Citat:
Ursprungligen postat av
PeterParkarbetare
I det naiva, politiskt korrekta okay-dokaylandet Sverige så ska allting vara offentligt, oavsett vad.
Folks namn och address,också.
Detta är för mig absurt eftersom jag då inte hade vågat vittna om jag visste att livsfarliga gangsters kan gå in på t ex ratsit och se var jag och de mina bor nånstans, och komma hem till mig/oss och ha ihjäl mig/oss.
Vad tycker ni?
Är offentighetsprincipen en av huvudanledningarna att de kriminella har Sverige i ett järngrepp om pungkulorna, så att det enda folk vågar göra är att hålla käften och låta packet operera ifred?
Ja, säger jag.
Vad säger ni ?
Nu kommer anonyma vittnen som alternativ om det är vad du är rädd för.
Vad jag är mer oroad för och ser idioti på är delvis offentlighetsprincipen i den mening att gangsters kan kolla upp vem som helst och dess egendom, inkomst, fastigheter, arbete, skatt de betalar , adress osv
Sen göra en lista eller ge sig på den rikaste personen contra lättaste personen att råna eller gå på för pengar. Sen gör fy fan Expressen/Aftonbladet detta genom att ge kriminella silver fat med informationen dock. Hela tiden kommer: De rikaste där du bor, kommun efter kommun osv där allt står. Du kan ge fan på att kriminella sitter och granskar de listorna för möjliga offer.
Risk, jobb vs möjlig utbetalning är sjukt värt för dessa individer. Värsta fall så kanske man lämnar med en dyr klocka eller i bättre fall en stor överföring av krypto och smycken.
Offentlighetsprincipen kom fram för medborgarnas rätt att ha insikt i staten; men det ända jag ser är att det gör medborgare till mål. Att vem som helst kan kolla vad som helst om varandra; även om det är så pass att det används med syfte att begå brott mot personens egendom verkar staten inte se några problem med. Sjukt. Så länge detta land har så mycket kriminalitet och brott som sker likt detta så borde offentlighetsprincipen pausas. Den var skapad i en annan tid; likt de flesta i Sverige. Den var inte skapad för denna typ av kriminellt samhälle