• 1
  • 2
2025-01-13, 11:34
Medlem
Hej!

Har ett massivt problem som ja har haft sen tonåren o de e att jag jättegärna skulle vilja ha religiös. Speciellt kristen katolik/ortodox men de går ba nt eftersom ja nt tror på gud. Har verkligen försökt men ja tror verkligen nt på gud alls.

har läst bibeln flera gånger, sett youtube videos och gått till kyrkan och pratat med präster men de går bara nt.

Gillar de som står i bibeln. Tycker om värderingarna och har alltid gjort de. Har alltid velat va hemma, få många, många barn, ha ett familjeliv o be till gud etc.

Men de går nt för ja tror nt på gud. Ja tror nt på jesus. ja tror nt på att moses delade på floden lr att jesus återuppstog. ja försöker men tror nt i mitt hjärta eller hjärna.

e typ deprimerad asså.

denna text från larsjohansson fick mig återigen o fundera o fick en existenskris

(FB) Israels överlägsenhet i allt - vad beror det på att judarna är nr 1 i allt?

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja sekulära judar skiljer sig från oss icke religiösa svenskar. Människor från olika grupper har olika kultur och värderingar. Svensken tror sig vara en universalmänniska som alla andra men så är det inte utan olika folkgrupper är olika.

Svenskar har ingen plan för livet annat än att vandra runt slumpmässigt och äta mat, konsumera och syssla med slumpmässiga knull till den dag de ramlar ner och dör.

När man förstår skillanden i mentaliteten så behöver får man svaret på varför de har framgångar.

har även försökt läsa andra religioner som koranen o talmuden o andra religiösa böcker men de klickar nt. tror nt på gud alla lixom.

va fan ska man göra?

vill nt va en sån som larsjohansson beskriver heller. nån som bara strosar runt utan mening o ba äter o dricker och knullas.

koranen kändes helt främmande för mig, talmuden förstod ja nt ens o man kan nt ens konvertera till judendomen o bibeln e ja närmst till men fortf för långt bort för ja tror nt på de.

vad ska ja göra? har försökt i flera år!
Citera
2025-01-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Hej!

Har ett massivt problem som ja har haft sen tonåren o de e att jag jättegärna skulle vilja ha religiös. Speciellt kristen katolik/ortodox men de går ba nt eftersom ja nt tror på gud. Har verkligen försökt men ja tror verkligen nt på gud alls.

har läst bibeln flera gånger, sett youtube videos och gått till kyrkan och pratat med präster men de går bara nt.

Gillar de som står i bibeln. Tycker om värderingarna och har alltid gjort de. Har alltid velat va hemma, få många, många barn, ha ett familjeliv o be till gud etc.

Men de går nt för ja tror nt på gud. Ja tror nt på jesus. ja tror nt på att moses delade på floden lr att jesus återuppstog. ja försöker men tror nt i mitt hjärta eller hjärna.

e typ deprimerad asså.

denna text från larsjohansson fick mig återigen o fundera o fick en existenskris

(FB) Israels överlägsenhet i allt - vad beror det på att judarna är nr 1 i allt?

har även försökt läsa andra religioner som koranen o talmuden o andra religiösa böcker men de klickar nt. tror nt på gud alla lixom.

va fan ska man göra?

vill nt va en sån som larsjohansson beskriver heller. nån som bara strosar runt utan mening o ba äter o dricker och knullas.

koranen kändes helt främmande för mig, talmuden förstod ja nt ens o man kan nt ens konvertera till judendomen o bibeln e ja närmst till men fortf för långt bort för ja tror nt på de.

Sluta försök vara religiös. Din relation med Gud är oberoende av din relation med andra människor. Med andra ord, du måste inte ha likasinnade omkring dig och du måste inte utföra religionen på något särskilt sätt för att du ska tro på Gud. Sedan ber jag dig skriva svenska bättre än du gör. För många lär du framstå som efterbliven annars.
Citera
2025-01-13, 11:41
Medlem
arrogalants avatar
Enligt islam spelar det ingen roll vad du tror utan hur du lever. Det är ditt val om du vill tro eller inte på tex gud/Allah eller evolutionsläran. Iallafall som muslim är tron upp dig själv. Du kan vara ateist men ändå perfekt muslim.
Citera
2025-01-13, 11:45
Medlem
Skillnaden mellan att vara jude/muslim och kristen är ju att tro på Jesus är Guds son och kan rädda dig från synden. Nog inte många mellanmjölkskristna i Sverige idag som faktiskt tror ...
Citera
2025-01-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Sluta försök vara religiös. Din relation med Gud är oberoende av din relation med andra människor. Med andra ord, du måste inte ha likasinnade omkring dig och du måste inte utföra religionen på något särskilt sätt för att du ska tro på Gud. Sedan ber jag dig skriva svenska bättre än du gör. För många lär du framstå som efterbliven annars.
Jaha haha. Asså jag kan skriva bra men skriver snabbare så.

Men jag lixom tror inte på gud. Tror inte det finns en gud.

Citat:
Ursprungligen postat av arrogalant
Enligt islam spelar det ingen roll vad du tror utan hur du lever. Det är ditt val om du vill tro eller inte på tex gud/Allah eller evolutionsläran. Iallafall som muslim är tron upp dig själv. Du kan vara ateist men ändå perfekt muslim.
Det där stämmer inte alls. Man måste tro på gud och att mohammed är hans profet för att vara muslim och sedermera hamna i paradiset.
Citera
2025-01-13, 11:49
Medlem
Citat:
Struntprat. Levnadsreglerna är viktiga, men tron är central, och den uttrycks i shahadan, iman och niyyah. Vet du inte vad det är får du googla.
Citera
2025-01-13, 11:51
Medlem
Citat:
Jaha haha. Asså jag kan skriva bra men skriver snabbare så.

Men jag lixom tror inte på gud. Tror inte det finns en gud.
Jag tror snarare att du inte har köpt en paketlösning för vad gud är för något. Du ser inte skogen för alla träd, som det heter.
Citera
2025-01-13, 11:51
Medlem
Citat:
Jag tror snarare att du inte har köpt en paketlösning för vad gud är för något. Du ser inte skogen för alla träd, som det heter.
Fattar nt va du menar
Citera
2025-01-13, 11:53
Medlem
arrogalants avatar
Citat:
Struntprat. Levnadsreglerna är viktiga, men tron är central.
Nej det finns inga sätt att mäta styrkan i tron, endast hur "rättfärdigt" man lever.
Citera
2025-01-13, 11:54
Medlem
Citat:
Nej det finns inga sätt att mäta styrkan i tron, endast hur" rättfärdigt" man lever.
Fast gud vet ju om du tror lr nt.
Citera
2025-01-13, 11:59
Medlem
Citat:
Fattar nt va du menar
Du försöker hitta ett visst sätt att tro på gud, men du behöver bara hitta ditt eget sätt. Jag skriver inte mer nu eftersom du inte bryr dig att skriva korrekt svenska.
Citat:
Nej det finns inga sätt att mäta styrkan i tron, endast hur "rättfärdigt" man lever.
Gud vet, som nämndes. Men jag förstår att du inte kan förstå det.
Citera
2025-01-13, 12:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Hej!

e typ deprimerad asså.

va fan ska man göra?

Kanske Robert Lind i Kramfors kan fungera?
https://www.google.com/search?gs_ssp...ITmjx3Jm8,st:0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in