• 1
  • 2
2025-01-13, 19:41
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Förlåt min hårda ton. Men detta med att märka ord, eller lägga en massa tid på att förklara vad ord betyder...

I artikeln nedan uttrycker utrikesminister Malmer Stenegård att hon vill avskaffa ordet hybridkrig, eftersom hon tror att folk inte förstår vad det betyder:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ga-hybridkrig/

Istället för "Rysslands hybridkrig" vill hon använda det mycket längre uttrycket "fientliga handlingar från främmande makt."

Nu undrar jag:

1. Är det någon som inte fattar att ett hybridkrig är detsamma som fientliga handlingar?

2. Är det någon som inte fattar att Ryssland är en främmande makt? 😆

3. Är människan efterbliven?

"Rysslands hybridkrig" har FEM stavelser.

"Fientliga handlingar från främmande makt" har mer än dubbelt så många stavelser, hela TOLV stycken. Dessutom har uttrycket den enorma nackdelen att det inte specificerar vilken främmande makt man talar om. Det innebär att folk kan bli förvirrade samt att man måste lägga ännu mer tid på att förklara vad fan man dillar om!

Ordmärkeri alltså... anser ni här på Flashback att detta är rätt läge att märka ord?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-13 kl. 20:18.
Citera
2025-01-13, 19:44
Medlem
leachs avatar
Nu är hon inte försvarsminister
Citera
2025-01-13, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll

1. Är det någon som inte fattar att ett hybridkrig är detsamma som fientliga handlingar?

Självklart fattar en och annan dum svenne i stugorna inte vad det ordet betyder och sen har vi fler som inte ens kvalar in som dum svenne.
Citera
2025-01-13, 19:48
Medlem
Om du nu skall kritisera en minister kan du väl ändå ta reda på först vilket departement som vederbörande tillhör.
Citera
2025-01-13, 19:50
Medlem
Citat:
Förlåt min hårda ton. Men detta med att märka ord, eller lägga en massa tid på att förklara vad ord betyder...

I artikeln nedan uttrycker försvarsminister Malmer Stenegård att hon vill avskaffa ordet hybridkrig, eftersom hon tror att folk inte förstår vad det betyder:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ga-hybridkrig/

Istället för "Rysslands hybridkrig" vill hon använda det mycket längre uttrycket "fientliga handlingar från främmande makt."

Nu undrar jag:

2. Är det någon som inte fattar att Ryssland är en främmande makt? 😆

3. Är människan efterbliven?

"Rysslands hybridkrig" har FEM stavelser.

"Fientliga handlingar från främmande makt" har mer än dubbelt så många stavelser, hela TOLV stycken. Dessutom har uttrycket den enorma nackdelen att det inte specificerar vilken främmande makt man talar om. Det innebär att folk kan bli förvirrade samt att man måste lägga ännu mer tid på att förklara vad fan man dillar om!

Ordmärkeri alltså... anser ni här på Flashback att detta är rätt läge att märka ord?

Stenergard.
Hon är utrikesminister…
Citera
2025-01-13, 20:07
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Nu är hon inte försvarsminister

Tack för påpekandet!
Citera
2025-01-13, 20:12
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Om du nu skall kritisera en minister kan du väl ändå ta reda på först vilket departement som vederbörande tillhör.

Jag blandade ihop det, tog uppgifterna direkt från artikeln men läste väl fel nånstans 🙂 åtgärdat. Jag har egentligen inget som helst intresse för nissarna som sitter i riksdag och regering.

Däremot reagerar jag ibland över deras brist på intelligens och begåvning, och skriver gärna om det!

Om du hade väckt mig mitt i natten och frågat om namnet på våra ministerar hade jag nog inte kunnat nämna en enda förutom statsministern. De är puppets i mina ögon. Jag tror knappast att Ulf Kristersson styr Sverige, om du förstår vad jag menar.

Och jag vet knappt vad partiledarna heter, för jag bryr mig verkligen inte. De jag känner till namnet är Nooshie, Jimmie och Magdalena Andersson som jag gissar fortfarande leder socialdemokraterna.

Jag vet också att Maggan Anderson är socialförsäkringsminister eller något liknande, men hon kan ju lika gärna få en ny titel i morgon. Who cares?

Har aldrig hört talas om Stenegsrd tidigare och vet ingenting om henne. Men nu vet jag iaf att hon är skåning, och ordmärkare 🙂
Citera
2025-01-13, 20:16
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Stenergard.
Hon är utrikesminister…

Tack för påpekandet. Åtgärdat!

Och om jag hade sett henne som en viktig person hade jag säkert ändrat stavningen på hennes namn också 🙂

Hennes titel för dagen är dock inte huvudämnet här i tråden.
Citera
2025-01-13, 20:18
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Självklart fattar en och annan dum svenne i stugorna inte vad det ordet betyder och sen har vi fler som inte ens kvalar in som dum svenne.

Och du tror att dessa intellektuellt utmanade personer förstår uttrycket "fientliga handlingar från främmande makt"..? 😉
Citera
2025-01-13, 20:31
Medlem
Citat:
Jag blandade ihop det, tog uppgifterna direkt från artikeln men läste väl fel nånstans 🙂 åtgärdat. Jag har egentligen inget som helst intresse för nissarna som sitter i riksdag och regering.

Däremot reagerar jag ibland över deras brist på intelligens och begåvning, och skriver gärna om det!

Om du hade väckt mig mitt i natten och frågat om namnet på våra ministerar hade jag nog inte kunnat nämna en enda förutom statsministern. De är puppets i mina ögon. Jag tror knappast att Ulf Kristersson styr Sverige, om du förstår vad jag menar.

Och jag vet knappt vad partiledarna heter, för jag bryr mig verkligen inte. De jag känner till namnet är Nooshie, Jimmie och Magdalena Andersson som jag gissar fortfarande leder socialdemokraterna.

Jag vet också att Maggan Anderson är socialförsäkringsminister eller något liknande, men hon kan ju lika gärna få en ny titel i morgon. Who cares?

Har aldrig hört talas om Stenegsrd tidigare och vet ingenting om henne. Men nu vet jag iaf att hon är skåning, och ordmärkare 🙂

Apropå efterblivet. Det tillhör väl ändå allmänbildningen att kunna namnen på våra respektive ministrar.
Citera
2025-01-13, 20:49
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Apropå efterblivet. Det tillhör väl ändå allmänbildningen att kunna namnen på våra respektive ministrar.

Det kan man tycka. Men jag är lite udda av mig... Jag tänker på mitt eget sätt. Jag kan läsa 1000-sidiga böcker om världspolitik, men jag fäster ingen jättestor vikt vid vad folk heter eftersom jag sällan ser enskilda personer som "det viktiga" utan mer händelser, tendenser och samband.

Jag jobbar väldigt mycket mot korruption och hyckleri. Donald Trump är en viktig person i min tankevärld. Vad hans ministrar heter har jag ingen aning om, men Musk är ju onekligen en nyckelfigur 🙂

Magdalena Andersson känner jag till mest för att media har skrivit så mycket om henne, men som person är hon totalt oviktig. Hon är som en kopia av Lena Hallonkvist, hennes blonda sosse-föregångare. Jag ser Maggan endast som en kugge i ett totalt korrupt system.

Här är några svenska, politiska figurer som jag anser vara såpass viktiga att alla bör kunna deras namn:

* Olof Palme
* Bechir Rabani
* Tobbe Larsson, redaktör för frihetsnytt - men där är jag nog partisk. Han är liksom jag en stor anhängare av yttrandefriheten. Han är också den enda på min korta lista som fortfarande lever 🙂 men OK:

* Jimmie Åkesson såklart! Han ensam satte stopp för massinvandringen och gjorde så att vi började diskutera problemet med invandrare - det är ingen liten sak.

Jag återkommer om jag kommer på några fler än dessa 4 personer som jag anser att alla bör kunna namnet på.

Edit:

* Carl Norberg

Edit 2:

* Familjen Wallenberg. De är viktiga att känna till när vi pratar om politik 🙂
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-13 kl. 21:05.
Citera
2025-01-13, 21:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Jag vet också att Maggan Anderson är socialförsäkringsminister eller något liknande, men hon kan ju lika gärna få en ny titel i morgon.
Nej Anna Tenje är socialförsäkringsminister.

Magdalena Andersson är ingen minister idag. Hon är partiledare och riksdagsledamot, men var finansminister och sedan statsminister en stund. Kanske att du skall googla innan du skriver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in