmen mer riktad, det är inte lika effektivt om man vill värma upp sig själv.

Mina tankar är att dagtid göra upp en eld samt värma stenar i elden , vid kvällen sprida ut dem och täcka dessa varma stenar med kvistar/granris , därpå lägga sig - då borde man ha värme minst 12 timmar. Kanske man kan få som tak över sig någon presening eller liknande.

Ja , vad säger detta er ?
Kan man fortsätta vandra dagen efter eller bör man börja gräva ner sin varma stenar bädd och börja överleva ?
Dag 2 kan man kanske börja med att sätta upp fällor för eventuella djur - som söker sig till värme på natten.

Jag har många tankar.
Citera
2025-01-14, 11:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Rök och ljus är inte största problemet när det gäller drönare. Det är värmesignaturen.

Krävs lite mer avancerad teknik för det, men ja, även värmen syns ju med modern teknik. Faktiskt så till den grad att man lättare ser manskapet nattetid än dagtid, så i krig måste man framöver även dölja sin egen kroppsvärme.
Citera
2025-01-14, 11:45
Medlem
Citat:
Krävs lite mer avancerad teknik för det, men ja, även värmen syns ju med modern teknik. Faktiskt så till den grad att man lättare ser manskapet nattetid än dagtid, så i krig måste man framöver även dölja sin egen kroppsvärme.
Går varma stenar fet bort då, fast det brukar ju brinna lite varstans i krigsmiljö så nära en annan eld - är ju ett slags camouflage.

Senast redigerad av Lappaz 2025-01-14 kl. 11:55.
Citera
2025-01-14, 11:55
Avstängd
Citat:
Går varma stenar fet bort då, fast det brukar ju brinna lite varstans i krigsmiljö så nära en annan eld - är ju ett slags camouflage.

Ärligt så får jag nog läsa på lite hur man döljer sig själv för drönare och annan modern utrustning som letar efter värmesignaturer. Känns som att det kan bli viktig kunskap i ett kommande krig.
Citera
2025-01-14, 12:04
Medlem
F.Hansens avatar
Vad är sammanhanget förutom krig, ute, inne, under hot i närimrådet etc. Otroligt luddig trådstart.
Citera
2025-01-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Vad är sammanhanget förutom krig, ute, inne, under hot i närimrådet etc. Otroligt luddig trådstart.
I grunden är tanken överlevnad (i extrem miljö) så all information är relevant.

Senast redigerad av Lappaz 2025-01-14 kl. 12:18.
Citera
2025-01-14, 12:16
Medlem
Citat:
I grunden är tanken överlevnad (i extrem miljö) så all information är relevant.

Youtuba outdoor boys och se hur han gör. Han började sin kanal för att filma ungarna och han på hiking men har utvecklat sig till hur man kan göra i väldigt extrama miljöer. Han fixar käk, torkar kläderna, ved..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in