• 1
  • 2
2025-01-14, 10:23
Medlem
Var med om en otäck olycka här nyligen. Hade en bil med förare som jag i efterhand undrar om den inte var påtänd eftersom vederbörande låg precis i arslet på mig på en 2+1 väg. Var 80 på sträckan och halt så låg väl på 70-80. Försöker vid upprepade tillfällen få bilen bakom att "back off", bromsar några gånger men slutar med att bilen tänder helljuset och har det tänt i nån km till. Bilen försöker vid flera tillfällen ta sig förbi trots att det är vajerräcke på sidan.

Tänker mer att jag retat upp föraren som kanske vill preja mig så jag vill bara bli av med idioten så fort som möjligt. Kommer då till en rondell där bilen bakom inte ger något tecken så jag utgår från att den tänker köra rakt fram, jag tar av till höger. Det är då bilen bakom fortsätter köra efter mig, och trots att det nu är fritt fram kör bilen inte om.

Så jag letar efter första bästa väg att köra in på och kommer direkt till en korsning där ena vägen går rätt in i skogen och andra till ett upplyst samhälle-ish.

Blinkar då vänster, idioten är fortfande bakom. Jag saktar in och börjar svänga, då väljer bilen bakom att köra om på vänster sida så vi kolliderar, men bilen väljer att dra vidare.

Nu har jag googlat på det här och verkar som det är oklart vem som kan anses vållande. Jag agerade ju mer eller mindre i nödvärn eller vad jag ska kalla det med tanke på den situation som uppstod. Jag hade kunnat svängt in till höger men hade den här bilen velat mig illa hade den kört efter mig där och prejat mig ner i diket eller stoppat mig och gjort annat utfall, det var min tanke då.

Har varit med om bilar förr som kört nära men de brukar fatta vinken när man bromsar in. Den här skulle fram till varje pris, den sket uppenbart i om någon annan skadades eller inte.

Nu är jag i regel ytterst försiktig vid vänstersväng överlag, det här blev ju en stressituation som urartade pga bakomvarandes beteende.

Nu ville mitt försäkringsbolag avgöra frågan vem som är vållande. Finns ju ingen motpart än eftersom bilen stack iväg. (Tveksamt om den någonsin kommer hittas om inte vederbörande hör av sig.)
Citera
2025-01-14, 10:34
Medlem
Fartarallts avatar
Han låg bakom och du kommer "från höger" Tror inte du blir vållande.
Citera
2025-01-14, 11:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Var med om en otäck olycka här nyligen. Hade en bil med förare som jag i efterhand undrar om den inte var påtänd eftersom vederbörande låg precis i arslet på mig på en 2+1 väg. Var 80 på sträckan och halt så låg väl på 70-80. Försöker vid upprepade tillfällen få bilen bakom att "back off", bromsar några gånger men slutar med att bilen tänder helljuset och har det tänt i nån km till. Bilen försöker vid flera tillfällen ta sig förbi trots att det är vajerräcke på sidan.

Tänker mer att jag retat upp föraren som kanske vill preja mig så jag vill bara bli av med idioten så fort som möjligt. Kommer då till en rondell där bilen bakom inte ger något tecken så jag utgår från att den tänker köra rakt fram, jag tar av till höger. Det är då bilen bakom fortsätter köra efter mig, och trots att det nu är fritt fram kör bilen inte om.

Så jag letar efter första bästa väg att köra in på och kommer direkt till en korsning där ena vägen går rätt in i skogen och andra till ett upplyst samhälle-ish.

Blinkar då vänster, idioten är fortfande bakom. Jag saktar in och börjar svänga, då väljer bilen bakom att köra om på vänster sida så vi kolliderar, men bilen väljer att dra vidare.

Nu har jag googlat på det här och verkar som det är oklart vem som kan anses vållande. Jag agerade ju mer eller mindre i nödvärn eller vad jag ska kalla det med tanke på den situation som uppstod. Jag hade kunnat svängt in till höger men hade den här bilen velat mig illa hade den kört efter mig där och prejat mig ner i diket eller stoppat mig och gjort annat utfall, det var min tanke då.

Har varit med om bilar förr som kört nära men de brukar fatta vinken när man bromsar in. Den här skulle fram till varje pris, den sket uppenbart i om någon annan skadades eller inte.

Nu är jag i regel ytterst försiktig vid vänstersväng överlag, det här blev ju en stressituation som urartade pga bakomvarandes beteende.

Nu ville mitt försäkringsbolag avgöra frågan vem som är vållande. Finns ju ingen motpart än eftersom bilen stack iväg. (Tveksamt om den någonsin kommer hittas om inte vederbörande hör av sig.)

Jag missuppfattar nog något, för jag förstår inte hur du skulle kunna vara vållande. Om jag fattar dig rätt gjorde du en tillåten vänstersväng i enkelfilig fyrvägskorsning? Han körde alltså om i motsatt körfält? Varför skulle du kunna vara anses vållande? Eftersom du hade påbörjat svängen körde han alltså om dig i korsningen?
Citera
2025-01-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag missuppfattar nog något, för jag förstår inte hur du skulle kunna vara vållande. Om jag fattar dig rätt gjorde du en tillåten vänstersväng i enkelfilig fyrvägskorsning? Han körde alltså om i motsatt körfält? Varför skulle du kunna vara anses vållande? Eftersom du hade påbörjat svängen körde han alltså om dig i korsningen?
Stämmer.

Vanlig landsväg, korsning. Precis. Hade han kört om innan hade jag aldrig gjort den manövern.

Lyfte frågan på en Discord-server och blev utpekad som vållande eftersom jag inte skulle ha svängt med en bil bakom.

https://www.temp-image.com/cz0haGrXbnDeZbv
Citera
2025-01-14, 11:55
Medlem
Citat:
Stämmer.

Vanlig landsväg, korsning. Precis. Hade han kört om innan hade jag aldrig gjort den manövern.

Lyfte frågan på en Discord-server och blev utpekad som vållande eftersom jag inte skulle ha svängt med en bil bakom.

Fattar inte, man får väl inte köra om i en korsning, hur kan dom då tycka att du är vållande?
Citera
2025-01-14, 11:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Han låg bakom och du kommer "från höger" Tror inte du blir vållande.

Citat:
Man blir vållande om man svänger vänster och krockar. Problemet är ju nu att du inte vet vem motparten är och då får du en rejäl uppförsbacke med försäkringen.
Har du helförsäkring kommer ditt bolag hjälpa dig, har du bara halv eller trafik får du driva ärendet själv.
Citera
2025-01-14, 13:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Fattar inte, man får väl inte köra om i en korsning, hur kan dom då tycka att du är vållande?

Man får visst köra om i korsning om det är på huvudled.

Här handlar det om en vänstersväng och då är den svängande ansvarig för att det kan ske på ett säkert sätt. TS kommer ses som vållande.

Sen om den andra bilen betett sig totalt jävla vårdslöst som TS hävdar så kan det bli annorlunda. Men hur ska TS kunna bevisa det? Om bakåtriktad dashcam finns kan det gå!
Citera
2025-01-14, 13:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Man blir vållande om man svänger vänster och krockar. Problemet är ju nu att du inte vet vem motparten är och då får du en rejäl uppförsbacke med försäkringen.
Har du helförsäkring kommer ditt bolag hjälpa dig, har du bara halv eller trafik får du driva ärendet själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Här handlar det om en vänstersväng och då är den svängande ansvarig för att det kan ske på ett säkert sätt. TS kommer ses som vållande.

Sen om den andra bilen betett sig totalt jävla vårdslöst som TS hävdar så kan det bli annorlunda. Men hur ska TS kunna bevisa det? Om bakåtriktad dashcam finns kan det gå!

Citat:

Dummaste jag hört. Det är förbjudet att göra en omkörning (på vänster sida) när framförvarande bil ska svänga vänster. Du får inte heller köra om till vänster i en korsning. Detta är ju helt självklart, men jag lägger ändå in källor nedan:

Citat:
Omkörning är förbjuden
när den framförvarande föraren gett tecken som visar att denne tänker köra om annat fordon eller av annat skäl föra sitt fordon åt vänster

(3 kap 40 § Trafikförordningen)

Citat:
Omkörning av andra fordon än tvåhjulingar utan sidovagn får inte ske strax före eller i vägkorsning, utom

när omkörningen ska ske till höger
trafiken i korsningen regleras av polisman eller genom trafiksignal
när det framgår av vägmärke eller annat förhållande att förare på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt
Omkörning får inte heller ske strax före eller i plankorsning, utom när korsningen är försedd med bommar eller en vanlig trafiksignalanläggning. Omkörning får inte heller ske där sikten vid backkrön eller i kurva är skymd, om inte körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka det inte får finnas mötande trafik. (3 kap 39 § Trafikförordningen)
Citera
2025-01-14, 13:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Dummaste jag hört. Det är förbjudet att göra en omkörning (på vänster sida) när framförvarande bil ska svänga vänster. Du får inte heller köra om till vänster i en korsning. Detta är ju helt självklart, men jag lägger ändå in källor nedan:

Du läser inte det du länkar till ens. Där står att omkörning i korsning inte får göras, UTOM "när det framgår av vägmärke eller annat förhållande att förare på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt". Alltså om man är på huvudled.

Sedan har vi "26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

Så visst är det förbjudet att köra om (på vänster sida) om någon visar att den ska svänga vänster. Men den som svänger vänster har det tunga ansvaret att se till att det kan ske säkert. Bara att du googlar så ser du att det är så försäkringsbolagen/polisen tolkar det. Som jag skrev så kan den andra bilen ses som vållande om den varit väldigt vårdslös. Men hur ska TS bevisa det?
Senast redigerad av Hurt-Åke 2025-01-14 kl. 13:34.
Citera
2025-01-14, 13:34
Medlem
Citat:
Du behöver länka till försäkringsbolagets bedömningar. Det var det som var frågan i ta. Det är också förbjudet att svänga utan att vara 100% säker på att det är fritt. Alltså har båda gjort något som inte är tillåtet. Bolaget kommer med all säkerhet att döma den som svängt som vållande till olyckan.
Citera
2025-01-14, 16:39
Medlem
Den som svänger vänster har skyldighet
att göra den på säkert sätt.
Citera
2025-01-14, 17:06
Medlem
Citat:

Hmm. https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar...g-pa-huvudled/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in